Холивудските блокбъстъри скоро ще се показват във вашия собствен хол, броени седмици след дебюта им на киноекран - ход на студиата, който естествено се посреща на нож от собствениците на кина.
Четири от шестте холивудски филмови студиа - Universal, Sony, Warner Bros и Fox - още този месец започват да предлагат филми "под наем" за два-три дни чрез сателитна телевизия (срещу $30).
Комедията на Sony "Жена назаем" с участието на Адам Сандлър, наравно с екшъна "Без име" с Лиъм Нийсън, ще влезе в историята като един от първите филми, предложени в новата услуга за видео по заявка.
17 седмици по кината са много в епохата на Интернет, казват мейджърите
Филмовата индустрия от години се бори със собствениците на кина, като отстоява позицията, че практикуваната масово 17-седмична ексклузивност на кинопрожекциите вреди на боксофис потенциала на новите заглавия.
Една от най-големите британски киновериги - Odeon, която има печалби от 80 млн. британски лири за 2009 г., например миналата година отказа да показва в своите 200 салона 3D адаптацията на "Алиса в страната на чудесата" на Тим Бъртън, тъй като от Disney се опитаха да наложат ексклузивни кинопрожекции само за 12 седмици.
Холивуд на свой ред се оправдава, че просто удовлетворява апетита на любителите на киното, но се надява с ускоряването на появата на филмите по домовете ще може да пребори Интернет пиратството.
Новата услуга за видео по заявка Home Premiere със сигурност ще спечели немалко пари за четирите студиа, но има голяма вероятност да унищожи системата, изградена от Холивуд - и паралелно с нея да доведе и до залеза на кинопреживяването във вида, в който го познаваме.
С нея любителите на актуалното холивудско кино ще разполагат с новите заглавия само два месеца след появата им по мултиплексите - при това в HD качество, без да се налага да напускат дома си; заглавията в Home Premiere ще бъдат достъпни най-малко три месеца преди пускането им за продажба на DVD или появата им в Netflix.
Ударът е болезнен за всички, с изключение на самите киностудиа
Анализаторите определят стъпката на студиата като интелигентен ход: ако те запазват 80% от доходите от ранни покази, изгодите им са по-високи от много по-ниския дял от боксофис продажбите.
"Точно така би трябвало да действат студиата," коментира старшият анализатор от Forrester Research Ник Томас. Той допълва, че повечето гледания на филмите в двумесечния "ексклузивен прозорец" на прожекциите, които услугата смята да отвоюва, досега са от незаконно изтегляни копия. "В света на Интернет ексклузивни периоди на показ са нещо неадекватно. Всичко сега се случва много по-бързо."
Естествено, съществува и рискът от поява по торентите на HD копия в почти съвършено качество на заглавия с двумесечна давност; именно поради опасения от масирано пиратство, в крайна сметка Paramount в последния момент са се отказали от участие в проекта.
Ако експериментът в САЩ пожъне успех, студиата са обявили планове да пренесат услугата и на европейска земя - като начало във Великобритания. Като потенциални партньори в сделката в Обединеното кралство засега се приемат Sky и Virgin Media, но преговорите все още не са довели до сериозно споразумение.
Също така източници от бранша са обявили, че мейджърите обмислят да ограничат разпространението през услугата на филми, които получават добри боксофис приходи.
Финансовите перспективи на Home Premiere са доста положителни
На пръв поглед цифрите за филмовите студиа изглеждат розови; средната цена на билет в САЩ през 2010 г. е била около $8. От тях студиата печелят между 40 и 50 процента, в зависимост от договореностите си с кината. (Някои договори понижават отчисленията за студиото след две седмици показване.)
Така че в най-добрия случай те получават $4 от всеки продаден билет. Но от зрителите на Home Premiere те ще получават $21, след като отделят за сателитните телевизии и другите дистрибутори полагаемия им се дял.
Дори ако хората се събират да гледат Home Premiere на цели групи, студиата могат да си позволят да жертват продажбите на пет билета в боксофиса за сметка на домашното гледане - и все още да излизат на печалба.
Според преценката на висш мениджър от Warner Bros, запознат с проучванията на пазара за услугата, студиата очакват спадът на посещаемостта на кината да не надмине 5 процента. По негови думи, "би било глупаво да не го направим - нямаме друга алтернатива, освен да правим пари".
Студиата правят жертвата в името на по-бързи печалби
Без съмнение четирите големи студиа ще печелят добре от тази услуга - и дори ще отмъкнат част от пазара на услуги като Netflix; това, което обаче очевидно липсва от уравнението, е шансът кинозалите да изгубят доста. Практически всяко съвременно кино (с редки изключения) е в зала под наем, което означава фиксирани разноски и бюджети.
Плюс това, кината печелят най-много не толкова от продажбите на самите билети, колкото от покупките на пуканки и рекламите за тълпите кинолюбители. От първото те имат към 80-процентен марж на печалба, от рекламата маржът достига 90 процента.
Взети заедно, тези две дейности, от които студиата не получават и стотинка, осигуряват 75 процента от доходите на киносалоните. Така че дори и да се оправдае прогнозата за само 5-процентен спад, нещата далеч няма да се отразят розово в бранша с кинопрожекциите.
Бивш мениджър от киностудио, отговарящ за инвестициите в кинотеатри, изтъква, че през периода 2000-2002 г. само 3-процентен спад на посещаемостта на кината в САЩ е принудил половината собственици на кинозали да обявят банкрут.
"10-процентен спад на продажбите на билети плюс спад на потреблението на продавани стоки и доходите от реклама би затворил близо 2/3 от американските кина - с практически несъществуваща перспектива те някога да отворят врати отново," коментира той.
Дали ставаме свидетели на смъртта на кинопрожекциите?
Ако твърденията за финансовите трудности на кината се потвърдят, студиата, които в момента се ръководят като цяло от бивши висши мениджъри на американски телевизии, предприемат твърде рискова стъпка.
Те предлагат на публиката възможността да гледа актуални филми отпреди седмици без грижите и разходите за наемане на детегледачка, шофирането до мола или киното и покупката на пуканки и други храни на щандовете във фоайето.
Факт е, че подобно предложение може да привлече вероятно сравнително малка част от традиционната кинопублика, но хипотезата, че загубите за кината са нищожни, не са нищо повече от самозалъгване.
Поне на този етап е изключително нереалистично да се прогнозира дали подобни загуби ще достигнат критичните 5-10 процента, след които Home Service на практика ще унищожи безвъзвратно системата на кинопрожекции, на която се е градил Холивуд от десетилетия.