Идват местни избори и столичани от ден на ден осъмват с все по-малко възможности за избор, особено по отношение на дневния си маршрут.
Ремонтните дейности по улици и булеварди се случват със свръх-интензивност и по няколко едновременно, така че човек и добре да живее рано или късно ще се натресе в задръстване.
И докато всички сме в кюпа на задръстването и пърпорим с най-ниска скорост или на полу-съединител в километричната колона, за едни други шофьори нещата уж се случват по друг начин.
За тях промяната на пътните знаци, ограничението на скоростта и светлинните конуси почти нямат значение. Те бързат, разбирате ли.
Пресен пример от задръстването на "Цариградско" тази сутрин.
Знаете, на тази основна столична артерия е снабдена с две ленти и бус лента, в която движението не е препоръчително. В най-лявата лента по принцип се движат онези, които много бързат. Да ги наречем бета-тарикати - с тях сме свикнали.
Но, в задръстването, което се образува тази сутрин на "Цариградско", придвижването именно в бус лентата се превърна в абсолютна норма.
Затова нека наречем онези, които налазиха мястото на градския транспорт (и те са винаги, абсолютно винаги са едни и същи - при всяко задръстване и при всяка бус лента) - нека тях да ги наречем алфа-тарикати.
Е, ако бета тарикатите са един на шест, то при задръстване - в алфа-тарикат се превръща всеки четвърти шофьор (от скука броих - за да не се изнервям).
Та, пренася си се алфа-тарикатът в бус лентата и развява следното послание в атмосферата на задръстването:
"Аз бързам повече от вас и трябва да стигна преди вас, обикновени, скапани лузъри, които си седите в средната лента като зубъри някакви, задръстеняци такива".
Фучи, бучи алфа-тарикатът, иска да мине пръв, иска да изпревари всички, даже автобусите, даже е готов да мине по тротоарите, само за да не чака (слава богу, на "Цариградско шосе" няма реална опция за минаване по тротоара).
Но, о, какво се случва след малко? Стеснение. Цялото движение се пренася в една единствена лента - и тя е средната.
Задръстеняците пъплят, залепени един зад друг, като мравки, приели съдбата си.
Но какво става с алфа-тарикатите? Те са принудени да се върнат в средната лента и затова напористо тикат муцуните на колите си и отнемат предимство, за да се принуди някой задръстеняк да ги пусне в презряната средна лента.
Странно единни задръстеняците от средната лента не пускат алфа-тарикатите. Поне не и докато не минат те първи.
Изводът е мъничък, скромен и дребнав: ако попаднеш в задръстване заради ремонт - дръж се като задръстеняк, а не като алфа-тарикат, ако искаш да стигнеш по-бързо.
Защото, както казахме, избор няма и цяла София буквално е минирана от ремонти.
В преасфалтиране на рейтинг общинската управа е решила да направи всички малки и големи задръстеняци - на глупаци.
Затова, вместо да се състезаваме на къси отсечки, нека да се примирим, че ще летуваме в транспортен хаос и ще си дишаме взаимно вредните газове.
А иначе, както се казва, пилците се броят наесен...
Карайте в средната лента. Спазвайте знаците. Никога не пускайте тези от ляво и от дясно. Не бъдете балъци. Докато има балъци ще има тарикати. Ние сме нация която няма уважение към другите. Не пускайте никого пред вас, вие имате предимство.
Не разбирам защо, на Царигадско в ден събота, например, ако се движа в лявата лента с 80- 90 км/ч съм "тарикат" според авторката. Това е градска среда, не е магистрала, мога да седя в лявата лента с 30 км/ч и никой копче не може да ми каже. Освен това, в 90% случаите съм на ляво на Орлов, което автоматично значи, че съм си правилната лента... Понякога прекаляваме в това да осъждаме другите. Иначе подобно беше и положението миналата година, когато правиха моста над площада на Авиацията, едни "глупаци" си киснехме в средната лента, докато "джипарите" летяха от ляво и дясно. Към края на ремонта там, започнах да минавам през кръговото, за по- бързо...
Една камера за бус лентата и броят на алфа тарикатите спада драстично, а бюджетът на София позволява поемането на нови ремонти.
ще предложа нещо абсурдно: всички да се движим, като възпитани хора!