Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Няма грозни жени, просто алкохолът е малко

Колкото повече пъти видиш дъното на чашата, толкова повече се увеличават шансовете на грозните жени
Колкото повече пъти видиш дъното на чашата, толкова повече се увеличават шансовете на грозните жени

Всеки ти изглежда по-добре, след като си обърнал една-две халби бира - и вече знаем и защо.

Оказва се, че алкохолът притъпява нашата способност да разпознаваме разкривени, асиметрични лица, според изследователи, изпробвали тази идея при трезвени и пийнали студенти от английски колеж.

"Склонни сме да предпочитаме лица, които са симетрични", обяснява Люис Халси от университета "Роухемптън" в Лондон. Това е достатъчно добре доказано от предходни изследвания, заявява той.

Експериментът "Напий студентите"

За да разберат дали алкохолът влияе на способността за различаване на лица, в които лявата и дясната страна не са идентични, той и колегите му замислят експеримент с изображения на лица, модифицирани така, че да изглеждат перфектно симетрични или леко асиметрични. Резултатите от изследването са публикувани от учените - Люис Халси, Йорг Хубер, Ричарт Бъфтън и А.С. Литъл в последния брой на сп. Alcohol.

"В рамките на една вечер Йорг, Ричард и аз отидохме в баровете в студентското градче с лаптоп - и помолихме студентите да участват в изследването", разказва Халси.

То включвало бърз тест с дрегер за потвърждаване на алкохола, който са консумирали. Студентите са били класифицирани като трезви или в състояние на опиянение, след което разгледали изображенията.

На 64 студенти са били показани двадесет поредни двойки лица - едното симетрично, а другото несиметрично, последвани от 20 единични изображения на лице. Участниците били поканени да заявят кое лице от всяка от двойките е най-привлекателно. Те трябвало да определят и кое от показаните единични лица е симетрично.

Трезвените студенти имали по-голямо предпочитание към симетричните лица спрямо тези в нетрезво състояние. Оказва се, че трезвите студенти също така се справяли по-добре със задачата да определят дали едно лице е симетрично.

Алкохолът действа повече на жените

Нещо повече, данните показват, че мъжете под влияние на алкохол са по-малко склонни към загуба на способността за разпознаване на симетрични лица в сравнение с жените. Според Халси това откритие е било неочаквано. Разликата, по всяка вероятност, има нещо общо с тенденцията на мъжете да бъдат по-визуално ориентирани и по-стимулирани от това, което виждат, коментира той.

"Мъжете са по-склонни да гледат влюбено, отколкото жените", твърди Халси.

Резултатите дават нова насока в продължаващите изследвания в тази област, твърди психологът Бенедикт Джоунс от университета в Абърдийн.

"Хората в миналото са сравнявали преценката за привлекателност на лица... за да покажат, че малки количества алкохол водят до това изследваните да дават по-висок рейтинг на привлекателността на лицата", казва Джоунс.

Някои изследователи предполагат, че това може да се дължи на факта, че хората са станали по-умели в разпознаването на красотата - или пък просто са станали недотам придирчиви.

Констатациите на Халси са изненадващи, коментира Джоунс, тъй като разликата в тази способност при мъжете и жените не е била констатирана в други изследвания, в които хората са се опитвали да установяват симетрията.

"Тези изследвания обаче са провеждани в лаборатория", казва Джоунс. "Възможно е тези нови данни да демонстрират ефекта на различие между половете, тъй като хората са били тествани в рамките на общността си, а мъжете и жените реагират по леко различни начини на това."

Също така Джоунс твърди, че новото изследване показва нещо различно: хората наистина стават по-неумели в откриването на важен компонент на привлекателността.

"Интересно би било в бъдеще да се провери дали този ефект е валиден конкретно за симетрията или би могъл да се прояви и за други черти на лицето", обобщава Джоунс.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените