Нобел за медицина заради препрограмиране на клетки

Японецът Шиния Яманака и британецът Джон Гърдън спечелиха Нобеловата награда за физиология или медицина за 2012 г. за работата им със стволови клетки и с клонирането на животни.

Двамата учени откриха, че зрели клетки могат да бъдат препрограмирани до предишен недоразвит стадий, от който да се развият в клетки от всяка тъкан на тялото. Това отвори нови врати пред методите за диагностициране и лечение на различни болести и предизвика революция в разбиранията за начина, по който се развиват клетките и организмите.

През 1962 г. Джон Гърдън взима генетична информация от клетки от стомаха на жаба и ги слага в жабешко яйце, което впоследствие се развива в нормална попова лъжичка.

Така стига до откритието, че специализацията на клетките не е необратим процес.

От така модифицираната яйцеклетка след това се развила съвсем нормална попова лъжичка: ДНК-то от зрялата клетка съдържало всичката информация, която да позволи от яйцеклетката да се специализират отделните видове клетки.

44 години по-късно, през 2006-а Шиния Яманака превръща клетки от мишка в стволови клетки, като добавя в тях четири гена. Той на практика "препрограмира" зрели клетки у мишки, така че да ги превърне отново в стволови, т.е. такива, от които могат да се развият всички останали видове клетки.

Откритията на двамата учени промениха представата ни за развитието и специализацията на клетките, изтъкват от Нобеловия комитет. Чрез "препрограмирането" на клетките учените създадоха нови възможности да изучават заболяванията и да развиват нови методи за лечение.

Двамата учени ще си поделят наградата от 8 милиона шведски крони (1.2 милиона долара), съобщават от Кралския Каролински институт в Стокхолм.

Наградата за медицина е първата от Нобеловите награди, връчвани всяка година. Отличията за постижения в областта на науката, литературата и мира се раздават за първи път през 1901 г. съгласно волята в завещанието на откривателя на динамита Алфред Нобел.

Новините