Краят на гръцката драма за Европа

Когато говорим за кризата в Гърция забравяме, че в момента изтича вторият спасителен пакет. Всеки транш се отпуска само ако Гърция се придържа към вече договореното споразумение. Правителството на Ципрас НЕ се придържа към него. Какво би направил всеки нормален човек, ако нещо вече договорено не се спазва? В един момент ще спре с преговорите и ще остави Ципрас сам да се оправя. Благодарение на политическа воля, голямата солидарност и разбиране към гръцкия народ, обаче, Европа и кредиторите продължиха (дори и до този момент) с преговорите.

А, какво отговори Ципрас...

Вместо да продължи преговорите той обяви референдум, който ще се случи след 30 юни (когато приключва вторият спасителен пакет и изтича срокът за погасяване на кредита към Международния валутен фонд). От няколко месеца Ципрас говори за насрочване на референдум. Защо не го направи по-рано, след като смята, че няма мандат от народа да води преговори с кредиторите? Вместо да приеме конкретното предложение, той реши, че в последния момент трябва да продължи да изнудва Европа.

Референдумът

Ще се осмели ли Ципрас да зададе въпроса „Искате ли Гърция да остане в еврозоната?". При така зададен въпрос най-вероятно гръцкият народ ще подкрепи оставането. По всичко личи, обаче, че въпросът ще бъде „Подкрепяте ли предложението на кредиторите?", за което вече самият Ципрас се обяви против. На практика, задавайки въпроса така, означава „Искате ли да останем в еврозоната или не?", но каква част от гърците биха разбрали този негов трик?

Играта на Ципрас

Наистина е обидно за целия гръцки народ и Европа да бъде подлагана на такъв тип рисковани игри от популист, който с това си решение единствено цели да увеличи своята популярност. Само преди 7 месеца, след изпълнени структурни реформи, Гърция вървеше по пътя на растежа и прогнозите бяха, че до днес ще има 2.6% увеличение на БВП. От месеци всички реформи са в застой, няма нито една нормално работеща държавна институция и няма прогнози за растеж. Ципрас не осъзнава, че доведе гръцкия народ до безизходица и е вероятно до дни цялата държава да бъде в много по-трудно, хаотично и неконтролируемо положение, отколкото някога е била.

Защо за едните може, а за другите не?

В Таверна #Grexit сметката, която Германия може да се наложи да плати е изчислена на 87 млрд. евро. Не мислите ли, че парите на европейските данъкоплатци биха били инвестирани много по-смислено в стабилни държави като България, която спазва Маастрихтските критерии и отстоява ценностите на Европа?

Цяла Европа и кредиторите са солидарни с гръцкия народ вече години наред, тъжно е обаче да видим, че гръцкото правителство е солидарно единствено в опита си да остане на власт.

Това може да е краят на гръцката драма за Европа, но началото на гръцката драма за самите гърци.

Коментарът е публикуван във Facebook страницата на евродепутата Ева Паунова.

#1 Виктория Пенелопова 07 28.06.2015 в 13:56:45

Съгласна. Ципрас постъпи като страхливец, изоставяйки отговорностите, които има, като спечелил изборите лидер. Нима, упражнявайки се в риторика пред народа си, не знаеше в какво положение е Гърция? Нима разчиташе, че "неотразимият му левичарски чар", заедно с този на Зирофакис, ще подведе дъртите европейски чиновници и кьорсофрата ще продължи безкрай ? Това е типично за левите, когато им е удобно, уютно да се прикрият зад гърба на демокрацията, но така, както те я разбират - ядеш и не плащаш. Но пасаран, както се казва.

#2 Govedo13 28.06.2015 в 18:41:39

Ципрас постъпи като истински патриот и родолюбец , защитавайки интересите на народа си. Това че бърка интересите на финансовите елити води до подобни ,налагащи съзидателно мнение, статии от евродепутати и други боклуци. В гадния си пасквил депутатката пропуска да спомене изискванията на кредиторите за намаляване на пенсиите и увеличаване на данъците, който обричат гърците на подобно на българското съществуване. А истината е проста- Ципрас не е фалирал Гърция, нито е фалшифицирал финансовите й отчети. Той просто не иска гръцките пенсионери да гладуват, както гладуват пенсионерите на "изрядната спазваща правилата от Маастрихт България" Ако евродепутатката не беше лицемер и платен гъзолизец щеше да пита как се живее с пенсия от 120 лв. в България и да търси начини да я увеличи нали сме "стабилни и изрядни" ? Тогава защо "лошите" гърци живеят нормално докато ние се гърчим?

