Подаръци с пари назаем

Ръст в тегленето на бързи кредити отчетоха от небанковите дружества през декември. Някои от тях дори обявиха нови продукти - заеми за по 100-200 лева, които трябва да се върнат до 30 дни, съобщи "24 часа".

Към бързи малки заеми посягали българи, които не успявали само със заплата да платят по-високите сметки за отопление и да купят подаръци. В САЩ този тип кредити се наричали заеми до заплата, защото се вземат при нужда и се погасяват при получаване на възнаграждение.

Бумът на празничното задлъжняване охлажда предупреждението на фирмите за събиране на дългове - Асоциацията на колекторските агенции в България, че българите стават по-малко платежоспособни в началото на всяка нова година заради разходите по празниците. Според статистиката на асоциацията януари и февруари традиционно попадат сред месеците, в които се появява синдромът на сезонната задлъжнялост, съобщава Dnevnik.bg.

Тя идва в резултат на това, че около празниците хората се втурват да пазаруват, без да си направят сметка за възможностите си.

От агенциите посочват, че в еуфорията много хора забравят, че декемврийската заплата е възнаграждение като всяко предходно (особено при липсата на бонуси и 13-та заплата в период на криза), което трябва да бъде предвидливо разпределено. Така се стига до невъзможност за покриване на текущите разходи за сметки след отминаването на празничните дни.

А в Гърция - слабо пазаруване

Междувременно магазините в Гърция са отчели най-лошата си Коледа от десетилетия насам. Продажбите на дребно са спаднали с 30% в сравнение с миналата година заради икономическата криза, която срина доверието на потребителите. Данните са на търговската федерация - ESEE, цитирана от Ройтерс.

"Девет от всеки десет гърци са по-малко щедри, не защото искат, а защото така трябва", обясняват от ESEE. "Търговците преживяха толкова лош коледен сезон, че оптимизмът, който имаха преди празниците, изцяло изчезна."

Резкият спад в продажбите се случи въпреки бума от намаления от страна на търговците преди Коледа.

Гърците бяха ударени от намаление на заплатите и пенсиите, растяща инфлация и рецесия, която продължава вече четвърта година. Това срина стандарта на живот в страната и принуди хората да намалят потреблението си.

Продажбите на дрехи и обувки са спаднали с 40%, тези на електроуреди с 30%, а храните и напитките са се продавали с 15% по-малко през годината в сравнение със същия период на миналата година, казаха от ESEE.

Италианските търговци също са скръбни

И за италианските търговци празниците са тъжни - най-лошите в последните 10 години, смятат от потребителската група Codacons, цитирана от Bloomberg. Мерките за затягане на икономиката принудиха домакинствата да ограничат харчовете си.

Средностатистическият италианец е похарчил с 48 евро по-малко от средното за последните 5 години през този празничен сезон. Най-лошо са били ударени продажбите на дрехи и обувки - 30% спад.

Периодът на намаленията "ще е пълен провал", казва в изявлението си шефът на Codacons Карло Риенци. Той предвижда, че продажбите могат да паднат с до 40% в сравнение с 2010 г.

Мерките, наложени от премиера Марио Монти, затягат финансовата дисциплина, като "спестяват" разходи за 30 млрд. евро на третата по големина икономика в еврозоната. Те включват данък върху луксозните стоки, имотите, по-високи цени на бензина и със сигурност ще се отразят на потреблението. Правителственият план ще струва на всяко италианско семейство по 1129 евро.

Новините

Най-четените