Велосипедизмът не е просто някой да кара колело. Де да беше! Вярно, има хиляди хора, които използват велосипед, за да си свършат някоя работа, да отидат по-удобно и по-евтино от едно място на друго. Ние обаче не говорим за тях.
Има също така хиляди хора, които спортуват с велосипеди, както биха спортували и с всичко останало – тренират, състезават се и прочие. Ние обаче и за тях не говорим. Най-сетне, има хиляди деца, които карат малки и големи велосипедчета, за да си играят и да се забавляват – разбира се, ние не говорим и за тях.
Говорим за велосипедизма като търсене на личностна реализация и социална идентичност. Оттук нататък и до края на текста, като кажем "велосипедисти", ще разбираме точно такива и единствено такива велосипедисти.
Повод за тези приказки ни дава една новина от миналата седмица. От нея научаваме, че велосипедистите се бунтуват задето се предвиждат изменения в Закона за движение по пътищата, според които ще трябва да се явяват сред другите участници в движението с каски и светлоотразителни жилетки.
Това, изглежда, по някакъв начин ги обижда, унизява ги, прекършва крилата на волния им полет, пречи им да търсят и да изразяват себе си. Но нека видим (както би казал Теофраст) какъв човек е велосипедистът.
Той е борец за граждански права и свободи, воюва за строги правила за всички. Когато обаче на него някой се опита да наложи правила, реве като ранен лос, защото са накърнени свободите му. Именно тези свободи го тласкат да се държи ту като пешеходец, ту като автомобил според това как му е угодно – кара по тротоара, по пешеходните зони и пътеки, но в следващия момент е на улицата сред автомобилите, очаквайки да му оказват нужното зачитане.
Преминава кръстовищата на червено и през цялото време гледа другите участници в движението свъсено, предизвикателно, с чувство на недооценено достойнство и трагизъм от погазени права.
Често съм го виждал из малките еднопосочни улички в квартала. Ако не кара по тротоарите, то върти педали срещу движението, мятайки гневни погледи на автомобилите.
Вечер често няма светлини на велосипеда си. На кръстовище изскача от обратната страна (защото се движи в нарушение) и без да намали или да се огледа, профучава пред отчаяно набиващите спирачки автомобили. Държи се като приказен елф в гора пълна с кални глигани.
Може да бъде видян с ярка и причудлива каска (но само по желание, без никой да го задължава), върху която мигат диоди или пък кой знае защо има камера. На устата си е сложил хирургическа маска, за да не диша отровите на автомобилите (калните глигани), а понякога отзад на багажника има и столче с бебе в него, като бебето няма нито каска, нито маска.
Кой е този велосипедист? Той е сравнително млад, модерен човек, тъкмо усетил сладостта от кариерата. В повечето случаи е служител в офис, където му плащат повече, отколкото е очаквал.
Създал е семейство и е родил деца. Може би ги е родил не в болница, а вкъщи, защото така е по-природосъобразно. Когато пораснат, може би няма да ги прати на училище, а ще ги обучава сам, за да не се повредят от порочната система в клас, където ходят децата на шофьорите на автомобили и където от малки ги учат, че на червено не се пресича.
Дошъл да покори големия град и да се осъществи в него, велосипедистът е започнал да гледа на себе си като на следващо (и вероятно последно) еволюционно стъпало. Живее здравословно, храни се с био продукти, дори може да е веган, сигурно ходи и на йога – с две думи: готви се да живее вечно.
И не просто вечно, но вечно, качествено и екологично. Политическата му енергия е фокусирана върху това да се възмущава от нови хотели по морето, нови лифтове в планините и от потискането на възможностите за себеизява на най-различни неформални групи и малцинства.
Велосипедистът не е просто човек, който си върши работата или се забавлява с колело. Той е специална порода човек от бъдещето. Ето защо е възмутително, когато някой се опитва да го ограничава, да го вкарва в рамки и клишета като го кара да си слага каска и жилетка и да се съобразява с правилата за движение по пътищата. То е все едно да назначиш на Икар РВД (ръководство на въздушното движение)!
Но нека бъдем благодарни, защото това, че въпросният човек от бъдещето се придвижва с велосипед, е просто една щастлива случайност. Можеше да изрази себе си, като се придвижва с кану или с каяк и тогава щеше да иска от нас да му изкопаем канали по улиците.
Велосипедистите не са принудени да карат велосипеди от някаква нужда. Правят го от каприз, който ние трябва да търпим и го търпим, защото сме по-толерантни от велосипедистите (ето тук ще е най-големият плач и скърцане със зъби от тяхна страна – как може някой да е по-толерантен, по-цивилизован и по-коректен от тях!).
Искаме просто да се държат като отговорни участници в уличното движение. Да спазват светофарите, да спазват знаците, включително и онези, които им забраняват да се появяват на една или друга улица, в една или друга пешеходна зона, както правят, да речем, мотористите.
Ако (не дай, Боже!) се появи каруца на централна улица, където е забранено това, надига се вой и смрад до небесата. Когато обаче се появи велосипедист, трябва да затаим дъх и да го аплодираме.
Да си регистрират велосипедите и както ние слагаме предпазни колани, и те да слагат каквото там им е предписано. Нали уж са най, ама най-цивилизованите и отговорни членове на обществото!
Освен това мисля, че Картаген трябва да бъде разрушен.
И защо оплюхте човека? Велосипедистите са извадка от бг-обществото. Те са същите като бг-мамите, като веганите, като..... Винаги съм се чудила защо веднъж се държат като участници в движението, а друг път, когато им е удобно - като пешеходци. Зависи за кого свети зеленото. Това, че карат колело си е О.К. Това, че мозъците на всички, каращи колело не са о.к., НЕ Е О.К. Същото е и с каращите мпс-та.
