С една година е удължено изпълнението на проекта за газопровода "Набуко" - строителството се планира да започне през 2013 г., а не догодина, както се предвиждаше. Така обявеният първоначално срок през 2015-а да потекат първите количества синьо гориво по тръбата се измества през 2017-а.
На практика това означава, че сочената като европейската алтернатива на руския проект "Южен поток" тръба ще се забави, а Москва планира да пусне "Южен поток" именно през 2015-а.
От компанията-изпълнител "Набуко Газ Пайплайн Интернешънъл" обявиха, че промяната е в съответствие с графика на доставките на природен газ в Каспийския регион и региона на Близкия изток. Строителството се планира да започне през 2013 г., за да съвпадне с графика на проекта с този на доставчиците.
"Прогресът на „Набуко" е видим с напредването на процедурата по изготвяне на доклада по Оценка на въздействието върху околната и социалната среда (ОВОСС), както и с конкретни стъпки за подсигуряване на доставките и напредъка в другите направления на проекта," заяви Райнхард Мичек изпълнителен директор на "Набуко Газ Пайплайн Интернешънъл"
По думите му процедурата "Отворен сезон" ще започне в момента, в който има ясни индикатори за конкретни ангажименти по доставката на газ. Веднага след това ще се премине към подписване на Окончателното инвестиционно решение.Така ние очакваме първите доставки на газ да бъдат осъществени през 2017 г. Проектът "Набуко", продължава да е актуален, както и нуждите на клиентите му, допълни още Мичек.
Акционерите в "Набуко" потвърдиха, че преговорите с доставчиците на газ са обнадеждаващи. Преговорите по осигуряване на доставките се водят от акционерите, но също и от трети страни като търговци на газ от Турция и Европа, които действат автономно.
"Набуко" ще транспортира природен газ от Каспийския регион в европейските страни, като се заобикаля Русия, през Азербайджан, Грузия, Турция, България, Унгария, Румъния и Австрия. Участниците в проекта с равни дялове от 16,67% са австрийската OMV, унгарската MOL, българската "Булгаргаз", румънската "Трансгаз", турската "Боташ" и германската RWE.
Според изчисленията чрез него ежегодно се предвижда да преминават 31 милиарда кубически газ.