В София се надигат протести срещу новите правила и цени за паркиране в центъра, въведени от Столичната община.
Според новите правила паркирането в синята зона, което досега струваше един лев и не беше ограничено във времето, вече ще се таксува с 2 лева за час, а максималният възможен престой е 2 часа. В зелената зона пък автомобилът ще може да се оставя до 4 часа, всеки от които струва по лев.
Те предвиждат живеещите в центъра на София да подадат от 1 август молби за абонаментни карти за безплатно паркиране пред дома им и в околните улици. За много от тях обаче е проблем, че автомобилът не винаги се води на името на човек от семейството с адресна регистрация в центъра. Освен това дори и срещу платената такса за абонамент правилата на градската управа не гарантират запазено място за паркиране.
В началото на юни гражданското движение ДНЕС обжалва новите правила за платено паркиране в София. Според тях новият ред е рекет и дискриминация спрямо живеещите в центъра столичани.
"Този стикер не гарантира спиране пред къщи, а до 15 преки. Тогава за какво да плащаме тази безумна такса, която си е чиста форма данък? Не стига, че плащаме най-високите данъци за имотите си тук, ами сега и това", коментира жена от недоволните, стана ясно от репортажа на bTV.
"На първи септември ще запаля колата си на "Батенберг", заяви друг разгневен софиянец. За повечето хора новата мярка е чист рекет.
Отпада изискването винетен стикер за паркомясто в центъра на столицата да се дава само в случаите, когато автомобилът е на името на собственика на жилището. Това заяви пред bTV шефът на транспортната комисия в Столичния общински съвет Радослав Тошев (ГЕРБ).
Тази съществена промяна обаче не е отразена в сайтовете на общината и Центъра за градска мобилност. Тошев обаче увери, че няма проблем стикер за паркиране за един автомобил да се издава и на член от домакинството при семействата, живеещи в идеалния център, т.е. в синята или зелената зона.
"Отделните спорни казуси ще се разглеждат поотделно от група експерти, която създадохме специално за целта. Категорично обаче не се налага прехвърляне на имущество и няма дискриминиране на хората. Ако някой не е сигурен какво трябва да прави, да донесе документи по представителствата на Центъра за градска мобилност, където може да бъде консултиран", обясни Тошев.
Той уточни, че целта на синята зона е да облекчи трафика в централната част на София. Така щяла да се създаде възможност за нови трасета за велоалеи, трамваи и метро.
"Тази идея на общината е от 3 години, наредбата стоя една година на сайта. За съжаление няма алтернатива на синята зона, за да се оправи трафикът. За първи път има толкова детайлно зониране, сега слагаме и двайсет подзони", посочи още общинският съветник.