Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Гигантската сделка, с която Безос иска да задмине Мъск в Космоса

Исторически договор ще осигури на Amazon 83 изстрелвания на ракети в орбитата на Земята Снимка: Getty Images
Исторически договор ще осигури на Amazon 83 изстрелвания на ракети в орбитата на Земята

Надпреварата между двамата най-богати мъже на планетата - Илон Мъск и Джеф Безос отдавна надхвърли територията ѝ и се пренесе и в Космоса.

По отношение на високоскоростния интернет, осигуряван от сателити в орбита, засега Мъск води, но основателят на Amazon не се отказва. Системата Starlink на SpaceX отдавна праща сателити, но Безос и Amazon обаче също работят усилено в тази посока.

Amazon обяви във вторник най-голямата сделка за изстреляване на ракети в историята на комерсиалната космическа индустрия. Технологичният гигант е подписал договори с три компании за 83 изстрелвания на ракети със сателити в рамките на проекта Kuiper за осигуряване на сателитен интернет.

При едно изстрелване ракетите могат да носят няколко десетки сателити, а проектът на Amazon има разрешително за мрежа от 3236 спътника.

Договорите за ракети са с Blue Origin, космическата компания, основана от бившия изпълнителен директор на Amazon Джеф Безос. Тя ще осигури пускане на 12 ракети със сателити, с опция за още 15.

Компанията на Boeing и Lockheed Martin United Launch Alliance (ULA) има за задача пускане на 38 ракети, а френската Arianespace - 18.

Проектът Kuiper представлява планът на Amazon да създаде мрежа от 3236 сателита в земната орбита, с които да се осигурява високоскоростен интернет до всяка една точка на планетата. Когато системата беше одобрена от Федералната комисия по комуникациите в САЩ през 2020 г. от Amazon обявиха, че ще инвестират над 10 милиарда долара.

Amazon е пред старт на тестовете на два прототипа сателити, чието пускане в орбита е планирано за тази година.

Не е ясно обаче кога ще започне пускането на реалните сателити на Kuiper, но изискването според разрешителното от федералните власти, е поне 1600 спътника да бъдат пуснати до средата на 2026 г. В противен случай разшителното за системата може да бъде отнето.

"Все още ни чака много работа, но екипът постига цел след цел по всеки аспект на изграждането на сателитната система. Новите споразумения за пускане на ракети отразяват отдадеността и вярата ни в проекта", коментира Дейв Лимп, вицепрезидент на Amazon.

New Shepard на Blue Origin вече праща туристи в Космоса, като първият от тях беше лично Джеф Безос. Снимка: Getty Images
New Shepard на Blue Origin вече праща туристи в Космоса, като първият от тях беше лично Джеф Безос.

Условията по договорите обаче не се огласяват.

За пускането на сателитите ULA ще използва ракетите си Vulcan, които ще са готови тази година, както и Atlas V. Не е ясно колко ще се плаща за да бъде пусната една ракета, но на правителството на САЩ това ще струва около 112 милиона.

Arianespace ще осигури 18 мисии да Kuiper със своите ракети Ariane 6, които също трябва да дебютират тази година. Едно пускане според предишни съобщения трябва да струва поне 77 млн. долара.

Blue Origin ще използва ракети New Glenn, макар че се очаква те да са готови за изстрелване чак през 2024 г.

Проектът Kuiper и SpaceX са сред първите в съревнованието за пращане на сателити за широколентов интернет в орбита, който може да конкурира обичайните доставчици на интернет.

Програмата на Илон Мъск е с едни гърди напред и пое водачеството със серия сателити, които вече са в орбита. Starlink - интернет услугата на Мъск, вече има 250 000 абонати, съобщиха от проекта наскоро.

Пуснати са над 1900 сателита от т.нар. сателитна система от първо поколение, сочат данните от SpaceX.

За своите сателити Amazon ще разчита обаче на по-големи ракети за изстрелване, т.е. да навакса с повече спътници при едно пускане.

От интернет проекта на Безос работят и по линия за сделки за планираните доставки на интернет. Миналата година беше постигнато споразумение между Kuiper и Verizon Communications, което предвижда доставка на интернет, с която мрежата на Verizon да се разшири в отдалечени провинциални райони в САЩ. Подобна сделка подписа SpaceX с японски телеком.

И макар Старлинк да са първи, пред Wall Street Journal Крис Килти, експерт в анализите на сателитната индустрия,  казва, че предимството на Amazon е, че виждат какви са предизвикателствата и по-лесно могат да избегнат евентуални проблеми.

Освен това от Amazon смятат, че има място за повече от един доставчик на сателитен широколентов интернет, тъй като по света остават достатъчно места и хора без достъп до мрежата.

Остава отворен обаче въпросът има ли достатъчно място на Земята и в орбита за съперничеството на Мъск и Безос.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените