Как България се оказа страната от ЕС с най-висок брой жертви на глава от населението? Къде са най-сериозните проблеми - в качеството на пътищата, в некадърността и безотговорността на шофьорите, в старите автомобили, в слабия контрол от страна на КАТ, в неспособността на държавата да си събере таксите от нарушителите или в това, че шофьори, отнели човешки живот, получават условни присъди?
Една от първите идеи, които МВР лансира като мярка за борба с катастрофите, се оказа доста спорна - премахването на предупредителните знаци, които обозначават камера за наблюдение на висока скорост.
Публикуваме позицията на Светлин Мирчев, изпратена на редакционната поща на Webcafe.bg, под формата на отворено писмо до президента, премиера и ръководството на МВР.
С интерес следя беглата дискусия, която тече в медиите в България относно готвените от българското правителство промени в закона за движение по пътищата. Като гражданин, плащащ данъците си, смятам, че имам право да изразя позиция и да се обърна към вас с това отворено писмо.
Изключително много се радвам на подетата инициатива, планираните мерки и промени в закона. Силно подкрепям всички тях с изключение на една, която обаче до голяма степен обезсмисля и компрометира всичко останало.
Силно подкрепям мерките, планирани за борба с шофирането под влиянието на алкохол или наркотични вещества. В този случай законът и мерките трябва да бъдат абсолютно безпощадни.
Напълно подкрепям и инвестициите, и мерките, предприети за по-добра събираемост на наложените глоби. Много е грозно, когато водачите правят каквото си искат по пътищата, а след това се крият по всякакви възможни начини, за да не платят дължимото. Най-малкото - това ги поставя на доста неравна база спрямо съвестните шофьори и платци.
Напълно подкрепям и по-доброто сътрудничество между различните нива в МВР, като и останалите органи, въвлечени в процеса - лекари, медицински сестри и т.н. с цел по-ефективна работа и събираемост на глобите.
Това, което обаче не мога да разбера, е защо планирате да се махнат знаците, означаващи наличието на камери.
Моето разбиране винаги е било, че идеята на присъствието на камери е превенцията, а не събирането на глоби само по себе си.
Общо взето, навсякъде по цивилизования свят има знаци, предупреждаващи за наличието на камери, и това е нещо напълно нормално. Някак си не ми звучи сериозно изказването на един от директорите в МВР, който гордо заяви, че причината да се махнат знаците била, че така ще се събират повече глоби.
Първоначално думите му предизвикаха страхотен смях сред цялата компания, с която гледахме въпросната емисия новини. След това обаче всички осъзнахме, че това изказване е по-скоро трагично, отколкото смешно. Няма как дори да се допусне, че тази логика би могла да бъде вярна.
Отново поставям въпроса - каква е целта на слагането на камери - превенция и по-малко нарушения в чувствителните зони или събирането на глоби, само по себе си?
Ако идеята е в самото събиране на глоби, то това на мен лично ми звучи като рекет от страна на държавата. Вместо досегашното криене по храстите и упражняването на рекет от страна на самите служители на МВР, сега рекетът става държавен.
Или с други думи, вместо да ни рекетират служителите, ще ни рекетира директно държавата.
Да ви кажа честно, не знам кой от двата вида рекет е по-лош - този, който упражняват самите служители, или този, който планира да упражнява самата държава. Със сигурност последният е по-жалък като форма.
Дори и един ден да се пристъпи към махане на знаците, означаващи наличието на камера, преди това трябва да се предприемат много други мерки.
Като първа стъпка - абсолютно задължително е според мен не само да се подобри инфраструктурата, а и да се направи логична организация на движението. Не знам дали съзнавате каква огромна опасност създават някои ограничения. Самото им спазване е изключително опасно!
При наличие на отбивка към безлюдно село е ясно че 90% от хората не спазват ограничението. Ако един реши внезапно да го спази, инцидентът е готов. Да не говорим какво става, когато в последния момент някой види скрилата се на това безумно място полицейска патрулка или камера. Водачът натиска рязко спирачките и предизвиква катастрофа.
Ако махнете предупредителните знаци, такива инциденти ще бъдат неизбежни.
Няма как да очаквате всички да спазват безумните ограничения на пътя София-Варна или на Подбалканския път, а и реално погледнато - не би трябвало.
Инцидентите не стават от висока скорост, а от разлика в скоростта. Не го забравяйте!
Всеобщо е и мнението, въпреки сериозната медийна пропаганда, че причината за високия брой инциденти в България не е високата, а ниската скорост. Органите на реда не се намесва при опасно каращи бавно водачи. Добър пример са множеството коли, който карат в най-лявата лента на магистрата или пък например на бул. "България" в София с прекомерно ниска скорост и така предизвикват множество изпреварвания от ляво и разбира се инциденти.
