Парадоксите по родолюбие на Моци

Случвало ли ви се е през изминалите седмици да скандирате: „Моци, Моци"?

Няма значение дали сте го правили с първичната екзалтация на футболен запалянко или от пародийното й имитиране. Дори няма нужда да сте спортен фен и да сте наясно кой точно е фамозният румънски бек. Щом сте викали името му поне веднъж, не ви трябват часове по родолюбие - нито на вас, нито на децата ви.

Необходимо е само известно разяснение защо този напев да има по-ефективни резултати от амбициозната задача за училищна реформа на баш патриотите. В краткото звучно подвикване се съдържат няколко важни урока, които вероятно няма да бъдат преподадени в клас.

Без да си даваме сметка, именно Моци илюстрира всички парадокси на родолюбието, а те правят темата в много по-пъстра и всеобхватна от онова, което си представят адепптите й. Това е най-парадоксалното от всичко - един чуждестранен ритнитопковец се превръща в най-искрения ментор на опита ни да си преподадем себеусещане.

Парадокс 1. Родолюбието е противоположност на ксенофобията, не неин синоним.

Никоя сфера не представя националния оксиморон по-добре от футбола. От една страна мнозина се опитват да набедят Лудогорец за емблема за страната ни; клубът безспорно е повод за почтително говорене за нас извън граница и следователно чудесен източник на национално самочувствие. От друга страна обаче - виновниците за този успех на терена не са българи в по-голямата си част; те са чужди наемници, които полагат определени усилия срещу възнаграждение.

Оказва се, че идеалистичното национално на практика се утвърждава през меркатнилното интернационално - концепция, която силно обърква традиционните патриотари. И въпреки това Моци (в случая събирателен образ на чуждото) се ползва със статут на роден герой и обект симпатии. Излиза, че другият също може да те накара да обичаш родината си, без той да е част от нея; а това разширява диапазона на родолюбието, като го противопоставя категорично на ксенофобията.

Парадокс 2. Родолюбието се проявява в различни форми, някои от тях дори могат да се сбъркат с предателство.

От казаното дотук автоматично се налага един въпрос. Ако Моци е герой за нас, то какъв е за родината си, още повече, че с негова помощ беше победен румънския шампион? В представата на радикалните националисти това е висша форма на предателство. Оказва се обаче, че и това клише не действа както би трябвало. Защитникът се радва на респект отвъд Дунава заради висок професионализъм, чувство за дълг и спечелено съседско уважение. Същото важи и за онези български играчи, които излизат срещу родни отбори.

Към тях ние не изпитваме усещане за измяна, а допълнителна гордост, че са оценени в чужбина. Ето как родолюбието има две противоречащи си страни - може да произхожда едновременно от родното, пълно с чужди или от чуждото, пълно с родни. Което значи, че емиграцията също може да е белег на положително отношение към страната ти, не на ескейпизъм.

Парадокс 3. Патриотизмът не е само гордост, може и да е споделен срам.

Следващото гигантско клише е свързано с твърдението, че само който се гордее със страната си, той я обича истински. По тази причина традиционното родолюбие е свързано с дирене на поводи за гордост - най-вече в исторически план. Уви, този избирателен подход към миналото играе лоша шега, защото утилизира усещането за привързаност. Далчев великолепно формулира този фалш в „Към родината".

Ако родолюбието е само опит да се рационализира случайността на раждане с успехите на мястото, където това се е случило, то не става дума за любов, а за оправдание. Мъката, дори срамът също може да пораждат силно чувство на привързаност заради споделена съдба. Примерът на Далчев е с ослепените бойци на Самуил, но в нашия далеч по-профанен текст ние отново ще опрем до Моци. Клубните му загуби не се възприемат като повод да бъде низвергнат, напротив - само затвърждават връзката.

Парадокс 4. Родолюбието е емоция и като всяка емоция е невъзможно да бъде преподадена или научена.

Започнахме в началото с въпрос - скандирали ли сте името на Моци? Даваме си сметка, че е възможно и да не сте; неизкушени от общата екзалтация или от спорта изобщо, проявите на един български клуб и конкретен негов играч могат да не ви носят никаква промяна в настроението.

Няма сила на света, която да ви накара да преживеете футбола като някой друг, освен като себе си. И ако не го обичате, това си е ваша работа, не ви прави нито по-добри, нито по-лоши от останалите. Същото важи и за отношението към страната. То може да е в различна степен по скалата на чувствата, но може и да не съществува. Следователно един от най-важните уроци по родолюбие е безсмислието да се преподава специално. Него или го има естествено, или не.

Парадокс 5. Непрекъснатото повтаряне ражда отхвърляне.

