Chalgatime

В началото да уточня...
Мразя да пиша на теми, по които всеки втори си чеше езика във Фейсбук. Още повече, че съм забелязал как един и същи хора понякога са активисти на страницата "Нека тази обелка от картоф има повече фенове от чалгата" и едновременно с това постоянно заливат пространството в социалната мрежа с хитове на Анелия и Амед.

Нямаше по никакъв начин да седна и да напиша този текст, ако не бях попаднал на една статия на Калин Терзийски в Дневник.bg.

Статията беше добра. Аз харесвам стила на този автор и с удоволствие я прочетох.
Тезата дори ми хареса. Накратко, Терзийски твърди, че т.нар. официална култура има враждебно отношение към чалгата, защото по този начин се опитва да отрече собственият си произход. И собствената си тясна регионалност и селяния.

Бих се съгласил напълно с автора, ако не бяха някои факти, които са добре забравени - или пък са били умишлено наложени в обществото ни.
Затова реших набързо да ви припомня някои митове и факти за стила, който в днешно време представлява огромна част от поп-културата.

Чалгата. Или поп фолкът.
Но да започнем отначало.

1. Увод

По-големите от вас си спомнят 80-те години. Тогава България изживяваше края на комунизма и началото на перестройката.
Тогава, през 80-те години у нас започна да нахлува нещо, което дотогава не се беше появявало.
Вълната започна с песните на Хисарския поп.

"Дай си сърцето на който искаш тииии..." - се пееше в апокрифните касети, които се презаписваха с някаква възрожденска методичност до степен, в която на лентата имаше повече шум, отколкото звук.
За отрицателно време въпросният хисарски поп се превърна в някаква ъндърграунд легенда. А песента му "Дайте да изпуша една цигарааааа, за да забравя за твоите лъжиииии" звучи като покана да се напафкаме с марихуана, хахаха...

С тези първи песни започна да нахлува чалгата.
Но да не се лъжем. Преди това у нас достигаха сръбските първообрази - Лепа Брена, Мухарем Сербезовски, Драган Тозовац...

Помните ли ги. Лепа Брена идва скоро в България и дори се срещна с Бойко Борисов...
Така в България, лека - полека чалгата започна да си проправя път, за да предизвика истински бум в началото на 90-те години.

2. 90-те години

Важно е да кажем следното - българската музика няма нищо общо с чалгата. Нито народната ни музика, нито градският фолклор са композирани в източни ладове, маками и характерния ритъм 8/8, в който са натворени 50 процента от турбо чалга хитовете и който е белег за ритмическата идентичност на ориента.

Чалгата се появи у нас, копирайки няколко основни феномена - сръбската кафанска музика с характерната орнаментика на гласовете, гръцкият и турски градски фолклор. И не на последно място - международният, космополитен и глобален цигански кючек.

В началото на 90-те години, в един период, в който ценностите у нас се подменяха и мутрите плъзнаха навсякъде - от кварталното кръчме и магазинче до властта и медиите - в този момент хората, които бяха израсли с Лепа Брена, Весна и Хисарския поп официализираха музиката си.

Справка - началото на 90-те българските рок-групи пълнеха зали. В средата на 90-те залите вече се пълнеха само на концерти на Глория.
Постепенно "шоубизнесът" у нас извърши преврат от казионен поп и рок към тотално приставане на поп-фолка.

Нямаше как да е иначе, налагането на този тип култура беше набрало огромна скорост. А и героичните турбо-мега мутренски хитове като "Тигре, тигре", "Селската баня" и "Радка пиратка" отразяваха действителността в тъжната ни родина много по-истинно от казионната поп музика.

Рокът пък бе прекаленно бунтарски за потребителите и се ориентираше предимно към младите, които обаче бързо порасваха и преминаваха в другите лагери. В крайна сметка се достигна до един момент, в който друго освен поп фолк вече не се предлагаше, защото към него просто липсваше интерес.

3. Кратък анализ

Историята нататък ви е ясна. Днес поп фолк индустрията е единствената работеща у нас. Единствената, която напълно си е затворила цикъла - взема се младата певица, инвестира се във външния й вид, в клипове, визия. После се помпа медийно, превръща се в звезда и накрая продуцентите експлоатират плодовете на инвестицията си - солиден процент от всички участия на въпросната звезда.