Интересно би било ако публикувате една статистика относно това какъв брой от произшествията са предизвикани от висока скорост без наличието на алкохол или наркотични вещества. Сигурен съм, че броят ще бъде пренебрежим. В същото време, полицията навсякъде стои и безучастно гледа реално опасните престъпления и нарушения на пътя - опасното паркиране на забранени места, което намалява видимостта, неправилното завиване от лентите в кръстовищата, карането по трамвайните линии и т.н. и т.н.
Да не говорим, че в много държави самите радиа предупреждават за камерите по пътищата и това реално погледнато се окуражава от полицията, защото отново повтарям - от моята гледна точка целта е превенция, а не събирането на глоби.
И накрая бих искал да ви дам пример с нещо, което се случи на самия мен. Съвсем скоро - получих глоба от 600 лева придружена от снимки, защото съм карал с 94 км/ч на Ботевградско шосе в София при ограничение от 50 км/ч. Аз разбира се като съвестен гражданин платих глобата си незабавно. Не е в това въпроса обаче. След глобата направих опити да карам според ограниченията на Ботевградско шосе.
Мога да ви кажа, че дори и да се окаже че там където са ме глобили ограничението е 50 км/ч то това е толкова трудно за установяване, че за да го установи човек трябва не да шофира, а да си напряга мозъка за да разгадава знаците. Отделно на това, при опита ми да карам с 50 км/ч това, което се случи е че около мен летяха коли от ляво и дясно в опита си да ме изпреварят. Да ви кажа честно на мен това ми се струва доста опасно, но в същото време мога да разбера хората, които летяха около мен - първо мога да си представя, че 99% от тях изобщо не разбират ограничението и второ не бих казал, че то е много логично. Все пак магистралата е 3 ленти, от които едната аварийна, а Ботевградско шосе е реално погледнато на много места 4 ленти.
Иначе, напълно 100% подкрепям строгите и високи глоби за нарушителите!
Аз самият със сигурност съм един от хората, подаващи най-често сигнали до Телефон 112 за опасно движещи се на пътя автомобили, неправилно паркирали автомобили, които пречат на движението и т.н.
В заключение, искам да отбележа, че си мисля че е по-добре изводът от мерките, които правителството взема за борба с нарушенията и успокояване на обстановката по пътищата да не е усещането в хората, че държавата се опитва пак да им вземе парите и да ги ограби.
Това безспорно е случаят с винетките в България. От една страна, на фона на европейския стандарт те никак не са евтини и второ - важат за всички пътища извън населените места, а не както е общоприетата европейска практика само за магистралите и скоростните пътища.
Да не споменаваме изобщо за каква инфраструктура плащаме тези пари и фактът, че настоящата система безспорно е в ущърб на най-бедните хора в малките населени места. В този ред на мисли искам също така и да добавя, че колкото и странно да звучи нелогичните ограничения и практиката на полицията да се крие и налага глоби без смисъл в комбинацията с липсата на знаци предупреждаващи за камери ще е в голям ущърб за бизнеса, защото в такава обстановка никой няма да пътува от една до друга точка в страната, освен ако това не е крайно наложително. Чисто и просто времето загубено би било прекалено много, а рискът от потенциално безсмислени глоби е прекалено висок.
Благодаря ви много за отделеното време да разгледате моята позиция, която изразявам като човек, прекарващ изключително много време на пътя, живял, учил и работил в шест различни държави на два континента, но върнал се в България.
Г-н Мирчев, казвате,че шофьорите щели да се почувстват ограбени, защото пак някой иска да им бръкне в джоба. Говорите за пари. От другата страна стоят хора, които не искат пък някой да ги ограбва жестоко,като бърка в душите им. Разликата между джоба и душата е, че джобът може да се напълни. Не ме разбирайте погрешно. Аз знам за какво говорите. Но дали го знаят хората, които са загубили свои близки на пътя?
И още нещо: казвате,че е важна превенцията, добре, но вие със и без знаци знаете,че камери има. Кое е по-добре за вашата и общата безопасност – да знаете къде точно ви снимат, или да си мислите, че ви снимат навсякъде? Във втория случай май превенцията е по-голяма.
Напълно съм съгласе, че знаците че има камера не трябва да се махат. В останалите европейски държави ги има и щом и ние сме евро-държава трябва да ги има и при нас. Не съм съгласен, че ограниченията не трябва да се спазват защото били абсурдни, не сме ние на които ни е работата да определяме какви са ограниченията. Това е типично за нас Българитя че ние винаги знаем по добре от съответните органи кое е добре и кое зле. Но трябва да започне събирането на глобите, в другите държави ти пращат глобата и а ко не се явиш или не обжалваш тя автоматично влиза в сила-уважавам автора, че си е платил неговата, има много други псевдо-гъзари със скъпи автомобили които не го правят. И трябва да се спре движението на автомобилни гробници по нашите пътища, те нито имат необходимата мощ на двигателя за изпреварване нито спирачен път за да компенсират безумните си понякога изпреварвания.
