Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Uber към технологичните гиганти: Не се шегувайте с Европа

Компанията знае цената на това да не спазваш правилата Снимка: Getty Images
Компанията знае цената на това да не спазваш правилата

Изпълнителният директор на Uber Дара Косровшахи има простичко послание към технологичната индустрия: поемете повече отговорност или се подгответе за повече регулации.

Uber знаят за какво говорят. Научили са го по трудния начин.

Откакто пое лидерския пост в Uber миналото лято, Косровшахи си е поставил за мисия да изчисти имиджа на компанията, да играе по правилата и да започне да се разбира с правителствата, градовете и такси-асоциациите, с които някога Uber редовно се бореха в съдилищата.

"Въпреки че дигиталните компании изграждат платформи, те трябва да са по-наясно с влиянието и силата на платформата и да разбират съдържанието в платформата", коментира Косровшахи. Той е прекарал последните 9 месеца в опити да реабилитира имиджа на компанията сред законодателите в Европа, САЩ и на други места.

"Ако промяната не идва от самия бранш, правителствата се намесват", допълва той в интервю. "Регулаторните органи ще изиграят роля, и е тяхно право да играят роля. Това са важни диалози, които се случват в момента."

Коментарите му идват, докато политици, регулаторни органи и обществеността като цяло демонстрира все по-големи опасения за главната роля, която играят компании като Google, Facebook и Uber в ежедневието на хората, и как тези дигитални услуги, използвани от милиарди хора ежедневно, могат да се използват от онлайн мошеници, агресивни групировки и дори правителства на национални държави, за постигане на собствените им цели.

Uber, чиито услуги за превоз в Европа се изправиха пред цял куп съдебни и регулаторни проблеми, на свой ред търсят начин да тръгнат начисто насред тази колективна анти-технологична негативна реакция и да се утвърдят като различен тип технологична компания.

Стратегията им включва опити за изграждане на партньорства с градове и такси-асоциации из цяла Европа, много от които преди бяха открито враждебни срещу присъствието на Uber в региона. Фирмата допринася за инициативи за чист въздух и се стреми да подчертава засиления си ангажимент по отношение на безопасността на пътниците.

Въпреки това задачата на Косровшахи да преизгради имиджа на Uber изобщо няма да бъде лесна.

Докато Травис Каланик, бившият изпълнителен директор на компанията, свален след конфликт с борда миналата година, беше прочут с агресивния си и безцеремонен подход, новият шеф на Uber има репутация на по-отстъпчив лидер, склонен да изслушва мнението на другите.

Говорещ с тих глас и предпочитащ неформалното облекло на най-добрите умове в Силициевата долина, Косровшахи, който е емигрирал като дете в Ню Йорк точно преди иранската революция от 1978 г., сега изглежда сериозен в намеренията си да промени из основи Uber.

Европа обаче не вярва само на благи приказки и на изпълнителния директор на Uber ще му се наложи тепърва да доказва добрите си намерения.

Безцеремонността на Uber

А не е като да няма неща в имиджа на компанията, които да имат нужда от поправяне.

Откакто Uber за първи път стъпи в Европа през 2011, компанията за превози си спечели репутация на действаща бързо и задаваща въпроси едва постфактум.

Макар и подобна агресивна тактика до голяма степен да е причина за това пазарната оценка на компанията в момента да доближава почти 61 млрд. евро - по-голяма от почти всички публично листвани технологични компании на континента - тя определено доведе и до поредица от конфликти с национални политици, които често приемаха компанията за безцеремонен нарушител на местните закони за транспорта и заетостта.

Така в Лондон Uber отново се изправя пред съда с надеждата да бъде отменено решението на британските власти да отнемат лиценза на компанията за превози. Столицата на Великобритания е един от най-големите пазари извън САЩ и за Uber тази забрана беше голям удар.

Новият изпълнителен директор признава, че в миналото са били допускани грешки. Той обаче допълва, че компанията вече се стреми да си партнира с градовете и дори с традиционните такси-асоциации  - много от които стояха начело на съдебните битки срещу Uber в цяла Европа, включително и в България - като част от стратегията на компанията да реабилитира имиджа си и да постигне нова експанзия в региона.

"Отворени сме за бизнес с градове по начина, по който градовете искат да се прави бизнес", коментира Косровшахи. "Няма да бъдем абсолютисти в подхода си, ще се адаптираме към локалните условия."

Като част от тези промени, Uber оповестиха в сряда, че ще осигурят застраховки за приблизително 150 000 независими шофьори и куриери в Европа, които са активни в цифровата платформа на компанията. Това включва защита срещу травми, докато работят за Uber, както и допълнителни застраховки, покриващи сериозни заболявания и отпуск по майчинство, когато въпросните шофьори и куриери не работят в мрежата.

Програмата стартира на 1 юни, като Uber са заявили, че ще покриват допълнителните разходи, които се очаква да достигнат милиони евро годишно.

"Не смятаме, че заслужавате да имате граждани първа и втора класа. Убеждението ни е, че трябва да имате достъп до много от всеобщите права, които хората приемат за даденост в Европа, включително социални придобивки и здравно осигуряване", казва изпълнителният директор на Uber.

Стъпката на Uber да осигури застраховки за европейските им шофьори бележи рязка промяна, след като компанията премина през серия от съдебни дела в Европа и САЩ, в които изгуби апелациите си срещу опита на т.нар. "заети при необходимост" служители, хора на краткосрочни или фриланс договори, да получат по-големи права.

През ноември услугата за превози например изгуби обжалването във Великобритания срещу решение на съда, с което се заявяваше, че шофьорите им трябва да бъдат приемани за наети служители с право на гарантирана минимална заплата, отпуска и т.н. Съд в Калифорния взе сходно решение миналия месец.

Културни промени

Косровшахи казва, че е прекарал повечето си време на поста на шеф на Uber в опити да промени културата в самата компания. Преди назначението му през 2017 г. компанията преживя поредица от скандали - включително и множество по обвинения в сексуален тормоз и голям пробив в сигурността, за който не беше съобщено. Всичко това определено удари репутацията на бранда.

"Това беше компания, която имаше много специфична култура, която е работила в нейна полза през годините на невероятен растеж, по време на стартъп фазата. Но беше време за промяна на културата", признава изпълнителният директор на Uber.

Той също така твърди, че компанията отново се стреми към експанзия в Европа като част от променена стратегия за фокусиране по-общо върху различни транспортни алтернативи в градовете, не само върху автомобилите.

Промяната идва, тъй като японската мултинационална компания SoftBank, която е най-големият акционер на Uber, е казала на компанията да се фокусира наново върху основните си пазари като САЩ и Европа.

"Ако ще присъстваме в Европа, трябва да бъдем в Германия, Испания, и надявам се – Италия също", казва Косровшахи, който в сряда е пътувал до Париж за технологично събитие, организирано от френския президент Еманюел Макрон, и се очаква да посети Берлин следващия месец.

"Ако искате да имате глас в дебата, първо трябва да се ангажирате. Ние определено искаме да се ангажираме в Германия. Няма да е перфектно, но ще е по-добре", обещава той. Въпросът е дали Европа ще повярва.

 

Най-четените