Позлатените кубета на най-голямата катедрала в България отразяват последните лъчи на залязващото слънце, докато хиляди хора танцуват на популярни песни с похотливи текстове, изпълнени от сластни и провокативно облечени красавици. Така „Ройтерс" описва безплатният концерт в София по повод 20-ата годишнина от създаването на „Пайнер" в кореспонденция от София.
Концертът на водещата "поп фолк" звукозаписна компания предизвика обществен гняв заради избора на мястото - емблема на демокрацията, където се провеждаха първите митинги след падането на комунизма в България.
Позовавайки се на неотдавнашно изследване на "Галъп Интернешънъл", Ройтерс добавя: поп фолкът е вторият най-популярен стил в балканската страна, отстъпвайки само на западния поп.
Според репортажът, след превръщането си в обичан и мразен културен феномен, "чалгата", предизвика множество противоречия не само заради влиянието си върху младите.
Тази музика засилва популизма в политиката
Попфолкът, който някога беше забранен от комунистическия режим в България и възприеман като бунт срещу елита, има същия антиинституционален привкус, който доведе говорещия в прав текст премиер Бойко Борисов на власт.
Попфолк ефектът и лесносмилаемите му послания са навсякъде в българската политика, в която популистките партии бяха във властта през по-голямата част от последните 10 години, цитира "Ройтерс" анализаторът Кирил Аврамов от "Политикъл Кепитъл".
Не беше изненадващо, когато партията на Борисов ГЕРБ отпразнува победата си на изборите миналото лято в поп фолк клуб. Освен това премиерът е главен герой в попфолк песен и въплъщава фигурата на силния мъж в много други, продължава агенцията.
Музиката на радостта
Нощните поп фолк клубове, които според много местни наблюдатели са посещавани от фигури на организираната престъпност, излъчват благосъстояние и са посещавани главно от богаташи. "Ройтерс" отбелязва, че за почитателите си попфолкът е празненство и е предпочитан на сватби, абитуриентски балове и други събития, които завършват с оскъдно облечени млади момичета, танцуващи на масите, заобиколени от щракащи с пръсти младежи.
"Обезпокоителното е, че поп фолкът се превръща в начин на живот, който легитимира проституцията, като превръща женското тяло в предмет", цитира "Ройтерс" думите на председателя на СЕМ Георги Лозанов. "Само като начин на живот поп фолкът е категорично неприемлив. За съжаление поп фолкът отвъд поп фолк музиката нанася големи вреди", казва още Лозанов.
Сексът и чалгата
Повечето момичета, танцуващи в лятната вечер на песни за любов, секс и горещи мъже имат ясно изразен поп фолк външен вид с голям бюст, удължители за коса, изкуствен тен и стегната горна част на тялото. "Ройтерс" сравнява това описание със ситуацията в съседна Сърбия, където турбо фолк дивата Светлана "Цеца" Ражнатович се превърна в модел за подражание. Нейният звезден статус се засили след конфликтите й с властите и черното минало на покойния й съпруг Желко Ражнатович - сръбски паравоенен лидер, обвинен във военни престъпления.
Изпълнители и фенове твърдят, че както при всички останали стилове и в този има добри и лоши примери. Мнозина са убедени, че той е постигнал осезаем напредък от 90-те години на миналия век и казват, че критиките, че текстовете са прекалено неприлични, а певиците се обличат като проститутки, са неоснователни, продължава "Ройтерс".
Според Георги Лозанов глобализацията в крайна сметка ще възпре влиянието на поп фолка. "Чалгата не може да оцелее в по-глобализиран свят... Това е лагерна музика", счита той.
Предполагаемите тлъсти хонорари на певците, достигащи до 6000 лева (3762 долара) показва, че поп фолк манията едва ли ще утихне скоро, въпреки критиките, заключва "Ройтерс".
Из БГ Positive: "ТВОРБАТА на последните 20 години е чалгата. Толкова можем. Имитацията на ориенталска музика, за която казват, че ни била в кръвта. Не ми се говори много за тази творба. Повече щях да се гордея с рисунка на бягащ човек, направена с лайна в обществена тоалетна". (Karbowski)
"Концертът на водещата "поп фолк" звукозаписна компания предизвика обществен гняв заради избора на мястото - емблема на демокрацията, където се провеждаха първите митинги след падането на комунизма в България." Ама, чакайте сега, това поп фолка не е ли дете на демокрацията? При социализма нямаше поп-фолк. Как така демокрацията ще се отрича от децата си? Ами точно там, на площада, е мястото на концерта. Няма да ви слушам глупостите на мрънкащата Кръпка, я.
СРАМУВАМ СЕ ОТ ЕКЗЕМПЛЯРИ КАТО "АЛЧО КАП.НЧО".А Т. НАР. ИМ "МУЗИКА" И "ТЕКСТОВЕ" ОСТАВЯТ УСЕЩАНЕ ЗА ПОВРЪЩАНО!
Ало, Тишината, влез в банята и се изкъпи и вече няма да ти мирише. И престани да пиеш на гладен стомах, защото пак ще повръщаш!
До Гагуз. Естествено, че са олигофрени. Азис е невинно пионерче в сравнение с Учиндолския Главанак. Той от години тормози българския народ с бездарните си песни, остави това, ами се напъва да ги пее лично той, макар че реве като магаре. И докато го няма истинския рок чалгата ще заема територии. Затова евала на тези пичове, дето докараха тук AC/DC, а сега Металика, Рамщайн и другите метъл групи. Мисля, че не е далеч деня, когато ще видим и Стоунс тук.
Да, така е! Чалгата се появи по време на демокрацията, защото вече нямаше цензура, която да я спира. Аз съм против всякаква цензура разбира се. Това, което искам да кажа е, че след промените лъсна цялата истина за нас, която един комунистически режим умело скриваше чрез своите инструменти на насилие, дезинформация и цензура. Чалга винаги е имало, защото винаги е имало много простотия в тази държава. Я си спомнете песните на "Хисарският поп". Чалгата ще изчезне, когато простаците изчезнат, а това няма да бъде много скоро.
Чалгата се е превърнала в начин на живот, а посланията и във фиксидея.Защо трябва девойчето да работи ,когато може да се облича и държи като евтина проститутка (по примера на чалга певиците) и някой богат чичко да я издържа.Съгласен съм с Гагауз и Ал Капоне за певческите умения на Слави Трифонов, пълна скръб.Явно си плаща за да му пускат песните.
много, много, много добезкрайност много странно..след като вече дори градският транспорт смени чалгата с рап и аренби, а в нета постоянно излиза информация за преориентирането на българската и балканската чалга към американската..принципът е същият, постигнатият ефект също...всяко изтървано невъзпитано дете по улицата с включен без слушалки плейър слуша рап..не траш метъл, скъпи сънародници, нито джаз нито рок...да не се отчитат явните промени в предпочитанията на масовата аудитория(тях ги диктуват американските такива, а те определено стесняват периметъра до разновидностите на рап-традициите)