Прасчо, увлякъл си се с определенията, обобщаването е майка на простотията. Познавам карачи на колела, които са " леке, мизерник, отрепка, на циничен мизантроп,". Е, и? Това, че нямат тенекии около себе си, не им дава повече права. Като на мотористите, които, представи си "искат да стигнат живи", ама се самоубиват ежедневно. Всички са еднакви.
Аз доколкото знам и по сегашния закон трябва да караш с каска работещи светлини или поне светлоотразител и жилетка. Дали се спазва, ами тия които не го спазват като се пребият някъде и ще се научат.
В тази ситуация аз съм велосипедист. И то не защото при подходящо време ходя на работа с велосипед, а защото съм против безумните правила. Именно неизпълнимите правила са в основата на корупцията или поне онази причина, която служи за изтривалка на гузната съвест. Каските и жилетките няма да променят нищо, докато липсват адекватни велоалеи и организация на движението, които не поставят участниците в движението в конфликт едни с други. Иначе има доста идиоти на две колела, както и в МПС, а също и ходещи пеш или седящи в Парламента. Но преди да вадим съчицата от окото на другия, е по-добре да извадим гредата от своето око.
Днес от Сула разбрах 2 неща: 1. Че е открил топлата вода, като в вникнал в народопсихологията на българина. (Забелязали ли сте как когато има проблем, българинът търси вината навсякъде другаде, но не и в себе си?) и 2. Че няма ни най-малка представа що за хора са велосипадистите и с един замах с клавиатурата ги сложи под общ знаменател (е изключи невръстните) Но както сам Сула рече, "Той е борец за граждански права и свободи, воюва за строги правила за всички" и самият Сула не прави изключение от това правило ;)
Е, добре де, култивирани гражданино, къде да карам велосипеда си, за да не ти преча? Къде? ...................... Ми карай си у вас бе , отворен. Карането на колело не е задължително, че всички да са длъжни да ти осигуряват "специални места". Ай сиктир! Аз като имам лодка, да рева, че не сами прокарали канал до Бургас а? Аман от "специални снежинки".
В Лондон велосипедистите ползват равноправно с автобусите буслентите (естествено в насрещното, но това е друга наша бг тема ). Огромните двуетажни автобуси с черните си (предимно) шофьори съвсем търпеливо си се движат заедно и последователно с колоездачите във всички части на града.
18 Mako | 02.05.201814:24 Хе, хе - тръкнали са ми коментара по адрес на нашия антивелосипедист! Което доказва за пореден път, че да обичаш да плюеш по никакъв начин не означава, че си падаш и по това теб да те плюят... --------------------------------------------------------------- Мако, Не се терзай, ами вземи да почерпиш. Още ли не си осъзнал, каква неоценима услуга са ти направили от Кайвето? Вече си "Активен Борец Против Антивелосипедацията, Антивелоалеизацията и ФаСулаизацията на Нацията"! /АБПААФН/! Нема лабаво! Райските порти на привилегиите са вече отворени за теб, Мако! Ако ме поканиш на почерпката, да знаеш, че съм привърженик на твърдия алкохол, но... - задължително с подходящи мезета. Ако ще е ракия - салати или туршии според сезона. Ако ще е уиски - задължително с подходящ микс от ядки /за предпочитане с повече бадеми и лешници/ и много, мно-о-о-о-го лед. Вината оставям на борците против алкохолизма.
А пък аз да питам - за пешеходци жилетки и каски няма ли да има? Що така само велосипедисти? Пешеходеца и той по пътното платно се шляе, пресича го, а може и да падне в некоя отворена шахта. Или пък да го удари ледена висулка по главата. Майтапа настрана - не съм чувал някой колоездач да си е падал на главата, но съм виждал с очите си как огромна висулка се разби на метри от две жени по оживена улица. Ако някой кара екстремно колело - нека си слага каски, наколенки или лека бронежилетка, ако има мерак. Аз си с джиткам с бегача от има-няма 14 години, за които съм изминал сигурно около 4000 km на две колела. Не е много, не е и малко. Не обичам рисковете, карам предимно шосейно, отговорно и мързеливо, с 15 km/h средна скорост. Рядко ми се случва да развия над 50 km/h. И за тия 15 години, слава богу, никога не съм имал инцидент, при който да съм имал дори далечна нужда от каска на главата ми. Което, разбира се, не означава, че още утре няма да си я строша на асфалта. Но това си е пресметнат риск, който не искам други да правят вместо мен. Най-безопасно ще бъде, ако изобщо не се качвам на колело, нали така? Ала все пак в това писание има и резонни неща. Безотговорно е да караш без светлоотразители и светлини през нощта или в мъгла (посипвам си глвата с пепел, защото не съм бил безгрешен в това отношение). Ужасно безотговорно е да возиш деца на тия модерни столчета за колела и дори смятам, че те трябва да бъдат забранени. И като сме отворили темата - супер много се дразня на велосипедисти със слушалки. Ама супер много. Когато си на пътя с колело, ушите са ти огледалото за обратно виждане.
Boianе, приятелю, в цяла Европа екологичният транспорт се толерира. ....................... Толерира се щото има едни кинти да се превъртят. И не е въпроса дали е по-екологично или не, а ЗАЩО маамустара велоталибаните/които са най-малката, но най-кресливата част от всички велосипедисти/ смятат, че имат само права, а задължения - не. Дори за смешните жилетки и каски се циганят. А иначе, претенции , колкото щеш.
Авторът е последователен. Аргумент: http://c2h5oh.org/?p=179 (Стрелба по колоездачи)