Чалгария и музикалната индустрия

"Новината" на деня е еклектична смесица между 1.9 млн. лева от европейска програма, поп-фолк мастодонта Пайнер и шайка смутено-възмутени рокаджии, метъли, тупцътупцъри и интелектуалци.

Реакцията е предизвикана от одобрението, което "Пайнер Медия" ООД е получила по програма "Развитие на конкурентоспособността на българската икономика" за проект, който е стартирал през юли 2012, но медиите чак сега решиха да го раздуят. Шокът идва от факта, че с тези пари най-успешната музикална компания в България ще популяризира мразената от всички интелектуалци чалга из Европа. О, ужас!

Мрън-мрън, та пляс

Първосигналната реакция на редовия не-чалгар е ясна - защо по дяволите точно пък на тях. И причините за подобен "шок" са известни на всеки с музикална култура. Естетически погледнато продуктите на "Пайнер Медия" носят заряда на строшен под тежестта на затлъстяваща кючекиня стол. Музикалните и смислови качества на тези продукти също граничат с тези на използвана салфетка, примерно.

Но когато си говорим за пари, а тук си говорим за 2 млн. лева, от които 300 хил. излизат от джоба на българския данъкоплатец, творческите качества на музиката отстъпват място на възможностите за печалба, които създава конкретния продукт.

В случая би било изключително наивно и неинформирано да се чудим и маем защо точно Пайнер печелят тези пари. Трябва да си сляп и глух, не само за да харесваш продуктите на компанията, но и да не забележиш, че това е най-успешната единствената, адекватна и печеливша музикална компания в България.

Как (не) се продава музика

21 век е - и дори в последната дупка на кавала бизнесът има някакви правила, по които работи. Частта от музикалния бизнес в България, която се занимава с привидно нормална музика, тепърва започва да се учи на тези правила и, признавам без бой, резултатите вече си проличават. Само че тази част все още е пеленаче на фона на мастодонта Пайнер.

Като се отърсим от предубежденията си за чалгата и гледаме фактите, Пайнер е един адски добър пример за успешен бизнес. Компанията има вече 23 години история, в които се превръща от нещо дребно в лейбъл, медия, промоутър и откривател на таланти - все неща, които смислената музика в България не притежава.

Другият ключов момент за успеха на Пайнер, който оправдава това финансиране, е фактът, че всъщност чалгарките са единствените "артисти" в България, които се издават по западния тертип. А именно - песен (сингъл), видео, лайфове, албум, втора песен (сингъл), видео и всичко това с огромно медиино покритие, съобразено с таргета на въпросния "артист".

В това време Остава правят концерт по повод 10-годишнина от някакъв техен албум, Марто от Строежа се опитва (доста успешно!) да раздвижи съвременната алтернативна музика, но само в частта лайфове и тук-таме някой успява да изсмуче пари, я за едно парче, я за албум-събитие (Logo5, примерно), я за някой клип. Но фактът, че истинската музика в България не успява да влезе в изпитания и работещ издателски цикъл си остава.

Приятно въртене, Европа

Докато родното подобие на музикална индустрия не започне да работи и извън пределите на чалгата, тя няма да умре. Също така качествената българска музика няма да печели европейски и държавни пари, нито нови слушатели. И освен това ще продължава да си седи в дълбокия ъндърграунд на YouTube и среднощните блокове с клипове на БНТ (бюджетът на БНТ за 2013 г. е малко над 70 милиона лева, с 3 милиона повече от 2012 г. - бел.р.). А европейците ще ни свързват с ориенталски ритми, големи цици и микрофони на обратно.

Не че има смисъл, но се надявам тази старина да е двигател на позитивна промяна в адекватната музика у нас, защото смятам, че хора като Center, Logo5, Рут Колева, Viperfish и още купища почти нереализирани артисти заслужават внимание. Заслужават и по няколко хиляди, с които да запишат албуми, както и публика извън широкият кръг на приятелите и познатите им.

Надявам се да е и една нова причина интелектуалците да започнат наистина да подкрепят българската музика извън YouTube и Zamunda, колкото и скапана да е тя в момента.

