"Час по родолюбие" или опасен популизъм

Според изказвания на бъдещ коалиционен партньор в евентуалното правителство, една от договорките за подкрепа на кабинета била въвеждането на т.нар. "час по родолюбие". Запознати твърдят, че това ще бъде нарочен учебен час, който нямало много да се различава от часовете по история, но акцентът ще е изключително върху героичното минало и върху съпротивата на българите срещу чуждата политическа власт.

Две опасни неща се случват всъщност в сферата на образованието у нас.

Първо, коалицията, която си присвои нарицателното "патриот", явно твърди, че любовта съм родината я няма, щом е необходимо да се учи допълнително.

Явно изучаването на география на България, на български език и литература, на история на българските земи, на химия и опазване околната среда не успяват, според тази политическа формация, да възпитат у подрастващите любов към Родината.

Така ли е в действителност?

Трябва ли държавата да се грижи за нещо така естествено, като обичта към семейството, към рода, към Родината?

В училище се учи математика, защото ние по природа не знаем как се смята. По същата причина учим и всичко останало. На български се учим първо как да пишем, после как да пишем правилно и прочее. Никой не ни учи как да говорим или пък ни учат как да говорим граматически правилно.

Оказва се, че тази политическа сила приема, че по подразбиране българите не обичат своята родина, не знаят как се случва това и по тази причина трябва да има специален час в училище.

Херодот твърди, че историята е учителка на народите. Въвеждането на такъв час е меко казано опасно, защото именно историческият опит на народите показва, че, ако започне държавата да учи децата как да обичат родината си, рано или късно започва да ги учи как да обичат и държавата, и нейния лидер, и партията, която той води.

Скоро след това започват маршовете, юношеските организации и летните лагери.

И ако тази първа опасност е по-скоро в перспектива, то втората вече се сбъдва - общественото внимание по темата "ОБРАЗОВАНИЕ" вместо върху належащи тежки и структурни реформи е фокусирано върху това безумно предложение за "час по родолюбие" и нелепата грешка на образователната и избирателната система Анна Баракова, която стана депутат погрешка, както вероятно е станала и учител.

Преди време друго подобно недоразумение във властта, което заемаше позицията на министър на образованието, Анна Клисарова, на свой ред беше отклонила темата, предлагайки безумния единен учебник по предмет.

В същото време българската образователна система има належаща нужда от следните няколко стъпки:

- създаване на стандарти за съдържание и за оценяване;
- повишаване на учителската квалификация за работа с модерни образователни инструменти;
- повече автономия за училищата;
- осъвременяване на учебните програми;
- по-висок процент от БВП;
- намаляване на процента на отпадащи ученици;
- преструктуриране на регионалните инспекторати по образование;
- създаване на независима от МОН структура, която да оценява резултатите от националното външно оценяване и зрелостните изпити.

На фона на тези необходимости, изместването на фокуса на общественото внимание по темата "Образование" към предложението за "час по родолюбие" или за една грешка на системата, която е станала и депутат, е показателно за липсата на обществена, а не просто политическа воля за извеждането на доброто образование като истински първостепенно важно.

Или както обичат да казват политиците - като приоритет.

#1 vanko 25.10.2014 в 09:33:56

Опасен популизъм... Същото определение можем да използваме, за да дефинираме подскачането на един НПО-активист заради някакво предложение, което никога няма да се осъществи.

#2 gullwing 25.10.2014 в 09:52:24

Това желание на тези другари е съвсем разбираемо. Те са попаднали в политиката с гласовете на най-оглупената част от населението. Оглупена преди всичко от националистическата пропаганда, прикрита в нашата стана под формата на преподаваната училищната история и литература. Най-важното за тях е този процес на оглупяване да продължава, а по възможност и да се усилва. Преподаваната българска история е една съзнателно и целенасочено изградена система от взаимосвързани интерпретации, премълчавания и лъжи. Тази система има за задача точно оглупяване и озлобяване на нови и нови поколения българи. Защото точно такива хора са най-податливи на примитивните манипулации на сидеровци и каракачановци. Единственият начин това оглупяване да спре е да се говори истината за българската история - нещо, което все повече си пробива път. В този смисъл има няколко интересни материала - "Роля на историята в българската история" (http://www.librev.com/index.php/discussion-bulgaria-publisher/2453-istorija-rolja-1) и "Да мислим ли възраждането" (http://www.librev.com/index.php/discussion-bulgaria-publisher/2537-2014-10-22-16-35-36).