Нещо, което в поп музиката не се случва по никакъв начин. Там се разчита на стихийни участия и поява в някое риалити, за да си спомнят хората за въпросната певица или певец.
Така в днешно време чалгата, със своята инфраструктура, със своето място в ентертеймънта и нощния живот на градовете напълно е изместила всички останали стилове.

До степен, в която - когато западни ВИП персони биват водени у нас, те посещават чалготеките с ясното убеждение, че това е истинското лице на родната забавна музика и дори, че е базирано на фолклора ни.

Затова BBC снимат филм за Азис, а не за Валери Петров или пък Йордан Радичков.
Но какво очаквате от чужденците, които вадят заключения за страната ни от пресата и телевизиите ни. Та ние имахме културна министърка, която каза, че предпочита Златю Бояджиев пред Панчо Владигеров...

4. Митове и факти

Истината е, че чалгата или както там я наричаме...
Няма никакви корени в родната ни музика. Чалгата като култура, ладово звучене, ритмика и, ако щете, като танци е привнесена от Сърбия и Ориента.
Ще стигна и малко по-далеч - поп-фолкът ни е силно виртуален. Ще се учудите, ако си направите труда да проверите колко песни на родните ни звезди са авторски. Те са жалък брой в сравнение с кавърите. Да, самите изпълнители не крият, че пеят кавъри на техни сръбски, турски, гръцки а напоследък и румънски колеги.

Самата"„мегазвезда" Азис сподели преди време в интервю, че за него е много по-добре да си плати за песен, която вече е станала хит в друга държава, отколкото да рискува със собствена такава.
Така постепенно, лека-полека чалгата се превърна в забавна музика, използвайки една мистификация - а именно, че това е авторска музика, почиваща на собствените ни корени.
Мистификации има бол.

Пример - всички смятат песента "Лудо младо сън засънило" за македонска народна песен. Истината е, че това е авторска песен, писана през 80-те години на 20 век от Атанас Бояджиев и Богомил Гудев. Виждате ли колко много не знаем за собствената си музика...

5. Вместо заключение

И сега, като за край се връщам на статията на писателя Терзийски. Ние имаме уникален фолклор, в който са залегнали всички черти на народопсихологията ни. Имаме и градски фолклор с удивителни текстове, част от които могат да ви накарат да се изчервите сериозно.
До утре можем да си говорим за фолклорни области, за антифонно пеене, за неравноделни ритми.

Поинтересувайте се, защото подмяната, която бе извършена по волята на няколко пишман - представители на шоубизнеса у нас ни е накарала да се откъснем от корените си и да приемем, че родопската песен е била трансформирана в мазни трели, изпяти в "чисто българския" макам хиджас.

В заключение ще кажа само едно - когато се противим на чалгата, това не е поради комплекса от собствената ни селяния. Това е поради факта, че чалгата е чужд организъм и ние се опитваме да го отхвърлим.

#1 Bird With Teeth 13.05.2012 в 10:35:26

Е, ти сега нищо не каза. Искаш да кажеш, че всички тия хора са били в грешка (за по чувствителните "не са били прави") и чалгата нямала нищо общо с българския фолклор? Ти виждал ли си как човек признава, че нещо което е знаел не е вярно? Болезнено е дори само за гледане.

#2 Оня Дето Го Трият 13.05.2012 в 10:40:31

Абсолютно точен анализ! Но като гледаш безпомощността на българските поп изпълнители (Мани Я Илиева) и рок групи (БТР), то някак си нормално е младото поколение, което по дефиниция иска към нещо модерно, да се насочи към лъскавите чалга звезди в предпочитанията си. Те поне се опитват да представят клипове и визия, както се прави по западните телевизии. Сега някой ще каже "Има много добри рок банди, ама ти не ги знаеш" Е точно това обаче правят чалга продуцентите успешно - направиха така, че всяка нова дори некадърна певица да стигне до всеки и да има ранг на звезда

#8 straight 13.05.2012 в 13:44:40

Поздравления за автора! Направил е изключително сполучлив, точен и професионален анализ на темата. .

