Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Само когато Адът замръзне... Стивън Спилбърг и новата му сделка с Netflix

Нещата се променят и най-големият противник на стрийминг услугите вече ще си партнира с тях Снимка: Getty Images
Нещата се променят и най-големият противник на стрийминг услугите вече ще си партнира с тях

Колко много неща могат да се случат за две години пандемия!

През 2018 и 2019 г. Стивън Спилбърг беше досадното камъче в обувката на стрийминг гигантите, заявявайки тежко, че има разлика между киното и филмите за кино, от една страна, и ширпотребата, която излиза като собствена продукция за различните платформи за видеосъдържание.

За Спилбърг, смятан и до ден-днешен за един от големите титани на киното, филмите принадлежат на големите екрани, където да разказват завладяващи истории и да създават споделено преживяване. А не просто човек да си ги пусне у дома на тъмно на телевизора.

Когато през 2018 г. режисьорът поведе битката си за това филмите, произведени за стрийминг, да не бъдат допускани до надпреварата за Оскарите, той едва ли е предполагал, че скоро след това нещата ще се променят толкова. Как точно?

Продуцентската компания на Спилбърг сега е подписала голям договор с доскорошния му немезис - Netflix. Всяка година компанията Amblin Partners ще предоставя на стрийминг платформата множество "игрални филми", с които тя да разширява собствения си каталог.

"В Amblin разказването на истории винаги ще бъде в центъра на това, което правим, и от момента, в който Тед и аз започнахме да обсъждаме евентуално партньорство, беше напълно ясно, че имаме невероятна възможност да разказваме нови истории заедно и да достигаме до публиката по нови начини", обяснява Спилбърг в публикувано официално изявление.

Въпросният Тед е не кой друг, а ко-изпълнителният директор и главен директор по съдържанието в Netflix Тед Сарандос. Той, на свой ред, също обяви новото партньорство.

Снимка: Getty Images

В своето изявление той нарича Спилбърг "креативен визионер и лидер". Допълва за себе си, че докато е растял, филмите на великия режисьор и продуцент са оформили и него като личност и интереси.

"Нямаме търпение да започнем работа с екипа на Amblin и сме горди и развълнувани да бъдем част от тази глава от кинематографичната история на Стивън", заявява Сарандос.

Всичко това изглежда като нова важна стъпка в плановете на вечно гладната за ново съдържание платформа на Netflix, която не крие амбициите си всяка седмица да публикува нов игрален филм за зрителите си.

Сделката с Netflix ще съществува паралелно със сделката на Спилбърг и Amblin с Universal Pictures. Филмовата компания ще прави по няколко филма годишно и за стрийминг, и за филмовия разпространител.

Засега нищо по сделката между Amblin Partners и Netflix не показва дали самият Спилбърг има планове да режисира филм за платформата.

Всъщност партньорство между двете компании вече съществува, макар и в доста по-неформална форма. Пример за това е филмът на Арън Соркин The Trial of the Chicago 7, който е създаден от Amblin за Netflix. Филмът събра шест номинации за "Оскар".

Мнозина приемат обаче тази нова сделка като един вид "капитулация" на Спилбърг от досегашната му позиция. Напрежението между кино филмите и телевизионното съдържание се усеща все по-силно през последното десетилетие с възхода на редица стрийминг платформи.

Режисьорът беше едно от първите големи имена, които дадоха гласност на това напрежение. През 2018 г. в интервю за британската телевизия ITV той изказа категоричната си позиция по отношение на филмите за телевизионен формат и Оскарите.

"След като си се ангажирал с телевизионен формат, значи правиш телевизионен филм. Разбира се, ако това е добър филм, заслужаваш награда "Еми". Но не и "Оскар"... Не вярвам, че филмите, на които току-що са дадени символични прожекции в няколко кина за по-малко от седмица, трябва да се класират за номинацията за Оскар", беше категоричната позиция на режисьора тогава.

Около година по-късно тази позиция беше смекчена. В имейл до New York Times от 2019 г. той обяснява, че на практика за него от основно значение е добрата история и това е по-важно от големия или малкия екран, през който тя ще бъде предадена.

"Въпреки това чувствам, че хората трябва да имат възможност да напуснат безопасното и познатото от живота си и да отидат на място, където могат да седят в компанията на други хора и да имат споделено преживяване - да плачат заедно, да се смеят заедно, да се страхуват заедно - така че когато свърши, те може да се чувстват малко по-малко като непознати. Искам да видя оцеляването на кината. Искам кино преживяването да остане актуално в нашата култура", споделя режисьорът.

Но дори и в онова си интервю от 2018 г. за ITV Спилбърг обръща внимание на огромното развитие на телевизията, като според него тя е достигнала безпрецедентно ниво в развитието си.

"Има по-добро писане, по-добра режисура, по-добри изпълнения, разказват се по-добри истории. Телевизията наистина процъфтява с качество и изкуство, но представлява ясна и настояща опасност за зрителите", коментира тогава той, обяснявайки че с новите стрийминг гиганти киното е изправено пред огромно предизвикателство, а хората се отдръпват от киносалоните, предпочитайки да си останат у дома.

Коментарът му тогава засегна сериозния проблем с по-малките филми, които губят позиции в кината заради желанието на дистрибуторите да се фокусират повече върху заглавия с повече ефекти и по-голям елемент на "спектакъл".

"Разликата днес е, че много студия предпочитат да правят гарантирани касови хитове от своя списък с маркови успешни филми, отколкото да рискуват по-малки филми. Тези по-малки филми, които студиите правеха рутинно, сега отиват в Amazon и Hulu и Netflix", обяснява в това си интервю Спилбърг.

В съобщението за сделката му с Netflix тези стари коментари не се споменават. Но все пак и самият свят се промени с пандемията, която принуди мнозина по света да останат в продължение на месеци по домовете си.

Еволюиралата позиция на режисьора днес го поставя пред възможност да помогне за развитието на тези телевизионни филми, които заливат стрийминг платформите.

Netflix се старае да бълва съдържание, но това съдържание не винаги е качествено. Напротив, понякога филмите за платформата, които съдържат принципно големи имена, се оказват просто плоски екшъни с много взривове и твърде малко смислена история.

И тук Спилбърг има много с какво да помогне. Старите вражди са оставени назад и за нас остава надеждата, че скоро може да видим в платформата нещо, което да напомня повече на "Извънземното" и "Похитителите на изчезналия кивот", отколкото на Army of the Dead.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените