Уважаеми г-н Русиновски,
Преди всичко бихме искали да Ви поздравим за решението да информирате читателите на WebCafe.bg за може би едно от най-важните събития от изминалия месец в областта на авторскоправните отношения в българския музикален и медиен бизнес - споразумението между най-представителните нетърговски организации в двата бранша - ПРОФОН и АБРО. Също така използваме случая, за да Ви поздравим и за традиционната Ви чувствителност към новините и предизвикателствата пред опазването на правата на създателите на музика.
Тъй като сте един от най-активните български журналисти, които коментират казуси свързани с авторското и сродните му права, въпреки че винаги покрепяте тезата за свободното ползане на музика и неплащането за каквито и да било права, се чувстваме длъжни да поправим няколко съществени грешки, които сте допуснал в материала, озаглавен: "Данък чалга? Вие луди ли сте?!", публикуван на 01. 05. 2011 г. в WebCafe.bg.
Тези грешки пряко засягат имиджа на ПРОФОН и представят невярна и обидна информация за дейността на най-представителната организация на артистите-изпълнители и музикални продуценти в България. Ето защо с настоящото писмо използваме правото си на отговор и настояваме за неговото своевременно публикуване без съкращения в Webcafe.bg, за да може читателите Ви да получат обективна и отговаряща на истината информация по темата.
1. В карето в дясната част на статията, озаглавено "ЕКСПЕРИМЕНТЪТ НА СИГНАЛ", сте намесили ПРОФОН по абсурден начин - без да има каквито и да било основания за това. Интервюто на г-н Караджов за в-к "Стандарт", което цитирате, изобщо не се отнася до ПРОФОН.
Г-н Караджов никъде не споменава - и дори не намеква, името на организацията на артистите-изпълнители и музикалните продуценти. От юридическа гледна точка ПРОФОН, в качеството си на дружество, управляващо правата на продуценти и артисти, върху техните звукозаписи, няма и не може да има никакво отношение към взаимоотношенията между правоносители и организатори на концерти, когато става дума за изпълнение на музика на живо.
Ето защо споменаването на ПРОФОН и определянето на стотиците хиляди български и чужди музиканти и певци и над 25 000 звукозаписни компании от цял свят, които организацията ни представлява у нас с думата "мошеници", е недопустимо, непрофесионално и некоректно от Ваша страна.
Едно такова твърдение злонамерено уронва престижа на най-представителната музикална организация на носителите на сродни на авторското права, действаща на територията на България, за което най-малкото дължите извинение.
2. До момента и особено след промените в Закона за авторското право и сродните му права от 25 март 2011 г., дейността на ПРОФОН - като дружество за колективно управление на сродни права, е под много строг контрол от страна на правоносителите и държавата, в това число от Министерството на културата.
Ето защо твърдението, че дружествата за колективно управление на права действат "без държавен или поне обществен контрол върху тях" нямат нищо общо с истината. Невярна е и информацията, която изнасяте за начина, по който се определят оперативните разходи на ПРОФОН.
Съгласно Устава на дружеството, тези разходи се определят от Общото Събрание на членовете на ПРОФОН - музиканти, певци, продуценти, звукозаписни компании. Т.е. те сами решават каква част от техните пари да бъде похарчена за издръжката на дружеството и процесът по взимането на това решение е абсолютно прозрачен.
3. За Ваша информация, задължението за заплащане на възнаграждение за използването на музика в цитирам: "кръчми, заведения, DJ-еи, молове, магазини, хотели, автогари" (или т. нар. публично изпълнение на музикални произведения, изпълнения и звукозаписи), присъства в Закона за авторското право и сродните му права у нас още от неговото създаване - 1993 г., а не е въведено с промените на закона от тази година.
Не става дума също така за "данък чалга", тъй като това не е данък и няма нищо общо с който и да е бил жанр в музиката. Това е изрично законово задължение, въведено на база на основополагащи принципи на авторското право, приети и стриктно прилагани и в международен мащаб.
Навсякъде по света онези бизнеси, които ползват музика като част от бизнес модела и услугата си, дължат лицензионно възнаграждение на всички собственици на права върху музикални произведения, записи и изпълнения, които са обект на използване.
В този смисъл страната ни не прави изключение и ПРОФОН от години активно работи по посока уреждането на правата за използване на музика в хотели, ресторанти, дискотеки, фитнес и SPA центрове, магазини и други, и комуникира ежедневно с браншовите организации на този вид ползватели в интерес на всички правоносители, които сдружението представлява.