#3 Harry 25.10.2014 в 09:54:37

"...каквото е обичта към семейството, към рода, към Родината..." Емиле, представяш се за български учител, но не е ли вярно че ти си соросоид и ти плаща Америка? А Америка плаща само за да разрушава страни и общества. И точно горните традиционни ценност семейство, род и родина се стремите да изкорените. Ти си много вредна личност!

#4 Uti 25.10.2014 в 11:22:23

Почна се! Може ли тази глупост да е първото конкретно свързано с образованието нещо което чуваме! Това ли е му главния проблем. Нещастници!

#7 Оня Дето Го Трият 25.10.2014 в 13:23:03

Каква е разликата между час по родолюбие и час по история? Ами то и от самолет се вижда, че първото ще е изопачена версия на второто. Как да накараш някой да родолюби родината си ако ги няма фактите в историята? Значи трябва да му ги създадеш или изкривиш. Щото ако има на база на историята си факти, за които да се гордее (а то ги има), часът ще си бъде просто час по история....българска история. И точка по въпроса. ПС: допълнителен час по родолюбие, час по физическо....и понеже все ще са за сметка на друго за да не се протеварват децата, що ли си мисля, че ще бъдат за сметка на математиката

#8 pixie 25.10.2014 в 13:29:48

Родолюбието се възпитава в семейството, не се учи в часовете по история. Нито се набива в нечии глави.

#9 паяка 25.10.2014 в 14:05:17

"...-любието" е отглаголно съществително, произлизащо от емоция. Училището занимава ли се с емоции? Там се учат точни науки - математика, физика, химия, биология, география, граматика, но се учи и литература, история, музика, рисуване, физическо. Във втората група има много емоции. Изграждането на една личност става всред общество - семейството, приятелите, училището...и то преживявайки, а не само мислейки. Възпитанието в обичане е здравословно, стига да не е подпряно на алтернативна омраза към всичко различно.

#10 VK 25.10.2014 в 14:10:22

"Каква е разликата между час по родолюбие и час по история?" Никаква ! Поне по начина, по който се учи българската история. Възпитание на омраза към съседните народи. Родолюбието не е хвалба за юначества преди векове. Това е, като да се съберат одъртели набори, и понеже няма друга тема за разговор, почват със спомените за казармата. Щото тогава поне са били млади... Като няма с какво да се похвали и гордее един народ, в настоящето, почват да се търсят и намират поводи в историята. Колкото по-назад, толкова по-добре. Посочват се враговете... А защо е опасно това, автора обяснява много точно: "защото именно историческият опит на народите показва, че, ако започне държавата да учи децата как да обичат родината си, рано или късно започва да ги учи как да обичат и държавата, и нейния лидер, и партията, която той води." Ако някой не го схваща, то родолюбието е последния му дерт!

#11 паяка 25.10.2014 в 14:45:36

Кой казва , че евентуалното родолюбие би занимавало децата с история? Тя се учи самостоятелно, както и география, както фолклор и литература. Дори и да се обособят българските такива в една дисциплина, би било дублиране. Вероятно някой се опитва да прокара идеята за занимания и посвещаване в семейни, християнски , оп, тука ще ме борят мюсюлманите, ценности.

#12 Conspirator 25.10.2014 в 18:52:22

Аха...значи родолюбие намирисвало на тоталитаризъм. Де гиди дърво. Джасим от ''Център за образователни инициативи''ще ми обяснява що е популизъм и има ли почва в България,като основен спонсор на ''Центъра" е "Отворено общество''. Ало,Хюстън...а бе,вие полудяхте ли?