#4 Ролинс 28.06.2015 в 21:50:24

Govedo13 | 28.06.201518:41 "Ципрас постъпи като истински патриот и родолюбец , защитавайки интересите на народа си. Това че бърка интересите на финансовите елити води до подобни ,налагащи съзидателно мнение, статии от евродепутати и други боклуци." Кредиторите пък защитават собствените си интереси като си искат парите. Значи Ципурко не иска да плаща и защитава интересите на гласоподавателите си - добър. Кредиторите си искат дължимото - лоши. А, да, познай коя страна нарушава договора. Нали се сещаш, че да не си платиш заема си е ЧИСТА форма кражба, т.е. защитаваш крадци. "В гадния си пасквил депутатката пропуска да спомене изискванията на кредиторите за намаляване на пенсиите и увеличаване на данъците, който обричат гърците на подобно на българското съществуване." Е И? Мислиш, че на кредиторите и на банките им пука? Те само си искат парите (които им се полагат по договор) без да ги интересува какво ще става с Гърция... Така работи системата за добро или за лошо. Колкото до съществуването на Гърците - десетки години живяха по начин НАД това, което икономиката им позволяваше. Идва времето някой да им дръпне шалтера и да си платят, ако ще с цената на икономии. И не мога да разбера какво си мислиш като Ципрас се опъне на МВФ и от вторник минат на драхми? Че ще си запазят стандарта ли? Точно обратното, икономиите на Самарас ще им се сторят като по-малкото зло, а стандарта на нашите пенсионери - като този на Доналд Тръмп. Ти спомняш ли си какво беше през 97-ма в България, как една мизерна заплата беше 4 долара? Викаш голямо геройство на Варyфакис да тръгне по стъпките на Румен Гечев.

#5 Ролинс 28.06.2015 в 21:58:58

Набийте си го в главата, че НЯМА БЕЗПЛАТЕН обяд. Не можеш току така да решиш да не си плащаш дълговете. Пробвай да спреш да си плащаш ипотеката на апартамента да видим какви ще са последствията (пък ти се оправдай, че след месечната вноска няма да ти остават достатъчно пари за охолен живот). От тук нататък, отварям пуканките и бирата и ще се наслаждавам на сеира, който ще се случва в нашата съседка.

#6 aleph 28.06.2015 в 22:27:12

Италия и Франция от 40 години нямат нито един балансиран бюджет и финансират дефицита с нови кредити,чието покритие политиците очакват да се случи/реализира/изработи в рамките на ... следващите няколко поколения.Същевременно, обаче, от 2008 година по никакъв начин не са променили поведението си по отношение трупането на нови дългове. Поради липса на интерес и високата степен на риск към токсичните дългови активи на тези държави няма частни инвеститори, които да проявяват интерес и да изкупуват дълговите им книжа, поради което след интервенцията на Драги , европейската централна банка започна да печата пари без покритие и да действа ,като краен кредитор на тези токсични вземания.

#7 Ролинс 28.06.2015 в 22:36:07

6 aleph | 28.06.201522:27 Италия и Франция от 40 години нямат нито един балансиран бюджет и финансират дефицита с нови кредити -------------------------------- Съгласен съм, че и други Европейски страни може да се окажат в ситуацията на Гърция до 10 години. Германия навреме взе мерки преди 5 години и води малко по-балансиран бюджет и то без спънки в икономическия растеж. Мисля, че повечето Европейски държави трябва да се учат от тях.

#8 aleph 28.06.2015 в 23:39:53

,,Съгласен съм, че и други Европейски страни може да се окажат в ситуацията на Гърция до 10 години. " Не само могат да се окажат, а те фактически са в ситуацията на Гърция без значение дали този факт се признава от европейските чиновници на хранилка от държавната каса, поне по отношение на финансовата дисциплина и съотношението на дълг към реални активи.Франция и Италия, като съотношение на дълг към БВП са надминали Гърция. По данни на международните кредитори дълговете на Гърция възлизат на 350 млрд. и представляват около 250% от БВП, докато на Италия са 275% от БВП, а на Франция 287% от БВП. При последните две обаче дълговете се изчисляват в хиляди милиарди, примерно Италия -2000 милиарда. Разделена на населението на Италия ( Бел. а тя не е; примерът е само за илюстрация ) представлява около 40 000 евро за всеки италианец, във Франция е аналогично,а и по-лошо. Срещу всички тези активи ( бел. облечени в дългови книжа и други типове дълг) няма изработено обезпечение /активи в обективната реалност, т.е при фактическо изпълнение на вземанията си кредиторите няма какво материална стойност/активи, които да прихванат за да възстановят своите вземания. Не само няма как да удовлетворят своите вземания, а нещо по-лошо- съотношението на вземанията към активите е в съотношение 3:1., при оптимистичен сценарий.Кредиторите разчитат единствено на честната дума на длъжниците да платят.

#9 Dox 29.06.2015 в 00:29:15

Ролинс, мамин хвалипръцко!!!!!!!! А бе като ти чета пасквилите, ми става ясно, че познанията ти по икономика и финанси са от четене на сутрешните вестници /безплатни/ в кафенето! Иначе няма как да си обясня напъните ти да коментираш икономически въпроси, без да си имаш и хабер от това. Всъщност, като ти разгледам "писанията" - в тях няма нищо друго, освен папагалско повтаряне на клишета от безплатни вестници. Вече съм убеден, че папагалството ти е същност. Сигурно и така се обличаш - в най-ярките цветове на екваториалната джунгла. Ама ти да не би да тренираш за журналист в някой от сайтовете като този? Гледам, че си се научил да повтаряш "правилните" мантри, като тази, че "Няма безплатен обяд". Чудесно! Само че, не съм сигурен, дали въобще ти е ясно за какво точно става въпрос в случая. Ако знаеше, щеше и да знаеш, че "ИМА БЕЗПЛАТЕН ОБЯД", Защото такъв има. И знаеш ли защо? Ами защото е важно кой плаща, а не дали има или няма безплатен обяд, тъпанарю! За този който плаща - няма. А за този който яде без да плаща - има. И сега да ти кажа, непрокопсанико, кой яде без да плаща - това са богатите. Разбра ли? Заради това надават такъв вой. Защото е близо времето, когато ще трябва да си плащат. А те не искат. Особено пък българските "богаташи". По принцип, богатият потребява много повече от бедния именно, защото бедният плаща. Схващаш ли? Или да!?!? А сега да ти поставя още един въпрос, клакьоре - какво представляват "парите"??? А след това и свързаният с него следващ въпрос - парите, които са дали т.нар. "кредитори" техни ли са.?????

#10 Dox 29.06.2015 в 00:46:59

Дорогая моя, Милая моя, Звездная моя, Прекрасная моя Пенелоповна!!! Не Зирофакис, а Варуфакис, Щастие мое! Сигурен съм, че това не е грешка, а плод на завидно въобръжение, Съкровище! Ето - опитах се да бъда максимално кратък, за да не се налага да четете "събраните ми съчинения" /Ха-ха-а-а-а! Това много ми хареса оня ден!!!/ А, и още нещо - един чар може да е само левичарски. Ако е "десничарски" - забравете въобще за чар! Съжалявам за изтощително дългото продължение на поста!!! Искрено Ваш - Филофоб!!!

#11 Conspirator 29.06.2015 в 01:24:36

Това,което трябва да направи Европа в изключително спешен порядък е от понеделник да задейства стабилизационен фонд за....България! Защото краят на гръцката драма може да се окаже началото на нашата и тук всичко ще приключи много по-бързо,а не за 5 години,както при гърците.Просто нямаме дълбочина за пропадане и удряне на дъното. Дано да се намерят мъдри политици в Европейския съюз,защото не е толкова страшна финансовата несъстоятелност.Страшни са популистите,които подменят конструктивния вот и водят народите си към страшни катастрофи. Задайте си въпроса защо гърците/не само тяхното правителство/продължават да си вярват и медиите им/чии са те всъщност?/ продължават да ги нахъсват,че Европа и МВФ накрая ще клекнат пред някакви искания.В случая няма абсолютно никакво значение,дали са справедливи или не. Задайте си въпроса,защо само преди броени месеци Гърция регистрира 2.3 процента растеж и моментално беше надут огромният популистки балон ''Сириза''.Кой,всъщност е заинтересован от дестабилизацията на Европа и еврото?

#13 TheRock 29.06.2015 в 11:02:05

Така става когато се дават пари на хора, които никога не са имали намерение да ги върнат. Фалит за Гърция!!! Да се стягаме ние!!!

