Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Крилатите фрази на рекламата по българския ефир

От "Кажи баба тенкю" до "Как да го свържа, бе младеж"
От "Кажи баба тенкю" до "Как да го свържа, бе младеж"

Есен е и малко по малко идва времето да се пие от новото (домашно) вино, правено от тазгодишната реколта грозде. И понеже е още младо и вкусовите му качества не са се изградили съвсем, е напълно приемливо да си го разредиш леко - я с лимонада, я със спрайт (всеки както му е по-вкусно).

Та сипваш си вътре малко спрайт, колкото да се газира ситуацията и да придобие малко по-сладък вкус, отпиваш и казваш блажено "Аааах".

И после се ухилваш леко глуповато, защото в главата ти изниква онази дива реклама на Sprite (от времето, когато си позволяваха повече волности в рекламата) - "Никой не казва "Аааах", след като отпие", последвано от бърза симфония от всички онези перорални звуци, които се появят, когато човек пие газирана напитка. Просташко и именно с това забавно. В онези времена така беше.

Замисляли ли сте се обаче как рекламите влияят върху обществото и оставят своята следа върху него?

Да, рекламите са онази досадна част от програмата, която те напряга с предложения за лекарства срещу хемороиди, прах за пране и бързи кредити, но могат да бъдат и много повече от това. Те имат потенциала да влияят културно и да обогатяват запаса от народни лафове и лафоризми.

Казват, че добрата реклама е тази, която успешно ще продаде продукта, който рекламира. Но истински добрата и творчески изпипана реклама е тази, която може да остави своята следа, превръщайки се в част от публичната култура, популярен израз, запазен в самия език.

При тях ключовата фраза се е забила толкова надълбоко в съзнанието на всички наоколо, че е придобила един култов статут. Така например може и да не помним особено добре коя беше точно марката уиски, но урокът, че "традициите не са това, което бяха" е до такава степен запаметен, че в интернет вече има сигурно десетки текстове с това заглавие.

А на въпроса "Защо?" бирата може да ти даде два възможни (и еднакво "полезни") отговора - "Мъжете знаят защо" и "Защото така ни харесва" - което повече ви допада и като идея, и като вкус.

Изразяването на пренебрежително несъгласие с нечия чужда теза също стана по-лесно благодарение на рекламите - "Объркал си рейса, пич" още може да се чуе по улицата като израз. Колкото до самия слоган на конкретната реклама на вафли - "Не зяпай, лапай", той също намира приложение сред народните лафове, макар и в по-друг тип ситуации.

Но както биха казали онези две хлапета от рекламите на сухи пасти, "Ядеш сега или гориш", твой си е изборът.

И все пак подобни, граничещи с леко просташкото лафове, приеха съвсем друга форма, откакто "Оооо, Пепи" влезе в кварталния месарски магазин за кренвирши с поръчката за "Дай едно кило". Колко страдание само събраха Пепитата на републиката, докато тази реклама беше актуална...

И докато сме на месна вълна, колбасите определено също дадоха своя дан от лафове за народно ползване.

Покрай "Ооо, Бай Вълчо" с гостите от Павликени (хубави хора!) и сухия му шпек, и чудениците саламът за мезене ли е, за наяждане ли е, рекламата у нас ни даде такива бисери като "Блажиш ли, блажиш, дедо попе" и "Аааа, за наденицата ли питате...". Първият лаф стана толкова популярен, че човек може да се чуди как Светия синод още не е пуснал протестна нота срещу него.

Рекламата ни даде и подходящата реплика за тормозене на по-малки братя/сестри/братовчеди/съученици, които имат нещастието да ходят на уроци по английски - "Кажи, баба тенк ю". Бунтът в очите на онова дебеличко момченце срещу издевателствата на баба му се помни и до днес.

"За пари ли? За много ли" пригласяха масово шегите, отнасящи се до пари, по времето когато онова колоритно бабе обикаляше телевизорите в реклами за домашен телефон и интернет. Някои хора, които малко по-бавно изоставят старите вицове, го ползват и до днес.

С технологичния прогрес дойде и масовата дигитализация, която подобно на други масови "-зации" предизвика сериозна новина у нас. И все пак целият процес скоро съвсем ще бъде забравен, но за поколенията ще остане онова леко провлачено "Как да го свържа, бе младеж?" с всичките му прилежащи шеговити подмятания.

Със сигурност изпускаме някои култови лафове от рекламните паузи. Със сигурност ще се появят и нови (все пак дори в момента всички искат да акат в тоалетната на Ники). Креативният гений на рекламата неминуемо ще изживява своите върхове (и пълни дъна). На нас ни остава да си спомняме за тях с усмивка.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените