Равносметка на 2019 г. от Даниел Ненчев

2019 г. е към края си и е време за равносметка. Затова ние от Webcafe.bg се обръщаме към някои от най-интересните лица от обществения и културния живот, експерти и анализатори, които да дадат своя поглед върху отминаващата година.

Даниел Ненчев е дългогодишен журналист в сферата на културата, автор и водещ на предаването "Мултимедия" по Bulgaria ON AIR, в което разглежда теми от света на киното, съвременното изкуство, литературата, музиката и новите технологии.

С коя дума бихте описали годината и защо? Кое е най-важното събитие, белязало 2019 г.?

Думата на годината е Европа. На важните за всички европейски избори - разумът и цивилизацията победиха национализма подклаждан от външните на ЕС тъмни сили. За мен лично, думите са две - "Мултимедия" - името на първото ми авторско предаване по телевизия Bulgaria ON AIR. И "книга" - "Идеи без граници. 30 интервюта със световни артисти от България".

А кое събитие, което считате за важно, е минало извън радара на медийното внимание?

Фестивалът Master of Art е моят любим фестивал, който винаги има изключително добра програма от документални филми за изкуства и съвременна култура. Фестивалът се радваше на медийно внимание и това беше най-посетеното издание досега, но ми се ще всички хора да видят тези суперски филми. Бумът в издаването на изключително съдържателни и стойностни книги на български също трябва да получава повече внимание.

Кои очаквания за 2019 г. не се оправдаха?

Очаквах повече интерес и съпричастност към Пловдив - Европейска столица на културата 2019. Въпреки че имаше отразяване както в България, така и по света. Много хора участваха, имаше интересни проекти, чудесни изложби и спектакли, разбира се и доста БГ проблеми. Срещнах със страхотни младежи там, талантливи и светли - например учениците от Националната художествена гимназия "Цанко Лавренов". Но софийското ни високомерие жестоко ме дразни. "Там, тези от Пловдив..." Това сме ние и сме едно. Това беше българската европейска столица на културата. Можехме много повече да направим ЗАЕДНО. Но колкото - толкова.

Кой беше най-големият абсурд за последните 12 месеца?

Е, фалшивите картини в най-добрата галерия за съвременно изкуство в България - "Структура" си е голям абсурд. По-голям абсурд обаче е, че повечето възмутени не правят разлика между съвременно изкуство и модерно изкуство. Обяснявам. Модерното изкуство е свързано с Модернизма, който е на повече от 100 години и включва всички "изми" - Кубизъм, Сюреализъм и т.н. А съвременно изкуство е онова, което повече от всяко друго е свързано с въпросите на днешния ден. В този смисъл, галерията за съвременно изкуство допусна грешка да прави недобре проучена изложба с модерно изкуство, в която много от работите и ефекта от показването им се оказаха плод на популярните по тези географски ширини измами, злодеяния и злобо-деяния.

Коя книга ви направи най-голямо впечатление тази година и защо?

"Фактологичност" на Ханс Рослинг. Защото светът е по-хубаво място за живот, отколкото всички предполагаме.

Кой филм ви хареса най-много тази година и защо?

"Брекзит" с Бенедикт Къмбърбач. Защото обяснява как хората в света взимат решения днес. Защото ми дава утехата, че не съм толкова тъп както много великобританци и националисти с квадратни глави ол оувър дъ уърлд*.

По-добре ли е България на прага на 2020 г. в сравнение с края на 2019 г.?

Да. В България през последната година са се родили над 60 хиляди бебета и са издадени над 9 хиляди книги. Destructive Creation направиха по-чист въздуха, като инсталираха парно в ромския квартал. А в моя квартал има нова водна пързалка.

Какво очаквате от 2020 г.?

Очаквам Теодор Ушев да спечели "Оскар" за филма си "Физика на тъгата" по романа на Георги Господинов. Очаквам много пътувания. Очаквам три нови книги. И другото - каквото любовта даде.

*all over the world (англ.) - навсякъде по света

Новините

Най-четените