Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Преконструкция

Власт без репресивен апарат не е власт Снимка: Sofia Photo Agency
Власт без репресивен апарат не е власт

Написах този текст преди 4 години, на 22 март, по повод дебат между Бойко Борисов и Сергей Станишев преди миналите избори. Тогава никой не говореше за нова конституция. Резултатите от сегашните избори безпощадно ясно показват, че съм прав, поради което предлагам този текст с някои кратки илюстрации от периода от написването му до сега.

Всички политолози без изключение са се фиксирали върху избирателната система и смятат, че ако се въведе мажоритарна такава (или силен мажоритарен елемент), то проблемите ще се решат. Попитайте който и да е човек на улицата и той ще ви каже същото, защото друго не е чул. Така ли е всъщност?

Аз съм убеден, че една чисто мажоритарна система не само няма да помогне на страната, а може да докара още повече неприятности. При нея ще бъде възможно с 15-20% от гласовете да се постигне сто процентово мнозинство.

Къде тогава е проблемът. Според мен - в грешното построяване на държавата. Парламентът, веднъж избран, става абсолютно безконтролен. Той не може да бъде разпуснат от никого освен от себе си. Единственият начин е бунт на гражданите, но и той, както видяхме в Унгария (с премиер Дюрчани) не е със сигурен изход. Правителството не е независима изпълнителна власт, а е зависимо от парламента. П

ремиерът е ограничен в подбора на министрите от партийните лобита. Той не може да ги отстрани без съгласие на мнозинството дори те да му вредят на него. (Спомнете си "отстраняването" на Румен Овчаров и Румен Петков от кабинета на тройната коалиция. Б.а.)

Тази уредба противоречи на теория на игрите. Спомнете си, че в шаха пешката при определени условия става царица, в покера карето седмици (иначе далеч не най-силната фигура) бие кент флош роял, в играта тридесет и едно 14 бие 30, а асото е 1 или 11 по избор. Какъв е смисълът на тези правила. Никой играч не трябва в нито един момент да е АБСОЛЮТНО сигурен, че е най-силен. Как обаче да се преодолее този проблем? Как да разделим властите?

Изпълнителна власт

Според мен изпълнителната власт трябва да се оглавява от премиер, който се избира пряко от народа. Той сформира правителство по собствено усмотрение без да му е нужно одобрение от парламента. По този начин той няма да се съобразява с клики, групи и партии при избора на министри ще може да ги освобождава по свое усмотрение и да черпи активи от добрата им работа както и ще носи пасивите от евентуалното им лошо справяне с работата или съмнително поведение.

Министърът на правосъдието обаче е и главен прокурор. Той има право при наличието на достатъчно данни за престъплениеот страна на премиера или президента да нареди тяхното арестуване с цел да не могат да злоупотребят повече с власта си. Той е пешката, която в определен момент може да стане царица. Спомнете си филма "24".

Премиерът има право да налага вето на законите приети от парламента, което се преодолява с мнозинство от 2/3 или от 3/4 от депутатите.

Парламент

Мандатът на народните представители е 4 години. Избори обаче се провеждат на всеки 2 години като при всеки избори се избират половината от депутатите. Какви са предимствата на този метод.

1. Никоя партия няма да има гарантирано мнозинство за 4 години. Това ще принуди партиите да избягват да лъжат твърде много защото само след две години могат да загубят мнозинството си.

2. Тази ротация ще препятства създаването на здрави и дълготрайни групи, което ще бъде пречка за създаването на мощни корупционно лобистки мрежи.

3. При всеки избор минимум 50% от депутатите остават, което запазва капацитета на парламента. В момента при всички избори най-много 15-20% от депутатите са от предишния състав, което рязко снижава капацитета, особено през първата година, година и половина.

4. Предизборните кампании няма да са национални а ще станат по-регионални и най-вероятно ще бъдат по-евтини.

При това положение каква ще бъде избирателната система не е от голямо значение. Може мажоритарна, може и пропорционална.

Парламентът избира президент с мнозинство от 2/3 или 3/4.

Съдебна власт

Прокурори, избирани от народа на териториален принцип, но с национална компетентност. Това означава, че независимо от това, че прокурорът е избран в определен район, ако престъплението е извършено на негова територия, може да разследва из цялата страна.

Всеки прокурор има право да разследва всеки, включително премиера или президента, но само главният прокурор може да ги арестува. Прокурорите могат да разследват и свои колеги прокурори, както и съдии, без да искат разрешение от никого, като за използване на СРС-та ще трябва да имат разрешение от съдия, както това се отнася и за всеки гражданин. По този начин съдии, прокурори и депутати ще се лишат от имунитета си.

Президентът НАЗНАЧАВА и УВОЛНЯВА съдиите. За назначенията има право и задължение да проучи кандидатите чрез всички достъпни средства на изпълнителната власт включително и тайните служби. Уволненията е длъжен да прави само с публично оповестени мотиви.

Мотив за уволнение не може да бъде съдебно решение. Това може да бъде само несправяне с работата или нехайство. Например забавяне на много дела или избирателно забавяне на определени дела, загубване и пр. действия, които могат да са причинени от нехайство или със зла умисъл.

Некомпетентноста също може да бъде причина за отстраняване. Обективен критерий за некомпетентност е например 10-15% решения отменени от по-горна инстанция. При всички положения обаче президентът лично ще носи отговорносдт за съдиите и ще трябва много да внимава с назначаването и уволнението. Той ще има право както и досега да помилва осъдени. Той назначава и Конституционния съд, но не наведнъж, а на части. Конституционните съдии са с мандат.

Местна власт

Принципите за премиер и парламент се прилагат и на ниво местна власт. Кмет с избран от него екип и общински съвет, с избори за половината съветници на всеки две години. Избор на шериф - може и от народа, може и от съвета, но с 5-годишен мандат

Задължително част от сегашната полиция заедно с бюджета се предава на подчинение на кметовете и се превръща в общинска полиция. Сегашното положение, при което кметът няма право да заповядва за каквото и да било на полицията, е ненормално.

Власт без репресивен апарат не е никаква власт. Това си личи особенно добре в София. Полицията не прави нищо, за да облекчи трафика от нарушители, а вината за трафика се хвърля на кмета. Той няма право дори да назначи регулировчици.

Шерифите имат право да свикват доброволци за организиране на акции в малките населени места. Търсене на откраднат добитък. Издирване на криещи се в планините лица борба с бракониери и пр. Участващите в акцията се ползват със статут на полицай. Това може да ви прилича на американски модел, но такава уредба е имало и в България преди 9. ІХ. 1944 г.

Това аз наричам преконструиране.

Сигурно някой ще каже, че изложеното от мен много прилича на уредбата на САЩ. Така е, нямам претенции за оргиналност, въпреки че има и разлики. Нужно е само да не се оставяме повече да ни занимават с псевдопроблема мажоритарна или пропорционална система.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените