Безкрайно дълги смени, лошо заплащане, работа под напрежение, проблеми със сигурността, понякога дори трябва сам да си плащаш на компанията, за да те допусне до работното място. За осигуровките въобще не говорим. Протестите на персонала на Ryanair определено имат резон.
В началото на август тази година един от пилотите на нискотарифния авиопревозвач - капитан Джоук Шлелер - беше намерен мъртъв в колата си, паркирана на служебния паркинг на летището в Малага. Смята се, че той е извършил самоубийство.
Капитан Шлелер е открит от колеги, след като започнали да го търсят, когато не се явил за полет от Малага до Брюксел. След повече от 10 години безупречна служба за компанията той отнема живота си, а засега обстоятелствата около смъртта му все още се изясняват.
Междувременно неговите колеги в Европа се събраха за една от големите си стачки с искания за по-нормални условия на труд. За тях самоубийството на Шлелер е до голяма степен причинено и от огромното напрежение, на което са подложени всички пилоти на Ryanair.
Ако преди години тази професия беше една от най-престижните, сега тя може да те доведе до нервен срив. Младите хора там затъват в сериозни дългове, гонейки мечтата си да станат пилоти.
От една страна проблемът идва с все по-честата практика млади пилоти, които вече са положили теоретическите изпити, да се налага да плащат, за да бъдат допуснати до пилотската кабина като помощник пилоти. Само така те биха могли да получат лиценз за управление на някой от големите самолети и да започнат истинска кариера на пилоти.
Ryanair е една от тези компании, които използва тази практика. За сметка на това заплатите, които се получават през първите 5 години като млад пилот са повече от нищожни. Според германския синдикат на пилотите "Кокпит", началната пилотска заплата в Ryanair е между 25-30 хиляди евро годишно и то преди облагането с данъци.
Но не това е големият проблем в случая. Част от фирмената стратегия на компанията е да разпределя персонала си между 80 различни бази – от Литва до Мароко и от Ирландия до Кипър.
В почти всички страни заплащането се различава, при това много пилоти работят не на трудов договор, а формално като самонаети лица, тъй че плашат и двойни социални осигуровки. Тази разпокъсаност е преднамерена - заради нея в продължение на много години персоналът не успяваше да организира и да защити правата си.
Оттук обаче произтича и един друг проблем - Ryanair плаща на служителите си единствено реалните часове в полет, но не и дългите престои поради обичайните закъснения. Дори когато закъсненията са особено продължителни, персоналът не получава нито допълнително заплащане, нито пък командировъчни за покриване на евентуално необходимите нощувки и допълнителни разходи.
Всичко това, заедно с разпределянето на персонала между различните бази, води до момент, в който, за да покриеш някъде нужда от пилот или стюардеса, трябва да пропътуваш стотици километри на свои разноски. Понякога и след тежки 5-дневни смени.
А ако не се справиш или откажеш, можеш да останеш без работа, тъй като много други чакат за твоето място. И въпреки това трудните условия и ниското заплащане карат множество пилоти да търсят късмета си другаде. Само за миналата година от компанията са се махнали 700 пилоти.
Според мнозина обаче на Ryanair просто не им пука. В интернет от години тече кампания с името RyanairDontCare ("На Ryanair не им пука"), която публикува тревожни факти за авиопревозвача.
До започването на тази кампания се стига през 2008 г., когато Джон Фоли решава да предприеме действия срещу компанията. Дъщеря му е стюардеса в Ryanair, но нейният договор е прекратен, докато самата тя е на смяна. Това я оставя в чужбина и без възможност да се прибере вкъщи. Фоли открива, че това далеч не е единичен случай и се е случвало и на други стюардеси на компанията преди изтичането на изпитателния им срок.
Сега обаче протестите сред работещите в компанията пилоти и стюардеси са все по-често явление. След множество опити едва през декември 2017 г. компанията призна правото на служителите си да се организират в синдикати. В момента същите тези синдикати вече много по-настоятелно искат повишения в заплащането, трудови договори и нормални условия на труд.
Компанията традиционно отговаря с негативно отношение и заплахи за съкращения, преместване на работни места и бизнес. Ръководството планира да прехвърли самолетите си в Полша, което може да доведе до съкращаването на 300 служители - 100 пилоти и 200 души кабинен персонал.
Междувременно стачкуващите са заплашени от това да загубят месечните си бонуси, ако излязат да стачкуват.
Едно е сигурно обаче - ако иска да остане в бизнеса на нискотарифните превозвачи, Ryanair по някакъв начин трябва да спре стачките. Те са ключовият фактор, който доведе до загуба от 1/5 от стойността на акциите на компанията за година, докато в този период всички нейни конкуренти повишиха стойността си.
Това обаче поставя два пътя за Ryanair - още от същото - нови съкращения и опити за орязване на разходите, или най-сетне да опита да посрещне исканията на служителите си.
Ситуацията е малко по-сбъркана от колкото се налага. Винаги съм вярвал, че стачките са проява на най-лошото в едно дясно общество с ляво мислене. Ако компанията законово е права просто напускаш. В глобален мащаб има глад от над 30 хиляди пилоти. Да това касае основно пазар Азия, но дали ще спиш в Бергамо или Банкок е все тази. Не виждам защо клиентите трябва да търпят подобни простотии. То не беше наземен персонал, служители на РВД-та, пилоти, кой още не е стачкувал. Няма как да условията на труд да достигнат тези в Луфтханза, защото просто не е адекватно. Евтиния магазин плаща ниски заплати, евтиния хотел плаща по-ниски заплати е същото е и със авиокомпаниите. С хитростите които Тони Райън, О'Лиъри и компания измислят успяват наистина да изградят концепция на лоукост авиокомпания. Когато си купуваме евтини дрехи от зара ни е ясно, че дечицата са ги "плели", когато си взимам евтин телефон ми е ясно кой го е правил и на цената на какво. Глобализация Та в заключени - искам си евтините полети!
Stizi, ще се опитам да ти обясня . Първо, от значение е къде ще спиш, дали в Бергамо или в Бангкок. Зависи какъв пилот си. Ако си пилот от Европа, не е много приятно да имаш договор в Бангкок, някъде в Китай, или в Близкия изток. И да си принуден цяла година да живееш отдалечен от семейството. Обикновено адаптация на цялото семейство е много трудно. И остава варианта да си сам,( което е най често). Опитай се да живееш по този начин в някой китайски град, пък тогава ще си говорим. Това първо. Второ. Да се сравнява Луфтханза с лоукост компаний, няма смисъл. Това не е да сравняваш евтините дрехи от Зара, с авиация. И пилотите на Луфтханза, и пилотите на Ryanair, Wizzair и прочие....не работят на твърдата земя която ти стъпваш всеки ден и не се замисляш за това, а ВЪВ ВЪЗДУХА, схващаш нали. Както подводничарите под водата, и миньорите под земята. И когато става въпрос за безопасността, няма Луфтханза, няма лоукост. Всички ТРЯБВА ДА СА ЕДНАКВИ. Защото ти утре ще летиш с Ryanair, чийто екипаж не е почивал както трябва, или не мисли за полета, ами затова как ще се пребазира от едно летище на друго, и за куп други проблеми, и когато се случи ситуация, екипажа е със забавени рефлекси. . Мисля че разбираш за какво ти говоря. А иначе и аз искам да има low cost компанний, и дори такива с презокеански полети с намалени цени.
"Евтиния магазин плаща ниски заплати, евтиния хотел плаща по-ниски заплати е същото е и със авиокомпаниите" ....глупости на търкалета. Като си купуваш маркова риза за по 100-150 долара, шита в Бангладеш, да не би да очакваш, че местната шивачка получава по-висока заплата от колежката й в България? Райън са едни от най-добрите в бизнеса, що се отнася до оптимизация на разходите или тн. cost management. И след като има такъв голям глад за пилоти в момента не виждам какво толкова реват... Или Райън ще им вдигнат заплатите и подобрят условията на труд, или ще ги загубят. Свободен пазар и свободно движение на хора с такива професии.
@comanchy благодаря за поправката. В това отношение си абсолютно прав и съм напълно съгласен.
Ех Nikkor, ex Nikkor, и веднага ме определи за неграмотен и прочие. Как пък не написа “абе тоа как кара самолет бе, ми той не знае къде “й” се поставя. Ебаси простите пилоти, “като журналистите”, видиш ли. Винаги съм се чудил на подобни индивиди като теб, (споко, не си единствен, и други “филолози има), които Фнимателно търсят за грешки в словореда и о иееее.....душевен оргазъм...сгрешил е “й”, баси неграмотника! А иначе, stizi, радвам се че ме разбираш, между прочем, Wizzair, може би ще го очаква същия проблем. Казвам може би, защото там също е глад за пилоти, тези които работят, изнемогват. Правят по 900, близо 1000 часа на година. Санитарната норма е 1000 часа, повече не може. И е факт, заплатите са вдигнати,(говоря за Визз), но колеги казват така...за какво са ми тези пари, дайте ми време да мога да ги похарча тези пари, ние сме НОН СТОП на работа! Не случайно Визз правят “академия за пилоти”. До този момент всички авиокомпании предпочитат да им идват “наготово “ пилоти с рейтинг за Боинг или Аирбус. Но вече няма такива. Затова трябва да правят собствено обучение. Но и там предлагат такива хитри и иезуитски правила и изисквания, че финансово се заробваш много яко. Иначе мениджмънта на лоукост фирмите е много як, и свилреп. Истина е че ако искаш чаша вода, трябва да си платиш. За пилотите говоря. А в много офиси “по земята”, водата е безплатна...
RyanAir можем да им благодарим за това, че доведоха до намаляване на цените на въздушните превози за пътници и оптимизацията на процесите. Но...доброто начало се превърна в брутално гонене на печалби на всяка цена, доближавайки се до опасната граница на авиационната безопасност. Ако продължава така предпоставките за инцидент са налице и той рано или късно ще се случи. Може на много хора да им се струва, че пилотите са просто едни шофьори на въздушни автобуси, но на такива им пожелавам да се запишат на тренажор и да се опитат да приземят самолет, после могат да споделят кое е лесно и кое не. Или да си помислят, че във въздуха пилотските грешки поради преумора могат да породят доста ковчези. Та RyanAir са като дикаторите на Африкансите държави-идват с добри намерения, а после се превръщат в долни тирани. Успех на пилотите и кабинният състав! Компанията трябва да се преустрои или да загине.
deowin, къде го видя това лошо самочувствие бе човек. Не ме разсмивай! Аз летя от 36 години, той за лошо самочувствие ми говори. Бреййй, как пък го разбра Много си смешен, честно ти казвам. Чувал ли си израза....” на всяко гърне мерудия”, е това си ти! Все да вземеш отношение. Къде разбрал, къде недоразбрал, но да си кажеш, да не пропуснеш. Nenimir. Абсолютно си прав. Точно така е.