Не е от демокрацията

Днес, в пространен, писмен вид ми беше обяснено как, видите ли, след настъпване на демокрацията, държавата била изпаднала в културен колапс и навсякъде властвала чалгата, лошото възпитание и обезценяването на истинските културни придобивки.

Това бил, също така, един процес, причинен от политическата неразбория и абдикацията на държавата от развитието на културата след и в контраст с времето от преди 1989.

Аз, уви, имам други спомени и отчитайки феноменално късата памет на българския гражданин, искам да отбележа няколко неща:

1. Чалга в България имаше. Тя беше сръбска и беше забранена. Слушаше се на касетки, които се носеха от Югославия или се купуваха на черно от Битака.

2. Държавата не подкрепяше артистите и хората на изкуството според изкуството, а според това до каква степен те можеха да обслужат режима. Затова скулпторите и художниците, които изпълняваха поръчки за партизански ансамбли, бяха възнаградени с жилища и солидни заплати, а майка ми, която беше прима балерина, живя със семейството си на свободен наем 13 години, докато не й отпуснаха панелка, защото дъщерята на тогавашния министър беше решила да става балерина.

3. Силикон и ламе нямаше, защото ... НЯМАШЕ. Имаше сиви, грозни дрехи - за деца и възрастни. Да намериш розова рокличка на сини цветя за дете беше невъзможно, камо ли да се изтипосаш с "Долче и Габана" някъде.

4. Българските филмови продукции третираха предимно битови драми и комедии, свързани с живота в кооперация, прокарване на парно, отглеждане на прасе в блока и други весели, простовати истории. Задълбочени сюжети за вътрешния свят на човека на изкуството и неговата крехка природа аз поне не помня.

5. Стремежът да се чете висока литература, да се слуша класическа музика и да се философства, бяха заклеймявани като безделничество, буржоазия и излишество.

6. Човекът на изкуството нямаше никакъв специален статут. Специален статут имаха плочкаджиите, водопроводчиците и всички работници, които работеха "час-пром" и се посрещаха от българската домакиня с баница, ракия, шоколадови бонбони и ефирно бельо. Работникът в завода или на полетo беше въздигнат в култ, неговото чело беше високо, а погледът - ведър.

7. Никъде и по никакъв повод нямаше достъп до информация за западните културни течения. Всичко, което се разбираше, се процеждаше до родината посредством хора, пътуващи в чужбина и докато навън се случваха културни революции, тук Лили Иванова караше валяк по софийските улици.

8. Хачо Бояджиев.

И когато си зададете въпроса "Защо, аджеба, народът така простовато го дава?", да знаете, че не е от демокрацията.

Не е.

(статията е от блога на Letiashtata Kozzila Erato - kozzila.com )

#4 Оня Дето Го Трият 12.05.2014 в 22:40:27

Е Пузев, то по тая логика и ти нищо не си видял от соц-а, ама знаеш колко е хубаво всичко руско и как всичко западно е лошо. Я издекламирай сега като едно чавдарче колко лоша е Ойропата

#5 pepe 12.05.2014 в 23:17:54

"Западната" литература беше забранена ако е на по-малко от век, а руската - ами тя руската почти всичката е създадена по времето на царска Русия /с мноого малки изключения, които старателно се криеха - бяха по-забранени и от "западните", защото всичките бяха отявлено антиболшевишки/. Добре, че имаше един Булгаков, зада има нещо на по-малко от век, което да става и да е разрешено за четене . А и той на над 50. След средата на миналия век - пустиня. И въпроса не е какво се четеше - защото това, което се четеше беше опита на хората да избягат от тази пустиня, която болшевизма създаде в Източна Европа / и Русия включително, да - нека някой да сравни това, което се създава 19-ти век в царска Русия с другото, създадено при болшевиките/ - та въпроса не е какво се четеше, а какво се създаваше. Защото при "комунизма" само се консумираше културата на миналото, доколкото беше безопасна за настоящето - затова и "класиката" беше с предимство - беше резултат на сравнително далечно минало. Създаваше се точно нищо, освен такова, което старателно се криеше, защото беше ужасно неудобно за тези във властта. Да разбира се - половината време беше дадено на съвсем безопасната класика на миналото, зада се компенсира съвсем бездарното настояще.

#7 Виктори 13.05.2014 в 02:21:35

Този Павур е пълен с шльоковица и съвсем се е забъркал. Изпразни павура, изплакни го, сипи си уиски от САЩ, или Столичная от Ръша и тогава мисили накъде - на запад, на изток или към Северна Корея!

#8 nikoko 13.05.2014 в 09:35:55

Като чета статията и коментарите се чудя кой точно не е наред са главата. Писалия статията или коментиращите. Бе хора това е просто малоумна статия търсеща извинение за несвършеното, за пропуснатото и проспаното. Че народа е прост, прост е това с и личи и от коментарите. Ама пък си имаме нужда от простотия, че как иначе ще отличим интелекта. Тъпо нали ? Мога до утре да пиша подобни словоизлияния, да подсмърчам и хленча. Ама не, трябва да вървя да бачкам, че трябват пари за култура, ядене и други работи. И господ да пази българина от българите. Амин!!!

#10 Citizen X 13.05.2014 в 11:59:34

Не ми допадат оплакващи се хора. Бих прочел нещо за авторката, но задълже в позитивен план. Инак, има си бегемама за хленчене...

