Бензинът достигна рекордни цени в България

Бензинът достигна рекордни цени, като литър от най-масовото гориво - А95, се продаваше за 2,53 лв. по бензиностанциите в събота, съобщава "Труд".

Дизеловото гориво удари най-високите си цени през март, когато литърът се купуваше за 2,59 лева. В събота литър нафта струваше 2,51-2,52 лева. 

Промяна има и при пропан-бутана: литър от горивото поскъпна с 1 ст. до 1,25 лева. Последното поскъпване идва след като в петък "Лукойл България" повиши цените на горивата на едро.

Така от началото на месеца бензинът регистрира поскъпване с около 14 ст., а дизелът - с 12 стотинки.

През седмицата от "Лукойл България" обясниха по-високите цени със скока на петрола на международните пазари.

От началото на юли петролът сорт Брент, който определя европейските цени, е по-скъп с 6-7%. В петък барел (159 л) от суровината се продаваше за $117,26.

Ако високите цени се задържат, това може да доведе до поскъпване на транспортните услуги, което ще се отрази и върху широк кръг от стоки - от билетите за превоз до храните.

От началото на годината бензинът е поскъпнал със 17%, а дизеловото гориво - с 13%. В първите дни на януари литър бензин А95 се продаваше за 2,16 лв., а нафтата струваше 2,23 лева. 

През март дизеловото гориво достигна своя исторически максимум, като литърът удари 2,59 лева. Тогава бензинът за кратко докосна 2,50 лева. Мартенските цени на горивата доведоха до протестни шествия на шофьори в страната.

Комисията за защита на конкуренцията започна проверка, за да установи дали високите цени не се дължат на картелно споразумение на пазара на горива, но до момента още няма никакви резултати от това.

Заради високите цени на горивата на 23 март правителството подписа споразумение за едномесечен мораториум върху цените с "Лукойл България".

Компанията закова по своите обекти цената на бензина на 2,36 лв., а на дизеловото гориво - на 2,45 лева.

Срокът на мораториума беше продължен до 9 май.

#2 Georgi Marinov 18.07.2011 в 07:27:25

Следя ги протестите от началото на година с интерес и основното, което си мисля е следното: да оставим настрана мафията и спекулата, колко точно от тези, които протестират, пък и въобще, какъв процент от населението на България е чувало поне термина Peak Oil, да не говорим за някакво дълбоко разбиране на значеението му и последствията? И въобще някое отговорно лице в България сериозно замисляло ли се е по въпроса? Понеже има справедливи протести, но има и протести, породени основно от невежество и неразбиране на реалната ситуация. Като тези от втория тип обикновено водят само до допълнителен хаос и разруха. При положение, че цените на горивата тепърва ще скачат драстично, и че на никой не са му ясни истинските причини, каква точно може да се очаква да е реакцията и какво ще излезе от това?

#3 Оня Дето Го Трият 18.07.2011 в 09:24:22

За кои протести говориш - за ония дето едни си сложиха по колите смешни картинки и се повозиха малко като на парад? Тоест преди това заредиха на бензиностанциите, за да протестират срещу тези бензиностанции после - е нЕма такъв смЕх

#5 KingoftheROAD 18.07.2011 в 10:53:32

Айде леко да погледнем от една друга гледна точка. Какво се получава при изчисляване на цените на горивата? има го на сайта на лукойл. цената на тон бензин примерно + акцкиза (който е фиксирана ставка) и чак тогава ДДС, получава се облагането на данък с данък, и това не е отвчера. Ако се направи следната сметка цената се променя забележимо - цената на тон бензин, + ДДС, + акциз. Който не го мързи може да посмята. Освен това Лукойл нагло лъжат, че работи ли на загуба, как тогава цените на горивата в Русия са около два пъти по-ниски от тези в България? Освен това Лукойл - Нефтохим имат собствен ТЕЦ на територията на рафинерията, и цените на руския петрол са мъъъъничко по-ниски от тези на сорта брент, поради качеството му. И вносът едва ли е точно по международни цени. Оправдават се че паднало потреблението, еми надуйте още повече цените, пък чакайте да се вдигне. Нема по-голема мъка. А възможности за намаляване на цените на горивата има, друг е въпроса че никой нищо не прави, или няма смелост да направи...

