Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Имате ли $30 млн.? САЩ търси гараж за совалки в пенсия

Ако имате подходящ гараж и излишни близо 30 млн. долара, може да си купите това возило... Снимка: Getty Images
Ако имате подходящ гараж и излишни близо 30 млн. долара, може да си купите това возило...

Смятате да си купувате ново возило. Има ли вероятност да предпочетете някое с повече от 100 милиона км километраж, елегантна бяла боя и цена от $28.8 млн.? Вероятно не.

Дори и ако сте готови да хвърлите почти $30 млн., доста вероятно е вашият гараж да не може да побере космическа совалка успоредно с косачката. И все пак има няколко места, които имат желание да платят тази цена. И в повечето случаи те имат и необходимото място.

Когато совалката "Атлантис" се приземи в сряда сутринт, орбиталният апарат става първата от трите оставащи совалки, която официално излиза в пенсия. Към края на годината ще я последват и "Дискавъри" и "Индевър".

Въпросът е - къде ще бъдат настанени те след края на програмата? "Това са уникални космически кораби, които наистина са единствени по рода си", заяви говорителят на NASA Алърд Бютел. "Всяка от тях е малко по-различен от останалите - и са единствените космически кораби за многократна употреба в света до момента. Не мога да си представя институция, която не би желала да ги изложи на вниманието на посетителите," каза той пред CNN.

Около две дузини музеи и институции в САЩ са изпратили необходимите документи, за да станат официално притежатели на една от най-сложните в технологично отношение машини, създавани някога - перлата в короната за която и да е организация, която би могла да си позволи да се снабди с нея.

"Помнете, че ние не ги продаваме. Това е сумата, която ще струва почистването им, превръщането им в безопасен експонат и след това реалната им доставка до съответното място," каза Бютел.

Цената включва премахване на каквито и да е токсични химикали и доставката до най-близкото летище на борда на транспортен "Боинг 747", модифициран специално за превоз на совалки.

Някои от институциите, конкуриращи се за една от трите совалки, са обичайните заподозрени: Националният аерокосмически музей към Смитсъновия институт във Вашингтон; Морският, въздушен и космически музей "Интрепид" в Ню Йорк Сити; частният Kennedy Space Center Visitor Complex край мястото за изстрелване на совалките във Флорида; Johnson Space Center край Хюстън, Тексас; Националният музей на военновъздушните сили в Охайо и планетариумът "Адлер" в Чикаго, Илинойс.

НАСА са отредили най-старата совалка - "Дискавъри", за Смитсъновия институт, който вече е дом за огромна и уникална колекция от артефакти от американската космическа програма, включително обекти от програмите "Мъркюри", "Джемини" и "Аполо", както и тестовата совалка "Ентърпрайз".

Но целият годишен бюджет на Аерокосмическия музей - $28 млн., няма да покрие поисканата цена за "Дискавъри", а тъй като NASA обикновено са осигурявали космическите артефакти без заплащане, музеят е разочарован от офертата.

"Въпросите за разходите, свързани с прехвърлянето на "Дискавъри", калкулацията на които е правена от NASA, не бяха решени, но музеят разглежда варианти," съобщи Смитсъновият институт.

Други организации обаче са повече от съгласни да подпишат чека с желаната сума.

"В нашите възможности е да вземем совалката още утре и да приключим," казва Бил Мур, главният изпълнителен директор на Kennedy Space Center Visitor Complex.

Въпросът е, че който и да поеме грижата за космическата совалка, не само трябва да плати на NASA разходите по подготовката и транспортирането й, но също така организацията трябва да изгради затворена сграда с контролирана температура, където да се съхранява корабът.

"Имаме нужда от чудесна сграда, в която да поставим совалката. Тя просто го изисква," заяви Мур. "Искаме да поставим вътре различни артефакти. Искаме да разкажем историята на хората, които са служили и летели с нея - и които са направили така, че тази прекрасна птица да е готова за полет."

Kennedy Space Center Visitor Complex очаква да постигне двуцифрен растеж в проценти на посетителите за година, които ще желаят да видят совалката, която изберат да вземат. В момента посетителите за година са около 1.5 млн. души.

"Имаме посетители от цял свят. Когато видят летял в Космоса обект те реагират много емоционално," разказва Мур.

Край Източното крайбрежие на САЩ изтегленият от плаване самолетоносач "Интрепид" е закотвен в западен Манхатън. Огромният кораб някога е пресичал Тихия океан, за да прибира астронавти и космически капсули след приводняването, а сега неговите ръководители искат музеят там да бъде нов дом и за космически самолет.

"Това е туристическата столица на света - и наистина смятаме, че желаем да дадем възможност на колкото може повече очи да видят този технологичен шедьовър," казва Сюзън Мареноф, изпълнителен директор на Музея за въздушен, морски и космически транспорт "Интрепид".

Мареноф коментира, че музеят ще се наложи да премести свръхзвуковия самолет "Конкорд", който в момента е изложен там, и да постави на негово място совалката. Тя очаква повече от $106 млн. като икономически ползи, ако музеят стане дом за една от совалките.

"Самата совалка предлага възможност за научни и образователни програми, които да бъдат осигурени за мултикултурни институции, поколения от хора, които ще бъдат в състояние да идват и да научат на практика какво представлява тази икона на технологията," каза Мареноф.

Въпреки че "Атлантис" ще е първата от совалките, която ще приключи планираните си полети, втората по възраст совалка няма да бъде толкова бързо заземена. Тя ще бъде подготвена да изпълни още един полет, ако е необходимо, при бъдеща евентуална спасителна мисия.

Естествено, NASA се надяват никога да не се налага да изпълняват тази мисия. И когато всичките три совалки бъдат в безопасност на земята за последен път, "Атлантис", "Дискавъри" и "Индевър" ще бъдат почистени и подготвени за доставка в чисто нов имидж.

Или почти чисто нов, обобщава говорителят на NASA Бютел: "Ще получите машина, изминала повече от 115 милиона километра за период от 25 години."

 

Най-четените