#1 Оня Дето Го Трият 15.01.2013 в 13:21:21

Споко, имаше и по-кошмаерен сценарии Примерно някой да получи тия пари за да популяризира Графа и Ангел и Мойсей - гррррр, тоя път ни се размина

#2 lele male 15.01.2013 в 13:24:58

"тупцътупцъри" хахах... готино!

#3 Оня Дето Го Трият 15.01.2013 в 14:02:14

Само не Рут Колева, не ! Това че не пееш чалга, не те прави автоматично неземно качествен изпълнител. Аман от претенции - ония чалгарките поне знаят, че всяка е просто една от многото....

#4 strawsPulledAtRandom 15.01.2013 в 14:37:35

Този път съм съгласен с Оня. Иначе не мога да схвана защо трябва да се отпускат средства под предлог утвърждаване на бизнес, който не просто е утвърден, а е единственият в бранша? Че и този факт се използва като аргумент защо точно на тази компания се отпускат парите. Парадокс. Все едно да се отпуснат пари на Кока-кола за да се наложи... Нали уж идеята е със средствата на ЕС да се развива дребния и среден бизнес, а не да се унищожава чрез допълнително стимулиране на монопола? Нали уж конкуренция, ала-бала... а изведнъж - дай да дадем на най-големите...

#5 паяка 15.01.2013 в 14:42:57

http://www.youtube.com/watch?v=nQGbUxsePAA&noredirect=1

#6 паяка 15.01.2013 в 14:46:35

Пасъм http://www.youtube.com/watch?NR=1&feature=endscreen&v=gRaDTHUpBzg

#7 Borracho 15.01.2013 в 14:52:34

Българските проститутки вече са доста известни в Европа, защо да не се подпомогнат с една европейска рекламна кампания

#9 паяка 15.01.2013 в 15:13:39

1 Оня Дето Го Трият | 15.01.201313:21 Прав си, или не дай си боже Хруско или пък 100 кила. На втория тия дни му гледах по принуда клип по Сити ТВ и кадър по кадър можех да покажа от къде са крадени и пачуъркнати бездарно.

#11 Borracho 15.01.2013 в 15:29:52

http://www.youtube.com/watch?v=_IH4mf_rlWc

#12 Borracho 15.01.2013 в 15:31:33

100 кила кърти, недейте го слага при чалгата ше ва замоля!

#14 паяка 15.01.2013 в 15:37:15

Ето нещо за дезинфекция... http://www.youtube.com/watch?v=9Pes54J8PVw

#15 lele male 15.01.2013 в 15:37:36

синузитни балади... хахахахах... Мануела!

#16 Doberman 15.01.2013 в 16:29:48

Дааааа, 100 кила е гений... "Ало, на главата си с цукало!" А другите двама от клипа текста им е Ъпсурт-овски. Честно казано съм много ЗА даване на пари за музика и всякакво изкуство у нас, щото ги виждам как се мъчат творците. И ако не им се дадат на тях тия пари, по-добре да отидат в някоя община да си оправи я канализацията, я нещо друго. Само не на Пайнер, те и без това само за януари сигурно ще изкарат толкова - имам предвид процентите, които взима фирмата от участията на гърчещите се в нея човекоподобни.

#17 скучко 15.01.2013 в 16:54:05

Каква българска музика ,какви пет лева бе!? Те ви истината кой прави нещата. http://www.youtube.com/watch?v=IuEHzQlmeW0

#19 Govedo13 15.01.2013 в 17:28:56

Добре де не се ли замисляте,че парите се раздават от БГ държавата,т.е Боко и сие. Историята е същата както и при селската хотелиерка на 26 години дето строеше в крадена манастирска земя с европари, по случайност там баща й бил кмет на селото.... Нормално е управляващите да профанизират населението с профанска музика, тъпия народ е лесен за командване. Пайнера има много важна функция в системата на ДС за социално инжинерство, по важна и от тая на БНТ&БНР, профанизацията е приоритет номер 1, без гражданско и мислещо общество мизериите в БГ могат да продължават, докато профаните тропат гюбеци и зяпат силикон. Представете си за момент,че всички чалга зомбита вместо да друсат гюбеци отидат да протестират против поредната дебилщина на БГ управляващите... веднъж да се съберат всички и властта пада....

Новините

Най-четените