Дотук употребихме толкова пъти името на Моци и то в толкова различни контексти, че сигурно вече ви се повдига от него. Всъщност ефектът на пренасищане съществуваше и без ние да дадем своя принос към него. От реален герой на терена Моци постепенно става фолклорно-пародиен; все по-рядко го възприемаме като истинска личност, все повече като поп-културен феномен.

Скоро ще ни омръзне, защото такава е съдбата на всичко, с което се прекалява. Важи и за родолюбието.

Днес да си патриот има повече креслив външен израз и все по-малко интимно-духовен. Въвеждането на часове по родолюбие ще бъде опит да се институционализира емоцията, но вместо това бързо ще стане формална, повтаряемостта и задължението в тях ще породят естествения ученически рефлекс на незаинтересованост.

Неотдавна си позволихме една незлобрива шега: защо са ни уроци по родолюбие, щом си имаме Лудогорец. Имахме предвид, че покрай този тим всички напоследък сме патриоти до небесата, не ни трябва допълнително обучение. Но в тази ирония има и нещо сериозно. Родолюбието е точно като скандирането „Моци" - започне ли да става модно, френетично и неосъзнато, вече е изгубило естественото си обаяние.

#1 gradinar 30.10.2014 в 12:13:25

ДРАГО сИМЕОНОВ - ИНАЧЕ УМНО МОМЧЕ - НО ТУК ЗДРАВО ИЗДИША - КАКВО ОБЩО ИМА РОДОЛЮБИЕТО И мОЦИ ? ЯВНО ДАЖЕ НЕ ОСЪЗНАВА ЗА КАКВО ИДЕ РЕЧ

#3 Nikkor 30.10.2014 в 12:35:36

Градинарю...очевидно не си разбрал за какво иде реч. Статията е великолепна.Поздравления за автора.

#5 Bulgarski_Colombiec 30.10.2014 в 16:27:11

Да Какво има общо Моци И родолю'бие ??? Защо?? Защотото е Румънец ли ????

#6 Bulgarski_Colombiec 30.10.2014 в 16:28:01

Защото Моци е от Румъния ли ??

#7 шщд 30.10.2014 в 22:56:49

В статията е показана една от най-лошите български черти. Нещото, което ненавиждам е някой да ми обяснява как един българин е повече от друг българин. Как аз да разбирам патриотизма и родолюбието. И това ли трябва да стандартизираме??? Живея в район със смесено население и не искам Сульо и Пульо да ми дават съвети за родолюбие.

#8 dedo adji 30.10.2014 в 23:12:18

Моци и родолюбие? Нерде Ямбол, нерде Стамбол? Драго здравата се е объркал. Възхитих се от играта на Моци. Радвам се на успехите на Лудогорец на международната арена, макар,че за вътрешната съм на особено мнение, неинтересно за никого. Но ни едното ни другото може по някакъв начин да окаже влияние върху родолюбието ми. Спортните състезания, според една теория, поначало са били замислени като средство за национално утвърждаване без проливане на кръв на бойното поле. В древна Гърция, коятоприемаме за модел, олимпийският победител, без значение дали е бил от Атина, Спарта, Тива или Милет, е бил герой нза всички гърци. Което, обаче, не им е попречило да се колят един друг повече, отколкото са ги клали перси или римляни. В колективните, даже и в индивидуалните спортове, съвременната глобализация обезсмисля националната гордост. Може ли в наше време да има НАЦИОНАЛЕН отбор. Видяхме по футболните терени черен поляк, черен швед, даже черен германец. И треньорите им са същият карашик. Дали някой истински поляк, швед или германец се гордее с техните наистина големи постижения? И далин те се просълзяват при изпълнение на съответния национален химн? Българското национално самочувствие получи ударна доза адреналин през 1994г. Тогава във феноменалния отбор всички до един бяха етнически българи. През 1996 една дама, полу българка, полу французойка, но със самочувствие на по-французойка от де Гол, се опита да ме подразни. "Паднахте от Франция" Отвърнах й "Не е вярно, че сме паднали от Франция. Паднахме от Мароко и Сенегал." Дайте да се радваме на спортните постижения, но вече нямаме основание да ги бъркаме с националните. А родолюбието да си остане любов към рода. Рода си никой не може да избира.

#9 Rodrigo Diaz de Vivar 31.10.2014 в 00:23:23

@dedo adji "Паднахте от Франция" Отвърнах й "Не е вярно, че сме паднали от Франция. Паднахме от Мароко и Сенегал." dedo adji президент. +1

#10 dedo adji 31.10.2014 в 01:51:35

Не ставам, Родриго. На втория месец или ще ме импичнат (ега ти думата) или аз сам ще си взема шапката.

Новините

Най-четените