Държавен монопол над децата

От 2002 г. издаването на учебници в България е поставено в условията на наложен тежък компромис между конкурентното пазарно начало и командно-административния подход. Наложената формула на ограничение - 3 учебника (явно цифрата звучи някак приемлива по своята природа) - постепенно доведе и до ограничаване на броя на издателствата - 2-3 издателства, като монополисти на учебникарския пазар.

Защото едно ограничение води до други ограничения. Но лошото на логическата последователност „налагане на ограничение - предпоставка за монопол" е, че тя продължава и удря и на ниво качество, а резултатите от PISA като тенденция ясно го показват.

Последното предложение на министър Анелия Клисарова директно апелира за възстановяване на държавния монопол. Въпросите, на които трябва да си отговорим като общество, са: искаме ли монопол в образованието и води ли той до качество?

Моето лично мнение е, че монополът храни корупцията и посредствеността. Особено държавният, който се реализира и поддържа чрез административен апарат. А там където управлява администрацията, а не пазарът имаме предпоставки за корупция. И мирис на блато.

Това ли ни предлага министър Клисарова - държавен монопол, ниско качество на учебниците и корупция?

#1 pixie 04.06.2014 в 20:01:44

Учебниците и сега са ужасни. Не мисля, че броят на издателствата има значение толкова, колкото кой пише и одобрява съдържанието на учебниците. Иначе за монопола съм съгласна напълно.

#2 gothic 05.06.2014 в 11:43:26

Или кво викате? Дай да не хвърльме обучението в лапите на монопола. Дайте де що има издателства, да пуснат по един учебник, написани от полуграмотни Сульо и Пульо. Имам и още една готина идея, във всеки клас, всеки ученик да е с учебник на различно издателство, а учителят да преподава по такъв, който го няма никой от учениците. Найс, а?

#3 dedo adji 05.06.2014 в 19:18:53

Министър Клисарова искала да въведе монопол. а сега няма ли? Монопол на корупцията и шуробаджанащината. Него как да разбием? Не монопол на учебници и издателства трябва, а програма. Строго и подробно разписана програма на съдържанието на учебния материал. Пък кой откъдето иска да учи, ако ще от гугъл. И независимо и анонимно тестване усвояването на материала на всички нива. За да са защитени проверяващите от мутри и цигани и да не се съблазняват. И стоп на гевезелъците. Сакън, да не претоварим децата, да ги мотивираме да се учат. Има, наистина учители, които могат да събудят интерес и у най-заспалите, но те са единици. Мотивацията е да получиш образование. Пък, който иска да остане прост - много здраве, да ходи да носи тухли на строежа. Учебният материал може да бъде овладян и от най-тъпото цигане, но с труд и прилежание. Който не иска, да остава в същия клас докато го научи или докато навърши години. Не е нужно всички да са със средно образование. Главното - външно и анонимно оценяване. Само то може да намали корупцията.

Новините

Най-четените