Денс триумфът на "Грами": стъпка напред

Съвместното денс изпълнение на вчерашната церемония по връчването на наградите "Грами", в което участваха електронните суперзвезди Давид Гета и Deadmau5, бе хаотично, макар и с добра идея изражение на музикалното влияние и мястото на денс музиката в настоящата поп ера. Двамата влиятелни диджеи бяха придружени на сцената от широк диапазон музиканти, сред които бяха рокерите Foo Fighters, рапърът Лил Уейн и R'n'B изпълнителят Крис Браун.

Денс музиката е новобранец в Грами наградите, с две големи категории на възраст по-малко от десет години, затова изпълнението в този музикален стил бе необходима добавка към шоуто в година, в която денс културата завладя тотално радиа, телевизии, фестивали, клубове и Интернет.

Стилът е изминал дълъг път, откакто неговите прародители Daft Punk, Moby и Fatboy Slim го масовизираха. Наскоро обаче дори мейнстрийм изпълнители като Бритни Спиърс, Лейди Гага и Джъстин Тимбърлейк печелиха награди в категорията "денс музика", а изпълнителите, чиято музика наистина може да се определи като денс, бяха запратени на задните редове.

Но вече нещата не стоят по този начин. Би било проява на небрежност от организаторите на церемонията да не поставят в центъра на "Грамитата" тази година лицата и звука на танцовата музика - дефинирани напоследък от силен ритмичен бийт, страстни вокали и сръчни трикове в цифровия монтаж. Но съвместното изпълнение показа колко сложна остава връзката на този музикален стил с попа - особено по отношение на наградите "Грами".

Малко по малко се разчупва монополът на попзвездите и в тази категория

Характерните белези, които феновете често оценяват в изпълнители като суперзвездата Адел - например рекордните продажби и намигването към винтидж естетиката - се разминават със съвременните ценности на динамичните електронни творци. Продуценти като Skrillex, номиниран в категорията за най-добър изпълнител и носител на три денс-награди, се стремят към изпълненията на живо, а продажбите на албуми за тях са, ако не второстепенни, то поне не основна цел.

Но денс ритмите станаха толкова влиятелни и вездесъщи сред по-младата публика (например фестивалът в Лас Вегас "Electric Daisy Carnival" изпревари по успехи Coachella миналата година), че първокласното признание на този стил музика стана задължително. И жестът не остана незабелязан от денс изпълнителите. "Това, че "Грами" признава нашия музикален стил, е миг на голяма гордост за нас. Това няма да промени начина, по който съществува нашата култура, но винаги е хубаво да получиш признание", коментира Давид Гета, който бе номиниран и в двете основни денс категории.

Ремиксаторите на сцената на "Грами" творят екзотични стилистични комбинации

Гета вижда съвместното изпълнение на церемонията не като еднократен признателен жест, а като дългогодишно потвърждаване на факта, че младата публика днес обръща по-малко внимание на стиловото разделение - явление, отразено във вроденото многообразие и звукови възможности на денс музиката (в крайна сметка, ремиксът добива популярност точно в този стил). "За мен денс музиката винаги е символизирала единството и разбиването на границите. На дансинга хора от всяка религия, култура, възраст и сексуалност се сливат в едно", обяснява Гета. "Разделението между стиловете също се стопява и това изпълнение показва как всъщност е по-важно музиката просто да бъде велика".

Ала добрите намерения и стопяващите се бариери могат да получат странна интерпретация в едно изпълнение на живо. Започвайки с Крис Браун, чийто албум "F.A.M.E." включва много денс мотиви и участието на италианския DJ Бени Бенаси в песента "Beautiful People", изпълнението от вчера си остава озадачаващо. Включването на рапърът Лил Уейн и Foo Fighters, чийто китари и откровено рок звучене по-скоро са в опозиция на електрониката (фронтменът Дейв Гроул потвърди това в една от речите си около церемонията, в която омаловажи музиката, "правена на компютър"). Интересно беше и защо някои поп звезди, които поставиха денс музиката под светлините на прожекторите, като Лейди Гага например, не бяха част от това музикално изпълнение.

Денс изпълнителите обаче далеч не се изживяват като вестоносци на стила

Колегата на Гета, който също се появи на сцената - продуцентът от Торонто Джоел Цимерман, участваше в надпреварата за "Грами" за денс-музика, както и за най-добър "не-класически" ремикс за версията си на "Rope" на Foo Fighters, под псевдонима си Deadmau5. Той закри изпълнението с бас звучене, достойно за клубовете в Ибиза.

Цимерман, чийто собствени концерти са аудио визуална смес от оригинална музика и монтаж на живо, вижда своето присъствие на сцената на "Грами" по-малко като музикално признание и повече като платформа за откриване и популяризиране на неговия дългогодишен стремеж към изобретателна и провокативна електронна музика.

"Никога не съм си поставял за цел да тръгвам на кръстоносен поход, с който да спечеля уважение към денс музиката - и много дълго време чувствах, че не само аз мисля по този начин", споделя Цимерман. Но междувременно той охотно приема възможността, която му предоставя церемонията по връчването на наградите, за да "покажа това изкуство на повече хора. Няма музикант, който не иска да бъде чут. Това е музикален жанр, създаван от особняци и признанието на тези награди определено ще се отрази добре на кариерата ни".

Новините

Най-четените