#15 NannyOgg 13.05.2014 в 17:36:37

"Класическа музика- опера , симфонии- заемаше поне половината от времето на радиото и телевизията. Автора лъже безсрамно и разчита на това , че повечето читатели са млади и не знаят как беше. Условията за култура и творчество никога не са били по-добри в България ,в цялата й история, от времето на социализма, и никога няма да бъдат!Колкото и да боли автора- нямаше нито чалга, нито наркотици.Новия режим след 1989та донесе тотално опростачване и циганизация." Има нещо странно в това твърдение - донасянето на тотално опростачаване и циганизация. В смисъл, преди 1989 - та, високо културните български граждани едва ли не сътворявали световна култура /няма как да е иначе, при тези условия за култура и творчество, а-ха и знаме на мира, мда/, а после, след 1989-та, с магическа пръчка, се превърнали в простаци /възможно е да е от някакви специални наркотици/. Децата им пък, на същите тези културни граждани, ставащи с Достоевски и заспиващи с Перголезе /междувременно преизпълняват плана за петилетката, разбира се/, сега се въргалят по дискотеките, опиянчени като свине. Вината за тези странни явления, след една иначе културна половинвековна соц. история, разбира се е на демокрацията. Изводи: ако някой вече не прави секс, по много, както по културното социалистическо време, вината е на демокрацията. Т.е., ако сте идиот и не си възпитавате децата, ако вече не правите любов и/или секс, да знаете, че е виновна пак демокрацията. Още нещо, много важно - и през соц-а, освен високата култура, имаше салам. И хората не си заключваха къщите, нямаше и престъпност. Защото нямаше демокрация.

#16 Оня Дето Го Трият 13.05.2014 в 21:16:35

Честно казано предпочитам да плуваме в дрога и наркотици, отколкото да се баламосваме, че с естрадата на Лили Иванова по телевизията и дует Ритон по радиото са били доказателство за разцвета на културата през соца. То като се замисля и сега тия са постоянно на екран, та май не се е променило много.....който иска култура, ей ти я. А да не забравяме, че естрада произлиза от страдам

#17 John Smith 13.05.2014 в 22:19:47

"А да не забравяме, че естрада произлиза от страдам " Простак си Оня....и простак ще си останеш... Естрада (фр. estrade) е невисока (1-3 м) платформа на открито, вид сцена. Обикновено има временен характер, пригодена е за лесно сглобяване и разглобяване с цел преместване и няма защита от атмосферните условия. Понякога може да бъде изградена в закрити помещения и е по-ниска (0,5-1,5 м). Използва се за изява на оратори или музикални изпълнители. От предназначението на естрадата произлиза и значението и на събирателно понятие за сценични изкуства, предимно забавно-развлекателни. От тук и произлиза терминът естрадна музика - развлекателна музика, която се пее често на естрада.

#18 tatu 13.05.2014 в 22:35:01

Абе, чиче, не ти ли писна да те трият.

#19 Оня Дето Го Трият 13.05.2014 в 23:16:32

Смит Тъп си като гъдулка, братле. Трудно ще е да ти се обясни, че думите имат и друг смисъл освен тоя буквалния им.

#21 veselavesela 14.05.2014 в 01:04:19

Съгласна съм с авторката! Целият този фарс наречен "народна власт" си влачи своите трагични последици. Какво може да се иска от хора принизявани до стадо години наред. Ма, били сме по-добре образовани. Да, разбира се -политкоректно. Пълното информационно затъмнение или умишлена пропаганда, какво мислене могат да сформират у допълнително мачканият и манипулиран човек?! Защо не питате за жестоките гонения на религиозните хора и отказът да им дадат работа. Защо не коментираме своеволията, безнаказаните убийства и тормоз на хората не подкрепили деветосептемврийското безумство. Защо не говорим за убитите по лагери и по границата ни, хора дръзнали да имат собствено мнение или опитали се да вкусят вкуса на свободата. Да, свободата! Защото затварянето на човек в рамките на България си беше висша форма на репресия и потъпкване на всякакви човешки права. Затвор! Питайте хилядите разплакани майки, чиито деца са успяли да се спасят от това кощунсто, питайте ги какви писма са били принуждавани да пишат и собственоръчно да подписват. Какво ли е било на една майка да пише: "Сине , ти си предател на родината и аз се отказвам от тебе". А, тормозът над останалите членове на семейтвото - изселване, невъзможност да се образоват, следене, малтретиране... Кражбата на имоти, добитък и какво ли не от хората, грижа ли е или безумие. Какво им е било да работят после за жълти стотинки за да пълнят гърнето с жълници на "зарижените за народа"?! Долно, гнусно, подло... Не, не е от демокрацията!

#22 deowin 14.05.2014 в 18:34:17

>Условията за култура и творчество никога не са били по-добри в България ,в цялата й история, от времето на социализма ВТФ?? Ебаси глупостта си изрекла. Огромното болшинство от българското "изкуство" от соца беше, точно както казва статията, изцяло подчинено на режима - пропагандно и възхваляващо прекрасния социалистически строй и светлото комунистическо бъдеще. Затова беше и откровено халтурно - помисли колко от него оцеля падането на строя. Да, сигурно ще се сетиш за няколко малобройни примера, главно дисиденти и прочие хора, силно недолюбвани от строя, и вечно с единия крак в Белене. Ако изобщо някой от социалните аспекти на това време може да се нарече ок, това беше образованието. Култура, изкуство, наука - заеби.

#23 deowin 14.05.2014 в 18:36:41

*Изрекъл, естествено. Коментарът ми беше към Бойчо.

Новините

Най-четените