Не е съвсем адекватна аналогията, но..." Дали има или няма Господ, живей така, сякаш го има." Като пътуваме из Гърция с джипиес , завалийката каталясва да повтаря, че има вероятност да има полицейски пост или камера, вградена в светофар. Тази вероятност може да е от 0 до 1 и почти винаги е нула, обаче те кара да си малко повече внимателен.
"Bichkiiata | 06.06.201716:37 аз викам да се махнат и знаците и камерите и всеки да си купи танк " Аз викам и да ни разрешат на всички да си носиме оръжие, и да се пуцаме, па който оцелее, оцелее
Хубаво е да има обозначение, че предстои среща с камера. Да се усмихне човек за снимката, да оправи грима и перчема.
Знаци трябва да има! Само че да се сложат на всички входно-изходни точки по градове и села и на входовете на ГКПП. И знакът да важи нонстоп. Чиста работа. Хем има знаци (значи сме европейци), хем полицията ще снима от "храстите" (значи сме българи).
в България КАТ издава становища къде по пътищата какви точно знаци за ограничения да се поставят . КАТ от своя страна е един изключително некомпетентен орган , който много често налага ограничения от съображения много различни от безопасността на пътя - факт . Камерите в България се поставят не на места където има голяма опасност от произшествия , а където умишлено професионално некомпетентния орган КАТ е поставил най-безумни и безсмислени ограничения , които разбира се никой не спазва . Причината за това , както и за идеята за премахване на знаците преди камерите е само и единствено пълненето на нечии джобове , а не фалшивата и лицемерна загриженост за живото и безопасността на гражданите . Това отношение се наблюдава във всяка една сфера на живота в България и в дейността на всяка една държавна институция , работодател или обществена организация , без значение от това кое правителство е на власт или какво е станало на последните избори . Съгласен съм с автора че пъплещите каруци , 40 годишни камиони , автобуси и каращи на зиг-заг по осовата с 40 км/ч жигулки с побелели главици в тях са изключително голяма опасност по непозволяващата ни разумно изпреварване пътна инфраструктура . Съгласен съм също (като човек шофирал навсякъде в Европа ) и че в Германия например е абсолютно безсмислено човек да предприема изпреварвания по доста тесните им пътища (които не са магистрали) , тъй като всички участници в движението се движат с практически еднаква скорост , обикновено с около 10 км/ч над ограничението.
Напълно съм съгласен с автора. Почти всички камери са на местата с безумното и никому ненужно ограничение от 60 км/ч. А задачата на всички тези контролни средства не е да ограничават ПТП-тата, а да целят регистрирането на максимално количество нарушения. И държа да припомня, че глобите за отнемане на предимство, или неправилно изпреварване варират от 20 до 50 лева! Но местата, на които се изпреварва най-неправилно, са адски неудобни за скатаване на патрулка. Вместо всички тези безумни камери да купят на катаджиите по един дрон, както на руснаците, и да следят от въздуха за изпреварвания в стил "Силата е с мен" и "Джеронимо!". Най-показателни за некадърността на КАТ да се справи с ПТП-тата, въпреки огромното количество камери и завишения на глобите, си остават статистиките. А именно, жертвите по пътищата постоянно растат. Трябва да си безкрайно малоумен, за да поддържаш една и съща линия за борба с даден проблем, а резултатите да са точно обратните.
Има доста неразбиране по въпроса със знаците предупреждаващи за камери. Целта на значите е да покажат, че във въпросният участък се упражнява контрол. Това по никакъв начин не означава, че правилата важат само в този участък, напротив известява ни като културни хора и по същество е част от културата на движение по пътищата. Премахването на знаци е идентично с лошата практика - полицай в храстите/в засада. Държа да отбележа, че нарушителите са малцинство, с изключение на случаите, в които знаците и регулирането на движението като цяло, е противно на всякаква логика за движение на по пътното платно - т.нар. "хранилки". Но тогава възниква въпроса, кой контролира АПИ (или КАТ) за безумната организация на движението или за нейното отсъствие?
Ами все пак го приеха на четене, точно заради тези 600 лв. които автора споменава, според мен трябва да бъде бламиран закона тъй като е предпоставка за корупция и е антиконституционен. Има много истини в статията, и една заблуда че сегашните депутати се грижат за нашата сигурност ако това беше така то досега щяхме да имаме европейска инфраструкутра съответно по-малко жертви и по-малко задръствания ...