Линия 3 на метрото: Орлов мост - Красно село - Овча купел

Третата и последна от основните линии на софийското метро ще е с дължина от 16.5 км. и ще има 19 метростанции - 10 подземни и 9 открити. Идейният проект за последния лъч вече е готов.

Прогнозната му стойност е над 1.4 млрд. лв., като за финансирането Столичната община отново разчита на оперативна програма "Транспорт". "При осигуряване на финансирането третият лъч може да бъде завършен още през 2018 г., като неговото изпълнение ще бъде на етапи", съобщи изпълнителният директор на "Метрополитен" Стоян Братоев. Той обясни, че в момента се подготвя апликационната форма.

Маршрут

Трасето на третия лъч ще тръгва от колелото на трамвая на бул. "Ботевградско шосе", ще минава през бул. "Владимир Вазов", където ще има три метростанции и една при театър "Зад канала". Следващите две станции ще осигуряват връзка с първия (на Орлов мост) и втория (при НДК) метродиаметри.

От Националния дворец на културата линията продължава към кръстовището на бул. "България" и бул. "Гешов", кварталите "Красно село" и "Овча купел" и ще достигне Околовръстното шосе. Последната спирка на третия лъч на метрото ще е при ЖП линията София - Перник и там ще бъде открита нова гара. На първата и на последната спирка ще има буферни паркинги за още 1000 автомобила, обясни инж. Братоев.

Този вариант на маршрута значително се отличава от първоначалния, който предвиждаше подземната железница да мине под бул. „Цар Борис III" и да стига до „Княжево".

Напредък и по другите фронтове

Продължава разширяването на първия метродиаметър от Цариградско шосе до Терминал 2 на летище София. Участъкът е дълъг 5 километра с две подземни и една надземна част, има 4 метростанции и трябва да е готов през април 2015 г. Стойността на проекта е 136 млн. лв., а средствата са от оперативна програма "Транспорт". След като заработи новата отсечка, се очаква пътуващите с метрото да нараснат с 52 хил. дневно.

Строителството на участъка до аерогарата започна в края на 2012 г., като според кмета Йорданка Фандъкова, вече е свършена около една пета от работата. На 25% е завършена крайната станция на Терминал 2, която според архитектурния проект ще е надземна и ще открива панорама към самолетите на летището.

Напредва и работата по участъка от „Младост 1" до бизнеспарка. Той е дълъг 2.7 км. и ще има 3 метростанции. Изграждането на трасето струва 85.7 млн. лв. без ДДС, като средствата, осигурени по ОП "Транспорт", са 78.9 млн. лв., а местното съфинансиране възлиза на 6.8 млн. лв.

Междувременно, „Метрополитен" провежда тръжна процедура за избор на изпълнител за разширение на втория метродиаметър до ул."Сребърна". Той също трябва да стане готов през 2015 г.

Резултат

„Метрополитен" предвижда на новата линия да се возят по 169 000 пътници дневно. Прогнозите са след пускането и на третия диаметър близо 50% от хората, които ползват градски транспорт, да го заменят с подземен, а автомобилният трафик в столицата да спадне с повече от 35%.

През 2020 г. метрото на София през 2020 г. ще разполага вече с 80 км трасета и 75 станции. Метрото ще изпълнява 65% от градските превози, а в него ще се возят 550 хил. пътници дневно. Паркингите към станциите ще осигурят над 3500 места. Заради по-бързия превоз столичани ще спестяват по 160 000 човекочаса дневно.

Новините

Най-четените