#6 lele male 18.07.2011 в 11:08:51

ХА Да не са луди през сезона на почивките цените да стоят ниски ХА То сега е лапаницата! Септември очаквайте лек спад...

#7 KingoftheROAD 18.07.2011 в 11:29:18

Мале леле, то ако намалят цените, могат и повече мангизки да изкарат, точно народа пътува и ще поотпусне и душата. Да да ама не, както казваше някой от близкото минало. Алчния ориенталски манталитет ще ни пречи още много дълго време. Четох някъде, че един хиндуист казал следното - в света има достатъчно за всички, но не и за алчността на всички

#8 thaddeus 18.07.2011 в 12:13:05

@Georgi Marinov Сега и ако си подкрепиш изказването за дръстичния скок може и да ти повярвам... Царят на пътя - Русия са износител на петрол, съвсем нормално е цената на горивата да доста по-ниска при тях, както и в страните от ОПЕК. Виж при емирствата проблема е водата, тям тя е МНОГО скъпа защото си я нямат. А що се отася до цените на горивата тук. Както и да го гледам и да го смятам при тези нива на долара и Брента (УРАЛС - следва цената на БРЕНТ разликата е 1-2 долара) цените са съвсем леко завишени. Проблемът е в ниските доходи по-скоро. Предполагам ако редовия читател на кафето печели по 2000+ лв. тези цени няма да са толкова болезнени.

#9 lele male 18.07.2011 в 12:39:45

мдааааааа и пак опираме до това, че проблем са приходите, а не разходите

#10 sake 18.07.2011 в 13:55:51

Цените на горивата се вдигат изкуствено,за да се налеят пари в бюджета,нали управляващите обещаха да увеличат пенсиите,ами затова става въпрос.

#11 KingoftheROAD 18.07.2011 в 14:06:22

това с 2000++ лв. на редовия читател тука има да го сънуваме за по-следващия живот, а и проблема по-скоро е в алчността и ненаситността на тия отгоре, ама народа така и не може да се усети, че съединението прави силата, и да им набие канченто дорде вдлъбне навътре , това с данъците отдавна трябваше да е факт, като минимум а то глас в пустиня

#12 thaddeus 18.07.2011 в 14:18:14

Не е така, суровината (петрола) се купува от всички в Европа по определени цени. Казах проблема не е в ценообразуването на Лукоил (макар, че много ми се иска да го погледна), защото цените на горивата растат навсякъде. Проблема е в ниските доходи. Единствения вариант е национализация на рафинерията, и работа на загуба за да може да се подържат занижени цени на крайния продукт. Тогава обаче какво ще се получи? Да видим предложенията, които вие бихте дали.

#13 thaddeus 18.07.2011 в 14:22:24

http://www.energy.eu/ Цените на горивата за цяла Европа.

#14 KingoftheROAD 18.07.2011 в 14:37:10

Скивай ся братчед, при всички положения Лукойл в България не работи на загуба. Каквото и ще да разправя оня там, че трябвало електричество да разнесе на не знам си колко хил.т. горива. И потреблението се било свило и тн. Дрън дрън глупости. Няма кой да го остави да работи две години на загуба... То техния ТЕЦ работи на техен мазут, или газ. Плюс това как така се получава, че акциза се облага с ДДС? Защо първо се прибавя акциза към цената на тон гориво, и след това на цялата тази сума се начислява ДДС? не може ли обратното? Тогава крайната цена се получава леко различна. Не съм казал, но пак повтарям - който не го мързи нека да пощтрака на калкулатора... http://www.lukoil.bg/Main.do?menuItemKey=1744-35&parentKey=1744-14

#15 thaddeus 18.07.2011 в 14:48:49

Само да вметна, не защитавам ЛУК - от 3 години не съм дал и 1 стотинка в тяхна бензиностанция, дажи и дъвка не съм си купил.

#16 lele male 18.07.2011 в 15:03:10

определено потреблението се е свило малко тея големите, красиви, лизингови коли позачезнаха малко... и слава Богу!

#17 lele male 18.07.2011 в 15:09:04

а и тея цени сме ги виждалЕ вече... припомнете си края на май - юни 2008 година

Новините

Най-четените