От евтиното или от скъпото?

Често, когато отида в кварталния хранителен магазин, за да си купя сирене, любезните продавачки ми задават един кратък, елементарен въпрос, който обаче дълбоко ме озадачава всеки път: „От евтиното или от скъпото?".

Макар и често да си купувам сирене от това място, аз все още не обръщам внимание на производителя му и сякаш се боя да погледна. Когато чуя този въпрос, всеки път забравям, че става въпрос за храна и започвам да мисля за жизнен стандарт, за начин на мислене.

Кога стигнахме до там, че първото и единствено нещо, което да ни вълнува, е цената?
Разхождайки се по главните улици на всички градове у нас, неизменна част от пейзажа са грозноватите, зле принтирани и залепени надписи по витрините „Промоция!!".

Сякаш през последните години те лавинообразно заляха дори по-престижните магазини (а може би и "по-престижните" хора?), за да ни напомнят иззад всеки ъгъл до къде сме я докарали.

Надали повечето хора всъщност не съзнават колко изкуствено създадени са по-голямата част от тези промоции и преференциални цени. В какво се изразява притегателната им сила тогава?

По някакъв начин "Промоцията" успя да стане българският стандарт на живот. И когато си закупим стока, каквато и да била, на „по-ниска цена", сякаш успяваме да убедим себе си, че въпреки всичко се справяме - „ударихме кьоравото".

Мирогледът ни се затваря все повече и борбата с ежедневието прави мисълта за бъдещето мъглява, мечтите безперспективни. Животът в социалните мрежи изпревари реалността и я лиши от жизнеността ѝ.

Хората масово предпочитат да се скрият зад виртуалното си и лесно манипулируемо „Аз", отколкото да посрещнат себе си и да подобрят истинския си социален статус.

И докато кюфтето и кебапчето са достатъчни да заситят голяма част от обществото, а магазините втора употреба задоволяват нашата първа потребност, промоциите няма да престанат и сиренето на масата ще бъде евтино.

Защото, за да имаш свободата да вземеш живота си в свои ръце, първо трябва да я пожелаеш истински, а не само да я „like"-неш в знак на одобрение. Трябва и да знаеш какво да правиш с нея, в което сякаш е разковничето на проблема.

#1 паяка 13.02.2012 в 12:51:27

Последното изречение е това, заради което си заслужава.Друго какво ни се съобщи? Като поискате от продавача-консултант "хубаво и евтино", той ще ви ги предложи, ама поотделно.

#2 Fudgemunk 13.02.2012 в 13:15:37

"Промоцията" - българският стандарт на живот. Добре казано, подходящо описва картината...

#5 Стойне Василев 14.02.2012 в 09:01:05

Явно авторката не е виждала бой за парцалки в Париж. А там борбата беше страшна. По пода на целия магазин имаше дрехи (това у нас още не съм го виждал). Също, когато бях в Италия единствената дума която научих беше SALDI. Затова си мисля, че това не е български патент. Още едно време в България имаше преоценени стоки и хляба от вчера беше с 5 ст. по-евтин, поросто сега това се нарича "Промоция".

#6 lex 14.02.2012 в 18:55:59

Промоциите са за да влезе клиента в магазина. Но излизане почти винаги е купил и други неща, не на промоция.

Новините

Най-четените