Като дете Мониша Калтенборн искала да стане космонавт. Но като се има предвид, че в момента е първата жена, изпълнителен директор на отбор във Формула 1, със сигурност е достигнала до много по-големи висоти от някогашните си мечти.
Превземането на спорт, доминиран от мъже, не е първата амбиция на 40-годишната дама - но адвокатката възприема охотно вълнуващата възможност. "Чувствам се добре в тези води и се гордея с това," споделя Калтенборн. "Но въпреки това не е нещо, за което съм се готвила, просто се получи така, че положих много усилия, за да бъда на тази позиция".
За 10 години успява да се изкачи до поста изпълнителен директор
Като малка Калтенборн се мести от родната си Индия в Австрия заедно с родителите си. Приемайки австрийско гражданство и изучавайки право, Калтенборн се занимава с автомобилни състезания за първи път през 1998 г., когато се присъединява към Fritz Kaiser Group, притежател на акции в отбора от Формула 1 Sauber. В момента тя живее в Швейцария и е омъжена за германец. Семейството има 9-годишен син и шестогодишна дъщеря.
Мониша започва пътя си към успеха като юридически консултант на отбора и достига до директорския борд на Sauber Group през 2001 г. През 2010-а тя вече управлява целия бизнес, свързан с отбора. "Определено не е лесно," споделя тя за работата в силно конкурентната индустрия и за носенето на титлата "най-влиятелната жена в спорта".
Калтенборн се включва истински по време на вероятно най-тежкия период за отбора. След 4 години BMW напуска Формула 1 през 2009-а, като оставя голяма доза несигурност за развитието на състезателните коли на Sauber и съмнения в екипа на отбора.
"Най-големият риск, пред който бяхме изправени тогава, беше, че хората не виждаха бъдеще в отбора - това ги караше да искат да напуснат; ако изгубиш изведнъж ключовите за теб хора, целият процес замръзва. Чак след това осъзнаваш, че несигурността в екипа оказва силно влияние върху развитието на автомобилите," обяснява тя. "Трябваше да се уверим, че можем да поддържаме компанията и да подсигурим финансирането й".
Въпреки трудностите, сега отборът е във възход - благодарение на дамата начело
Двама от младите пилоти в отбора - Камуи Кобаяши и новобранецът Серхио Перес - отбелязват редица високи резултати този сезон, а Sauber е на седмо място в световната шампионска лига за конструктори на Формула 1.
Заради силите, които хвърля в работата, и резултатите, Калтенборн е смятана за движеща сила в позитивната промяна на отношението към жените в този спорт. "Мисля, че хората - не самите отбори, а останалите - и най-вече медиите, не задават много въпроси на жените доколко добре се справят," споделя тя.
"Обикновено въпросите, които отправят към мен, са много стратегически, свързани с компанията, с отбора, с посоката на Формула 1... Но никога не ме питат как ми се е сторило последното състезание и какво е отношението ми към пилотите. Сега това се променя. Интересно е колко време им отнема да свикнат да започнат да задават подобни въпроси и на жените."
Калтенборн е радетел за равенството на половете и на състезателната писта
Когато постига още един рекорд м.г. - и се превръща в първата дама, участвала в пресконференция на ФИА - много мъже от други отбори й споделят, че се срамуват от факта, че е отнело толкова много време жените да стигнат дотук. Осъзнавайки, че различията между половете трябва да бъдат стопени, миналата година управителният орган на ФИА създаде Женската спортна комисия (WMC) миналата година. Водещата роля в нея се пада на Калтенборн.
"Осъзнаваме, че има много млади момичета, които участват в автомобилни състезания и изведнъж, когато нещата трябва да преминат към следващото ниво, те просто се разпадат. Голяма част от това се дължи на социалното разбиране за жените," допълва тя.
Бърни Екълстоун, шефът на Формула 1, е обявил, че неговият наследник може да се окаже жена, но Калтенборн има намерението да остане в Sauber задълго - и да подобри представянето на отбора. Освен това не е изключено жена да поеме кормилото на болид от Формула 1 в не толкова далечно бъдеще. Нищо чудно това да стане отново в Sauber.
"От гледна точка на психическо натоварване, не виждам защо жена да не може да бъде пилот от Формула 1," коментира Калтенборн.