За сегашния папа, роден в Аржентина, спонтанните жестове, коментари и разговорите с необичайни събеседници са се превърнали в част от характерния му стил до степен, в която хората изобщо да не се изненадват от тях. Но дори и като вземем предвид всичко това, той казва някои забележителни неща в интервю за в. La Vanguardia, излязло наскоро.
Говорейки комфортно на родния си испански език, той изказва някои мнения и коментари, които са достатъчно интересни, но и като цяло масово очаквани. Например загатва, че преследването на християните е по-страшно сега, отколкото в който и да е друг момент в историята, макар да не "изглежда благоразумно да говори" за много от нещата, които знае.
Също така се изказва в категорична и квалифицирана защита на папа Пий XII, ръководил църквата през Втората световна война.
"Не че твърдя, че Пий XII не е правил грешки - аз самият правя немалко, но трябва да възприемаме ролята му в контекста на времето...", казва Франциск. Пий е укривал и защитавал много евреи и е бил изправен пред сериозни морални дилеми дали открито да се конфронтира с нацистите.
Истинската бомба в интервюто обаче идва, когато той заговаря за глобалната икономическа криза и причините за нея
След като отхвърля "ужаса" на младежката безработица, той отбелязва, че "ние се отърваваме от цяло поколение, за да запазим икономическа система, която не може да се поддържа повече, система, която за да оцелява, трябва да води войни, както са правили всички велики империи. Но тъй като трета световна война не може да се води, се водят регионални войни... те произвеждат и продават оръжия, и с това излизат на зелено счетоводните книги на идолопоклонническите икономики, великите световни икономики, жертващи хората пред идола на парите..."
Говорейки за връзка между капитализма и войната, папата изглежда заема крайно радикална позиция: такава, която съзнателно или несъзнателно следва тази на Владимир Ленин в диагнозата му на капитализма и империализма като основна причина за избухването на световна война преди около век.
Има много контрааргументи, които биха могли да бъдат извадени срещу тази теза. Много други управляващи в историята (от феодално-военните владетели до светските тоталитарни режими) са имали по-очевиден интерес от насилието и конфронтацията, отколкото капитализмът. А мислители като Йозеф Шумпетер и Карл Попър упорито отстояват позициите, че капитализмът може да заздрави мира, като предлага ненасилствени методи за удовлетворяване на човешките нужди и потребности.
Въпросът е дали интуицията на папата му подсказва правилни изводи
За разлика от своя интелектуален предшественик, Франциск никога не е претендирал, че е академичен философ, политолог или икономист; той залага много повече на интуицията си, а интуицията му често е много точна. Той наблюдава това, което нарича "идолопоклонство към парите" на някои места, и гладни деца на други места. И той интуитивно е натъжен от разхищението на човешки талант и енергия сред младите хора.
Неговият извод изглежда е, че икономистите пропускат нещо важно, което би променило уравнението към по-добро. Франциск може и да не предлага готови отговори, или да поставя напълно точно диагнозата, но поне със сигурност задава правилните въпроси. Точно като малко момче, което вижда новите дрехи на царя.