Малко градове в света са настроени толкова негативно срещу сайта за споделени услуги Airbnb, както Берлин. Сега берлинчани отиват още по-далеч в омразата си към сайта, като прибягват до анти-рекламни плакати, които залепят на различни места в града.
Oт 1 май германската столица наложи забрана за краткосрочното отдаване под наем на апартаменти чрез социалната мрежа и я обяви за нелегална.
Причината за гнева на берлинчани беше, че при липсата изобщо на жилища за даване под наем в града, било изключително неморално да си даваш апартамента едва за по няколко дни на чуждестранни гости.
Това превръщало най-хубавите жилища във ваканционни резиденции, а нуждаещите се от жилище под наем не можело да си намерят къде да живеят.
Какво се случва обаче два месеца след приемането на закона?
В сайта Airbnb все още могат да се намерят предложения за краткосрочно отдаване под наем на стотици домове в Берлин и околността.
Това накара берлинчани, които обвиняват именно Airbnb за покачващите се цени на имотите в града, да започнат нетрадиционен начин за борба с онлайн натрапника.
Обединени под хаштаг "Бойкот на Airbnb" (#BoycottAirbnb), недоволните берлинчани се обърнаха към рекламата.
Protestaktion gegen Airbnb in Neukölln #boycottairbnb pic.twitter.com/3A51gmtYtH
— Mirko (@mirkchief) July 16, 2016
Активистите лепят силно въздействащи изображения по стените на града, с които призовават туристите да не ползват услугите на сайта.
Рекламите превръщат логото на Airbnb в нос, въже или в обичайно скрити части от човешката анатомия.
Encouraging discussion and action #boycottairbnb pic.twitter.com/25GvPZLBd2
— BoycottAirbnb (@AirbnbBoycott) July 14, 2016
Текстовете са на английски, а не на немски, което ясно показва, че таргетът на антирекламата са туристите.
Local people are struggling and their voices must be heard #boycottairbnb pic.twitter.com/RbNv91fvMa
— BoycottAirbnb (@AirbnbBoycott) July 14, 2016
"Когато запазваш апартамент чрез Аirbnb, помисли си за покачващите се цени на наемите за местните, за нарастването на туристическия поток и за хората, които нямат къде да живеят. За всеки апартамент, даден временно под наем, един местен жител трябва да напусне дома си", гласят някои от текстовете.
Live from the sharing economy resistance front #Berlin pic.twitter.com/F7H0i3kHrF
— Frederike Kaltheuner (@fre8de8rike) July 17, 2016
Рекламите могат да се намерят из града от близо седмица и по всичко изглежда, че са работа на малка група хора, които публикуват в Twitter под акаута @AirbnbBoycott.
Barsk kampagne fra #boycottairbnb: @Airbnb presser boligpriser op og turistificerer lokalmiljøer #digdk #dkpol pic.twitter.com/IfxVTvgIYH
— Søren Cajus (@SCajus) July 13, 2016
Не всички берлинчани обаче са напълно съгласни с кампанията. Някои от тях възразяват, че в крайна сметка краткотрайното отдаване под наем на туристи, може да помогне на жителите да си платят наемите, които постоянно се вдигат.
Журналистката от сайта Fusion Кристен Браун изпраща писмо до Airbnb с въпроса защо продължава да разрешава публикуването на обяви за апартаменти в Берлин, след като в града са приели нов закон.
От компаният не отговарят на въпроса конкретно, но връща следното изявление:
"Airbnb има жизнено икономическо значение за хиляди обикновени берлинчани, като им помага да си позволят живота в града, който обичат.
Платформата домократизира плюсовете на пътуването за всеки и разпределя посетителите и благата отвъд центъра на града към повече общности и бизнеси".
Берлин не е единственият град, който иска да регулира Airbnb.
Общности в Ню Йорк и Рейкявик също се оплакаха, че сайтът влияе на състоянието на жилищния пазар и покачва цените на наемите.
За сметка на оплакванията в добре развитите икономически градове, по всичко изглежда, че Airbnb печели огромна популярност в развиващите се държави.
Дори се заговори, че големият печеливш от Олимпиадата в Рио ще бъде именно платформата за споделени услуги. Към момента има около 40 хиляди активни обяви за предлагане на жилища под наем в Рио, докато в цяла Бразилия, те са общо около 50 000.
За сравнение оценената на 30 млрд. долара компания има около 41 000 активни обяви в Ню Йорк, където живеят с около 2 млн. души повече, отколкото в Рио.