#13 VK 25.10.2014 в 20:23:16

Пак объркахте понятията. Не става дума точно за родолюбие, а за " родолюбие по български" ! Вижте кои са най-големите радетели на тема родолюбие и патриотизъм и пак си правете сметката. Не беше ли "Атака", дето първо поведе тази линия? Айде сега си спомнете, как Сидеров се разхождаше по улиците, с пищов на кръста, и щпицкомандата зад него! Как влезе с този пищов във БНТ , да иска обяснения от шефа на телевизията. Щото той, шефа на БНТ, беше много страшен и опасен - Вяра Анкова ! Да ви напомня нещо тази история? Напомня и още как! А тия, дето не стоплят, просто не познават историята! Да де, ама по онова време, и на онова място, за което напомнят тия случки, не е имало нито Сорос , нито НПО, та да търсите под вола теле ! Вижте кой говори и после се хващайте за думите, щото е казано "по делата им ще ги познаете", а не по думите!

#14 Harry 25.10.2014 в 22:27:58

И "Америка за България" е спонсор на Джасимовата фондация, а уж са НПО - неправителствени организации, явно са баш правителствени, на правителството на САЩ! Има обаче друго, какво мотивира хора като Емил Джасим да вършат пъкленото си дело, не е само любовта към хубав живот платен с долари, има и голяма спотаена омраза към държавообразуващия народ - българският, той има изказвания в тая посока. Разбираемо е, с неевропейска външност и семитска фамилия, страдал е като дете, няма как да не е бил огорчаван от другите деца, натрупал е горчилка, прераснала в трайна неприязън към останалите. Такива хора стават бунтари и склонни към разрушение, революционери, маскиращи вредната си дейност с фалшиви добри намерения, като прокламираните за такива мултикултурност, комополитност, краен либерализъм, сливане на половете... , все измислени в лабораториите за Нов Световен Ред.

#15 VK 25.10.2014 в 23:25:20

"Harry ............" Ако хора с такива разбирания ще ни учат на родолюбие , тежко и горко на тая държава...

#16 Алилуйщина 26.10.2014 в 03:09:29

VK, а хора с твоите разбирания и откакто Сорос е в България, страната ни олекна с 2 000 000 българи… Какво казва големият/за мен/ Николай Хайтов по същото време,когато твоят кумир/Сорос/ най е вилнял из нашата мила родина. ‘‘- Мнението ви за национализма в условията на демокрация. Разграничаваме ли национализъм от шовинизъм? - Само олигофрените не различават национализма от шовинизма. Чуждата дума „национализъм” е понятие, абсолютно равностойно на „родолюбие”. Всички опити да се клейми нормалният, здравословният, ще го нарека, национализъм като шовинизъм са спекулативни и произхождат от враждебни на българщината среди. - Каква е според вас същината на национализма или, както го наричате, родолюбието? - Същината не е в това да викаш „Ура за България!“, а да си готов да се жертваш за нея, за Отечеството на дедите и бащите, както са го правили най-великите българи. Вижте в Речника на Касъров какво е обяснението на думата „родолюбие“: национализъм — това е същината му, нещо да прежалиш в името на общността, на родината, на държавата и на нацията, защото ако всички само вземаме, а никой да не жертва, от държавата ни няма да остане и следа. Това е всеизвестна, неоспорвана истина. Затова най-големите националисти са гражданите на най-силните държави като Франция, Англия, Германия, Япония, да не говорим за САЩ. Но им е криво, малките и те да са родолюбци. Мъчно се манипулират.‘‘

#17 Алилуйщина 26.10.2014 в 03:11:32

Защо Сорос недолюбва родолюбците? ‘‘Родолюбието ще победи комунизма и демокрацията‘‘ ………http://bars.ucoz.net/load/rodoljubieto_shhe_pobedi_komunizma_i_demokracijata/1-1-0-13………………. ,, Национализмът/родолюбието е идеология, която няма нищо против други народи и етноси, стига те да не вредят на собствената нация, на българския род. Именно Европа на нациите създаде Европейската цивилизация, която постигна изключителни културни достижения във всички области, които и до днес са мерило и критерий за творците, и се наричат „класика” . Всичко това бе постигнато не заради размиването на културните особености, а именно чрез уникалността на всяка нация. А има и друго – големите/демографски и икономически/ нации използват интернационалната идеология, за да претопят малките, и да ги поставят в своя услуга. Такова бе положението при социалистическата власт, когато бяхме в услуга на Съветския съюз, а днес сме поставени от продажният ни елит в услуга на Запада. Западняците непрестанно ни упрекват, че не сме развили достатъчно демокрацията и ни нареждат какво да правим, за да станем „по-демократични” …

Новините

Най-четените