#14 Оби Уан 29.06.2015 в 13:10:24

Ролинс | 28.06.201521:58 Пробвай да спреш да си плащаш ипотеката на апартамента да видим какви ще са последствията... ............. Като цяло това, че заемите трябва да се връщат си прав! Но разликата от казуса с Гърция е, че при твоя пример банката не ми определя как и за какво да си харча заплатата/доходите! Там прости си искат вноската - не ги интересува от къде ще я взема. Според мен това иска и Цапрас - преразглеждане на кредита без да му казват как да управлява финансите. Да не говорим, че сравнението между държавен и семеен бюджет е много тъпо!!! Мога да ти дам пример - какво става ако спреш да плащаш ПОТРЕБИТЕЛСКИ кредит (при казуса с Гърция е по-скоро такъв - те не са залагали нищо)? Банката си търси парите от гарантите! Ами да го направи и сега.... И друго - защо са давали лош кредит на малаките, знаейки накъде вървят нещата?

#16 deowin 29.06.2015 в 20:24:58

Говорете си глупостите, Гърция свърши: http://www.zerohedge.com/news/2015-06-29/greece-will-default-imf-tomorrow-government-official-says По-точно гърците предпочетоха самоубийството пред страха от смъртта, ако следваме аналогията на Жан-Клод Юнкер, който отбеляза по въпроса "You shouldn’t commit suicide because you're afraid of dying. You should say 'yes' regardless of what the question is."

#17 deowin 29.06.2015 в 20:35:09

>Ципрас не е фалирал Гърция Вярно не е. Но току-що я уби икономически. Все ми се струва, че за една държава да фалира е с една идея по-добро, отколкото да стигне окончателна икономическа кончина. Което прави Ципрас с една идея по-виновен от тези, които първоначално поведоха Гърция по този път. Пияният шофьор, който те блъска с кола е доста виновен. Минувачът, който те блъска с лопата по главата докато умреш, за да не се мъчиш, е доста по-виновен. Допълнително защото го оправдава с твоите мъчителни писъци - "то това живот ли е - виж как се гърчиш в мъки; пък и ако дойдат лекарите ще ти бият инжекции и ще те боли още повече". Допълнително защото дори не е достатъчно компетентен да прецени какви са ти нараняванията и дали всъщност нямаш шанс да живееш.

#18 Dox 29.06.2015 в 23:07:58

Деоуин, Добра аналогия, но според мен не съвсем уместна. Проблемът с Гърция се оказа не толкова икономически, колкото политически. На тройката въобще не и дреме дали ще бъдат върнати тези заеми. Целта е да бъде оплют и демонизиран Ципрас и ... по възможност свален от власт. Той, а също и Орбан, чешкия президент и някои други - дават лош пример. Гърция недвусмислено заяви, че не се отказва от връщането на заемите. Иска да я оставят на мира и тя сама да реши как да се реорганизира вътрешно, така че да започне да обслужва дълговете си. Оказва се, обаче, че някакви брюкселски чиновници имат повече власт да се месят във вътрешните работи на държавата, отколкото законно избраното и правителство. А чиновниците никой не ги избира. Тях ги назначават. С една дума, подобно статукво устройва перфектно някои частни финансови кръгове, защото съвсем безнаказано могат да разиграват някоя държава както си искат. Но какво стана - Ципрас отиде в Русия за сериозни преговори по енергийни проекти. За това не мисля, че е дошъл момента за толкова крайни и направо апокалиптични заключения относно Гърция. Този момент по-скоро е настъпил за ЕС. Вече се пука по шевовете. Вече става очевидно, че в този формат, "Съюза" е обречен. А в такава ситуация, естествено, САЩ може само доволно да потриват ръце. Необходимо е цялостно, всеобхватно предефиниране на идеята за обединена Европа. Иначе - просто ще се удължава агонията. Тази сутрин гледах предаване с участието на Валентин Вацев по въпроса. Този, лично аз го слушам и чета с огромно внимание. Ако проявяваш интерес, можеш да го видиш тук: http://tv7.bg/%D0%94%D0%BE%D0%B1%D1%80%D0%BE-%D1%83%D1%82%D1%80%D0%BE-%D0%91%D1%8A%D0%BB%D0%B3%D0%B0%D1%80%D0%B8%D1%8F-/%D0%A8%D0%B8%D0%BA%D0%B0%D0%BB%D0%BA%D0%B0%D0%B2%D0%B5%D0%BD%D0%B5-%D0%BF%D0%BE-%D0%B3%D1%80%D1%8A%D1%86%D0%BA%D0%B8_l.102_i.10194077.html#.VZGj9U2Jjcs

Новините

Най-четените