Предвид горното, препоръчваме Ви - преди да пишете на тема колективно управление на права, да се консултирате със специалист, с представител на Министерство на културата, ангажиран в тази област, или с нас в ПРОФОН, за да Ви дадем реална информация и конкретни факти по темата. Позицията Ви, без значение каква е тя, би трябвало да се базира на обективност и грамотност по темата.
4. Загрижеността Ви за българските продуценти и музиканти е похвална. Каузата за повече българска музика в ефира е и кауза на ПРОФОН, за която ние все по-активно ще се борим по всякакъв начин. Повече българска музика в ефира обаче няма как да бъде постигната чрез неплащането на възнаграждения за авторски и сродни на тях права, а чрез диалог с всички български медии и с генерирането на нов български репертоар.
В този смисъл тезата, която защитавате е дълбоко невярна и не е в интерес на българските автори, изпълнители и продуценти. Тя подкрепя единствено Вашия интерес, противоречащ, за съжаление, на всички действащи законови изисквания, да прокламирате неплащането за каквото и да било ползване на музика в ущърб на интересите на автори, изпълнители и продуценти. Все пак ще приветстваме Вашата подкрепа в бъдещата ни кампания за повече българска музика в родния ефир.
5. Едно от най-важните изисквания към всички дружества за колективно управление на права - където и да е по света, е да третират всичките си членове и правоносителите, които представляват по силата на двустранни договори със сродни чуждестранни организации, без значение от тяхната националност, по един и същи начин.
Тезата, че ако си автор, изпълнител или продуцент и нямаш български паспорт, то не би трябвало на територията на България да ти се плаща за ползването на твоите произведения, изпълнения или звукозаписи, е ретроградна в контекста на модерния демократичен свят и напълно противоречаща на изискванията на закона.
ПРОФОН се отнася към чуждите изпълнители и продуценти, така както очаква чуждите дружества да се отнасят към българските творци и звукозаписни компании, когато техен репертоар бива ползан извън България.
Част от етичния кодекс на ПРОФОН и на всички подобни дружества е и никога да не дискриминират различните музикални стилове, без значение дали става дума за поп, поп-фолк, рок, джаз или класика. Доказателство за последователността ни в тази посока са и десетките билатерални договори с дружества на продуценти и изпълнители от целия свят и членуването на ПРОФОН в най-престижните световни организации обединяващи музикалния сектор.
6. В края на материала споменавате, че в подкрепа на всичките Ви твърдения, на събитието по подписването на споразумението между ПРОФОН и АБРО не е присъствал министърът на културата - г-н Вежди Рашидов. За Ваша информация на този ден министър Рашидов не беше в България (Справка - На 27 април 2011 г. премиерът Бойко Борисов заминава на еднодневно официално посещение в Република Хърватия. В официалната делегация са включени министърът на културата Вежди Рашидов и министърът на икономиката, енергетиката и туризма Трайчо Трайков. - http://mc.government.bg/newsn.php?n=2562&i=1 ). За сметка на това Министерство на културата беше представено на събитието от ресорния заместник-министър д-р Тодор Чобанов (http://mc.government.bg/newsn.php?n=2564&i=1 ).
Събитието бе уважено и от друг високопоставен представител - доц. Георги Лозанов, председател на СЕМ, в качеството му на ръководител на орган, също пряко ангажиран в регулацията на използването и закрилата на обекти на интелектуална собственост.
Колкото до Отсъствието на собственика на "Пайнер" ООД - г-н Димитър Димитров, то същото се дължи на простия факт, че към момента фирма "Пайнер" не е член на ПРОФОН, отказала се е от това сдружението да администрира неин репертоар и директно урежда правата си за ползване с всички видове ползватели.
За сметка на това, голяма част от членовете на ПРОФОН (знакови фигури от българския музикален бизнес) уважиха събитието и с присъствието си изразиха своята подкрепата за постигнатите резултати в рамките на работата на сдружението за защита на техните права.
В заключение Ви пожелаваме повече доброжелателност към творческия сектор като цяло, по-малко безпричинна и неоснователна злоба към всички, които защитават правата на автори, продуценти и изпълнители на музика, и най-вече повече обективност и коректност в предоставянето на информация на аудиторията.
Борал Шен, отдел „Комуникации" на ПРОФОН
Забележка: Материалът е публикуван без редакция
тия пък съвсем излетя в космоса с това право на отговор. пич, ларс улрих му треаха 10 години да се сдобри с феновете. а отгоре на тва наближава 2 и 12 и ще доживотна присъда.
Вие нищо не отговаряте - само заемате място! По-добре прочетете статията на Русиновски и поразмислете... Тъй нареченият ви отговор само показва колко нагли и безскрупулни търгаши сте!