#9 Дракон с кисело зеле 13.05.2012 в 13:46:22

Ivan Hristov, съжалявам, че ти го казвам така директно, но коментарът ти е пълен с глупости. Ще го анализирам в леко разбъркан ред. Няма да вадя нищо от контекст. *** Защо не изгрее някоя бг РОК група в Световен или поне в европейски ефир? *** Толкова ли е лесно според теб? А мислиш ли, че една група може САМА да се наложи на какъвто и да било пазар, особено пък в сегашната ситуация? Нека ти кажа - просто е невъзможно. В общия случай трябва продуцент/мениджър, който да налее пари в реклама на групата, да й уреди участия, да я покаже на хората. Една група музиканти в общия случай нито имат необходимите познания по маркетинг, нито имат необходимите финанси. *** Ми най вероятно заюото нямаме модерна рок сцена,всичко е доброто златно старо и се преповтаря до втръсване... *** Това, естествено, е толкова далеч от истината, че може да е вярно единствено в някоя паралелна вселена. Не знам що за кон с капаци трябва да е човек, за да заяви една такава очеизбождаща глупост, честно. Хвърли едно око на Pantommind, Project Arcadia, Ювиги, Smallman, Балканджи, Wartime и така нататък. Все кадърни музиканти от много висока класа, и все относително млади. *** Другият проблем е,че поп/рок музикантите рядко имат такова образование,докато поп-фолк звездите поне са ходили на уроци по пеене... *** Поредната пълна глупост, изсмукана от не знам коя точно част на тялото. Виж, като не си запознат, по-добре не пиши, ОК? Обидно е, не за друго. *** Елица и Стунджи(да речем че са поп) направиха една-две страхотни песни и дотам...Не чувам напоследък да са направили някой нов страхотен хит.. *** `щото хит се прави само с музикален талант, разбийш ли... Затова братята Джонас бяха по-продавани от Metallica по едно време... Хит, човече, се прави с ПАРИ. Преди всичко и най-вече. `щото може да напишеш най-великата песен на света, но ако тя не стигне до слушателите, хит няма да стане. А за да стигне до слушателите, трябва реклама. Трябва качествен запис. Трябват концертни участия. А нищо от тези неща не е безплатно.

#12 Дракон с кисело зеле 13.05.2012 в 14:24:24

Ревю, Хиподил и Воев са продукт на тотално друга епоха, в крайна сметка. Пак го казвам, в момента имаме изключително добри млади рок-музиканти, които пишат изключително добра музика. Ювиги по едно време оставиха за свободен даунлоуд целия си дебютен албум на сайта си. Чуйте го и вижте за какъв инструментализъм става дума - не просто на световно, ами на галактическо ниво. Те далеч не са единствени. Проблемът е, че, за разлика от чалга-певиците, рок-музикантите ни не разполагат със собствена телевизия и лейбъл, който да налива пари във визия, записи, реклами, клипове, участия и така нататък. Има ли рок-лейбъл от калибъра на "Пайнер"? Не, няма. А и господинът, когото съм цитирал, твърди, че поп-фолкаджийките били много по-образовани музикално от рок-музикантите, което е ТИТАНИЧНА простотия и никой с акъла си не би я заявил.

#13 Оня Дето Го Трият 13.05.2012 в 14:38:13

Драконе Писах го в началото за да предотвратя такъв спор, но явно не си чел и ще се самоцитирам: "Сега някой ще каже "Има много добри рок банди, ама ти не ги знаеш" Е точно това обаче правят чалга продуцентите успешно - направиха така, че всяка нова дори некадърна певица да стигне до всеки и да има ранг на звезда" Сори, ама тия Ювиги и незнам си какви аз къде да ги търся? Те са творци и е тяхна работа да направят хубава музика и да я доведат до сетивата ми, а не аз да ходя да ги издирвам до мазето им Чат ли си ? Освен това как румънците успяха да завладеят света с мазни поп-хитове? Ами успяха, не щото са румънци с много пари, а щото правят нещо слушаемо и продаваемо. Докато тук хоризонта на една чалга звезда се простира единствено до изява в кръчмата и най-много до чужбина - пак в кръчма. И това е добрата новина......щото лошата е, че БТР и Мани Я Илиева правят мухлясала музика, каквато и в ретропарада на някоя западна телевизия не би влязъл Дори да не искам, окото ми се спира на онова другото, по-лъскавото...

