Критериите, по които ще бъдат изработени технически паспорти на сградите, трябва да бъдат готови до края на октомври. Това съобщи пред "Хоризонт" днес Емил Тодоров от Българската асоциация на архитектите и инженерите-консултанти.
Технически паспорт трябва да получи всяка сграда, която има повече от 5 етажа. Изискването е поставено в Закон за устройството на територията.
Проблемът обаче е, че хората трябва да платят за паспортите.
Тодоров обясни, че цените варират в зависимост от това кога е построена сградата, има ли документация, може ли да се намери документация, необходимо ли е да се направи архитектурно-конструктивно заснемане.
"До една квадратура цените са в определен диапазон. Да речем, може да се приеме, че едно архитектурно заснемане може да се направи в порядъка, ако сградата е примерно до 1000 кв. метра, някъде за около 2 лева на кв. метър.
За по-големи квадратури, да речем от 1000 до 5000 квадрата, тази цена може да спадне до 1.5 лева на квадратен метър. Обследването също варира в граници. В порядъка между 4 и 6 лева.
Директорът на Дирекция "Технически правила и норми" в строителното министерство Виолета Ангелиева припомни пред "Хоризонт" сроковете за изготвяне на паспортите.
Тази година изтича срокът за сградите, които са държавна и общинска собственост. А до края на 2012-а фактически изтича и този за трета категория - това са сградите, по-големи от 15 метра - 5-6 етажа.
Какво точно трябва да се направи
Собствениците на сградата за тяхна сметка възлагат на консултантски фирми, които имат в състава си лица с придобита пълна проектантска правоспособност, да извършват необходимото обследване и да съставят техническия паспорт на сградата.
Обследването се прави на базата на проекти. Ако сградата няма такива, се прави цялостно заснемане. За съжаление плановете на повечето стари сгради не се пазят, тъй като са строени от фирми по времето на социализма, които отдавна не съществуват.
Поради липсата на тези проекти, трябва да се изготви цялостно заснемане на сградите. Това на практика означава да се прави нов набор проекти, за да се докаже експлоатационната годност на старите ни панелки.
Техническите паспорти на сградите и съоръженията се съставят в две екземпляра един за собственика и един за общинската администрация по местонахождение на сградата. От своя страна общината създава и поддържа регистър на внесените технически паспорти, където се съхраняват техните оригинали на хартиен и магнитен носител.
Заверено копие от паспорта се предоставя и на Агенцията по геодезия, картография и кадастър.