Децата винаги ще имитират поведението, което виждат. А в ерата на социалните мрежи това, с което биват заливани постоянно, са повтарящите се ритуали за красота.
Културата за грижа за кожата става все по-разпространено и типично съдържание за платформи като TikTok, YouTube и Instagram. Ежедневно десетки гурута, качват видеа, в които споделят какви продукти използват, за да поддържат младостта и красотата си.
А най-впечатлени от съдържанието са децата.
Ако отворите която и да е социална мрежа, потърсите хаштаговете beauty rituals, beauty products или beauty hacks и скролнете за минута-две със сигурност ще попаднете на клип, в който 11-12 годишно момиченце демонстрира навиците си за грижа за кожата.
На пръв прочит това не звучи толкова страшно, докато не станем малко по-наблюдателни и не обърнем внимание, че детето използва хиалуронова киселина, колаген, пилинг, ретинол
Все козметика, от която детската кожа няма нужда, а по-голяма концентрация вероятно може и да навреди.
Набралият популярност ретинол например се препоръчва само за жени, прехвърлили 30-те години, при които признаците на стареене вече са видими.
Редовната му употреба е манна небесна за зрялата кожа, но при децата може да предизвика раздразнение, а в най-лошите случаи и дерматит.
Тенденциите в TikTok обаче се оказват по-силни от медицинските препоръки.
Наскоро в социалната платформа се появи тренда SephoraKids, в който майки споделят как развеждат дъщерите си на пазар за козметика и ги глезят, като им купуват различни продукти.
Хаштагът SephoraKids до момента е събрал над 13 000 последователи, а нишката от споделени видеа е гледана над 33 милиона пъти.
@candela.y.la.dani Ya saben que Daniella es sephora kids 🫶🏼🩷🫶🏼🩷🫶🏼🩷🫶🏼🩷 con medidas !! #fyp #parati #sephorakids #fypシ゚viral #tendencia #sephora #skincare ♬ original sound - Candela y la Daniella
На клиповете се вижда как момичета на 9-10 години дават съвети за бляскава кожа, използвайки цяла кошница с козметика, докато майките им ги окуражават.
Проблемите от тази мода се простират на няколко нива.
На първо време дерматолозите предупреждават, че мощните съставки в козметичните продукти от видеата не са съобразени с детската кожа и причиняват големи щети по епидермиса. Децата обаче не са наясно с това.
В голяма част от случаите те искат да си купят нов крем или серум точно както искат и нова играчка - без да си дават сметка колко струва и подходяща ли е за тях.
В дерматологичната клиника на д-р Алехандро Лобато вече забелязват ефекта на тревожната тенденция.
"Наскоро прегледах 12-годишно момиче, които имаше контактен дерматит вследствие на манията си за грижа за кожата. Използваше 8 или 9 продукта в ежедневната си рутина, но това, което ме изненада най-много е, че майка ѝ не виждаше нищо лошо", казва Лобато пред El Pais.
Редица са и децата, които се сдобиват с акне, възпаления и петна по лицето заради редовното използване на кремове и маски със силни активни съставки, предназначени за 30- и 40-годишни жени.
@stefanieanneadie Replying to @4KidsCallMeDad ♬ original sound - Stefanie Eadie
Съществува и друг проблем. Множество психотерапевти предупредиха, че вторачването в бюти рутината може да отключи състояние на козметорексия, при която човек изпитва натрапчива нужда да наслоява колкото се може повече продукти върху лицето си.
Практиката е вредна, но и създава нереалистичната надежда, че употребата на море от продукти ще противодейства на естествения процес на стареене.
"Пристрастяването към козметичните продукти със сигурност е проблем. Феноменът се забелязва предимно при жените, но напоследък стига и до тинейджърите и до децата, като създава предпоставки за разклащане на самочувствието им", пишат от Psychology Today.
И като черешка на тази добре омазана с помади торта идва и негодуванието на козметичните консултанти в Sephora, чиито магазини станаха мишена на последната тенденция в TikTok.
Продавачите споделят, че нашествието на 9- и 10-годишни момиченца създава нелицеприятен вид на рафтовете им с козметика.
Децата нямат никакви маниери при пазаруването в дрогерии: отварят и пробват продукти, които не са тестери, повреждат опаковки, а някой от тях изяждат по половин червило, докато го нанасят на лицето си.
Трудно е да се определи дали създалата се тенденция SephoraKids ще отмине с времето и дали децата ще продължат да се тълпят в магазините за козметика. Но със сигурност може да се каже, че малчуганите няма да спрат да имитират поведението, което виждат онлайн.
И отговорни затова ще са родителите, които отрано им отварят портите към заешката дупка.