#15 Дракон с кисело зеле 13.05.2012 в 16:14:08

Оня, не ти противореча. Това, което казах вече няколко пъти, е, че един музикант не може да се наложи сам, колкото и да иска. Нито една от поп-фолк-певиците не е станала известна без подкрепата на "Пайнер" или някой от другите лейбъли, занимаващи се с тази музика. Ти сам пишеш, че продуцентите им успяват да ги наложат. Венци Мицов също го е написал в статията си. Само дето един български рок-състав няма подобно нещо, на което да разчита.

#17 Бобо 13.05.2012 в 19:51:37

Димитър е прав, но чалгата макар и да не е генетичен код за българина е от векове в Б-Я, не от вчера( Според Кирил Христов). Опитахме се да я забравиме през последните 150 години, но не стана.Музиката идва от Гърция, Турция, и сродните до тях Циганско Арабски ритми. В момента най разпространена е в Бившата СФРЮ , Албания и Б-Г. След 1878 се опитахме да се адаптираме към Италиански, Испански, Руски, Унгарски романси и балади, но Имре Калман нямаше почва у нас, особено след 1989. За ракийка и настроение бива, а всъщност самата тя е доста интересна музикална култура. Говоря за Истинската отработена чалга музика, нямаща нищо общо с културно просташкото селско, българско копие. http://www.youtube.com/watch?v=BdVVXt29bos&feature=BFa&list=PL17F3590F2C23C9EE http://www.youtube.com/watch?v=UiIcfH0_Z3g&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=1axAOMfWqd4 http://www.youtube.com/watch?v=Q7tDJ2I15qg&feature=endscreen

#18 Бобо 13.05.2012 в 20:21:17

С други думи не музиката ни е виновна, че сме по прозти отколкото сме всъщност. Ето пример с Чаволо Шмит- мангасарина. Джаз китарист номер 1., няма да се хареса на Б-Г селянията, защото не е прозт , там е проблема на простотията. И не комунизма ни е виновен, Руснаците въведоха култура сродна от ГДР,Полша, до Б-Г и Македония. и да ви кажа виждал съм бая бройка ТКЗСри по интелигентни от съвремения ни "Културен" "Елит".Не е и турското робство, и Сръбете, Гръците и Румънците беха, ама са напред в материала. Не е и Костов , беше замалко човека. Май си е до нас. А сега чалгата, която е само една черта, я описваме като причина или следствие.

#19 Оня Дето Го Трият 13.05.2012 в 21:05:29

Кво занчи чалгата да ни е вродена, като 95% от чалгата са откраднати песни от други народи - сръбски, гръцки, арабски и румънски песни ?! Нашето в нея е може би 5 % Това единствено показва, че дупедавството ни е вродено и нищо повече! Ако Митьо Пайнера със своя бизне нюх беше инвестирал в опера и тия силиконови девойки сега бяха не чалга, а оперни звезди, сигурно щяхме да казваме, че операта ни е вродена в гена или какво ?!

#20 Шебек Хасан 13.05.2012 в 21:51:57

Статията е добра.

#21 Мина 13.05.2012 в 22:02:28

Браво, страхотна статия и съвсем правилна позиция!

#22 imperiall 13.05.2012 в 22:49:38

Да минаваш за по-интилигентин чрез музика, т.е. да й се адаптираш, е само едно от най-веселите неща за гледане тук. Всички бивши чалгари и ретро дискота сега слушат със същия "успех" хаус и мйетал. Вместо просто да спрат да се излагат.

#24 паяка 14.05.2012 в 12:13:33

Аз се противя на чалгата, защото е кич. Тя е бизнес, в който се въртят много пари, но е силно отдалечена от културата. Музиката е изкуство, но звуците в този " жанр" са далече от музика и още по-далече от изкуство.

#25 Witch 14.05.2012 в 13:49:01

"Другият проблем е,че поп/рок музикантите рядко имат такова образование,докато поп-фолк звездите поне са ходили на уроци по пеене... " ХАХА това някаква шега ли е или какво !?!?! Рок музикантите нямат музикално образование-алооооооо на кой свят се намираш Знаеш ли колко време, усилия и нерви са необходими за да се научиш да свириш на китара, то да не е от днес за утре! Я се пробвай, некадърнико да те видим

Новините

Най-четените