Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Външно оцеЛяване

„Какво е посланието на автора?" - „Посланието е, че не искам да го чета". Снимка: Getty Images
„Какво е посланието на автора?" - „Посланието е, че не искам да го чета".

Силвия Димитрова е учител по български език и литература.

Увлечена в разяснение на паронимите, дадох пример оцеляване - оценяване, без да предполагам колко сполучлив ще е той. Всички припознаха себе си като оцеляващи след оценяването.

Седмокласниците и дванайсетокласниците застават пред снизходително лесните тестове, за да получат някаква ориентация за стойността на знанията си. Тя е много завишена, защото знания няма.

Не се възмущавам, защото съм учителка по български език и литература и "моят предмет е най-важен". Като мислещ човек, сериозно се тревожа от това, което се случва. Пипалата на невежеството и отъплението лазят агресивно, настъпателно.

Ако лодка се движи общо 7 часа по течението и срещу него, то в едната посока тя пътува 49!? При съкращаването на 60/3 се получава 10/1... Как? Защо?

Виждате - като не се мисли, не се мисли по всички предмети. Не се мисли въобще.

Със "зрелостниците" е трудно - те нищо не са чели. Не различават жанровете, защото нямат опит с тях. След мъчителни примери научават родовете в литературата - обясняват ясно и достъпно:

"ако не е зает целият ред - е поезия; ако е писано от край до край - епос".

Никак не може да им се обясни как с дума се означават лица, професии, занятия, длъжности... отиваме на варианта "човечета" и "нечовечета", значи "трима моряцИ", но "пет говедА".

Ако Майстора е с главно "М" в средата на изречението, може да е прякор на някого. На кого ли? Какво значение - снимките от изпращането станаха "резачка".

Със седмокласниците е мъчително. Ако в текста е казано, че "Сена не тече в Индия", те не виждат "не"-то и се местят реки, държави, градове... А аз само исках при портретната характеристика на Бай Ганьо да не ми отговарят, че е описан Шишо Бакшишо... Трудно е да се примирим, че "крайцер" е крайната част на хляба, че Ботев не е изявен "балетист".

Балетист - белетрист, фаянсов - финансов, нотариален - натурален. Какво значение - клипчета с котенца винаги ще се гледат.

И малките са чудна бодра смяна: "бисквита" - минало свършено време, множествено число.

"Какво е посланието на автора?" - "Посланието е, че не искам да го чета". Опит за откриване на прилагателно - "изворче"?, "ромоли"?. "Е, как така не познах?". Умалително на "ягода" - "ягодички".

И тази година ще берем "ягодичките" на изкривеното си възпитание и образование.

Добре, че поне до края на обучението ги научаваме да броят до 12. Може би могат да пресметнат, че като платят за солариума, ще останат пари и за обща бира в пластмасова бутилка на пейката, в градинката.

Децата не са виновни - те са малки, млади; учителите не са виновни - те са изнервени и с ниски заплати; родителите не са виновни - те са заети и уморени; образователната система не е виновна - тя е традиционна и доказала се през... Възраждането.

Баба Илийца пак ще вади колеца край "мътните води на Искъра".

А ние, дебилно невинни, ще оцеляваме... външно оценяване.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените