Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Парите през очите на децата или за какво и как харчат хлапетата

Стъклено топче за пет лева, неработещ калкулатор - за 15 Снимка: iStock / Getty
Стъклено топче за пет лева, неработещ калкулатор - за 15

"Каква искаш да станеш, когато пораснеш?", пита една симпатична възрастна дама малко момиченце в метрото. "Кажи, де, кажи на госпожата какво искаш да правиш, като станеш голяма като мама!", стимулира я майката. "Паички!", отчетливо се чува детския глас, "Лени пави паички!"…

Мечтата на малката Лени в софийското метро е да прави парички. С подобна представа за бъдещия си живот на възрастни са много съвременни деца и това е обяснимо. Животът, колкото и поетична мисия да сме му дали, в крайна сметка е организиран около финансови показатели и това не е задължително негативно.

Всъщност точно обратното - полезно е да се възпитава финансова култура, защото само така парите биха останали хубаво средство за постигане на мечти, а не самите мечти.

Приемането им като инструмент, към който трябва да се отнасяме с отговорност, трябва да се възпитава още от ранна детска възраст. Само така  интересът към подобряване и ефективно ползване на тези знания вече ще е практика в училищната възраст.

В идеята, че финансова грамотност се възпитава най-добре още в детството и с активно участие на семейството, вярва и екипът на Банка ДСК, които за втора поредна година организират една оригинална инициатива.

Казва се "Национална финансиада 2020" и представлява социално отговорна програма с една цел - да се повиши финансовата грамотност на младите хора у нас.

Състезанието, записването за което става на www.finansiada.bg, е между отбори от ученици и родители, които мерят сили първо в онлайн квалификационна фаза, а след това и на финално събитие на живо за най-добрите 12 отбора.

Разбира се, има награда! При това не една, а цели шест. Банка ДСК предоставя на победителите общо 6 стипендии, по 3 във всяка възрастова група. Първенците ще спечелят стипендия за образование в размер на 3 000 лв., сребърните медалисти ще получат стипендия от 1 500 лв., а за лауреатите на бронза тя ще е в размер на 750 лв.

Ако все още не сте убедени, че си заслужава като семеен отбор да изпробвате сили във финансиадата, нека си припомним как всъщност изглежда финансовата култура в света на хлапетата, когато за тях парите са все още "паички", които излизат от устата на банкомата.

Мамо, купи ми!

Няма родител, който да не е чувал този детски вопъл в живота си. Да се притежават какви ли не предмети е човешко, нерафинирано желание, така че то е едно от първите, които регистрираме в процеса на порастване на децата. Не си даваме сметка, че хлапетата много рано осъзнават парите като начин да се сдобиеш с различни стоки. Проблемът е, че те все още не знаят каква е реалната им стойност.

В тази ранна възраст (около две години) децата смятат, че парите са нещо, което възрастните получават, когато ходят на работа или пък взимат от "машинките за пари" на улицата. Затова е съвсем естествено детето да изпадне в истерия, ако не получава нещо от родителите си, защото "мама и тати нямат парички сега".

"Ами като нямат, да си вземат от банкомата!" - смята детето и приема отказа на родителите си като нежелание да се сдобият с нужното средство, за да удовлетворят желанията му. Най-честата грешка, която родителите правят в подобна ситуация, е, че пропускат да отворят темата за труда и неговата парична равностойност. Това е моментът, когато децата трябва да разберат какво означава "да ходиш на работа" и че смисълът на това занимание не е имането на пари, а полагането на полезен труд, който се отплаща по този общоприет начин.

За да може тази абстрактна тема да бъде разбрана от децата, нужно е тя да бъде въведена в конкретни, познати им образи. Например като им обясните, че именно работата налага да отсъстваме от дома и да не сме непрекъснато заедно с детето, тъй като за да си осигурим храна, разходки и приятни емоции, ние трябва да можем да ги заплатим.

Добра възпитателна стратегия е да заведете детето си на работното си място, стига, разбира се, това да е подходящо. Така то ще знае къде точно ходите, когато не сте заедно с него у дома и какво правите там. Много от малките деца истински вярват, че родителите им ходят на работа, където съвсем реално "правят" парите, така че да ги въведете в своя служебен свят е важен момент от създаването на финансовата им култура. Обясненията за стойността на парите трябва да вървят ръка за ръка с признанието от удоволствието и полезността на труда, който сте упражнили.

Личната касичка или детският бюджет

Касичката не е отживелица. Дъщеря ми така добре беше усвоила системата на "заплащане", която сме й предали чрез тази традиция например, че когато на един първи януари ни дойдоха гости, тя още на вратата ги посрещна с "Чакайте ме само да си взема сурвачката и касичката!". За нея беше напълно в реда на нещата услугата "сурвакане", която тя предлага точно сега, да бъде заплатена с пари.

Свикнали сме да определяме децата като манипулатори, защото сме наясно как с памук могат да ни извадят душите, когато искат нещо. Те обаче не са никакви манипулатори - поведението им просто отразява това, което ние им показваме. В този смисъл към своите четири години хлапето вече е в състояние да прави своите малки бюджети. На този етап не е нужно то непременно да смята - по-важно е да си дава сметка кои са важните неща, за които си заслужава да се плаща.

Колкото и висок да е стандартът на едно семейство и неограничена възможността на родителите да харчат, добре е още на тази възраст да се въвеждат категории, свързани с моралните ценности и парите да бъдат представени като подчинени на това разбиране. На практика тук помагат приказките.

Ако хвърлиш боклука, ще ти дам един лев

Ще се изненадате колко много семейства смятат, че възпитават децата си финансово, като въвеждат нещо като ценоразпис на семейните задължения. За да включат наследниците си в домакинската работа, те я превръщат в служебно задължение и така директно спират да дават пример за взаимопомощ, разпределяне на битовите задачи и създаване на чувство за общност.

Да се хвърли кофата не е услуга на никого у дома - това е обща необходимост, за която всеки се грижи и която не се заплаща. Даването на определен дневен, седмичен или месечен бюджет на детето е добре да се случва с изясняване какво и защо всъщност се прави. В този смисъл не пестете на децата за какво и как харчи семейството - обяснявайте им, че всички разполагаме с определени средства на месец и трябва умно да ги разпределим така, че първо да имаме всичко най-необходимо за задоволяване на ежедневните нужди. Това е моментът да заговорите и за спестовност.

Детски съкровищници

Основният проблем в детското харчене е не толкова сумите, които децата са готови да пожертват, колкото в неосъзнаването на реалната стойност на "ценностите", за които те са готови да плащат. Вие никога не бихте платили за чашка без дръжка, кука от счупена закачалка, картинка от дъвка, колело от детска количка или изгоряла крушка, но точно това откри в коша с безценни съкровища на десетгодишния си син една приятелка.

И на въпроса на баща си колко пари е похарчил за цялото това нещо и за какво ще му служат тези боклуци, детето през сълзи отговори: "Ама нали каза, че парите нямат значение?!" и "Вие нищо не разбирате!".

Право е детето. Във финансовия му свят очевидно има неща, които възрастните определено не сме разбрали. И е време да се замислим за грешките си и да ги поправим.

Такава възможност дава "Национална финансиада 2020" на Банка ДСК - както на родителите, така и на децата. Новото е, че в това издание вече могат да участват и по-малките ученици. Така участниците тази година ще са разделени в две възрастови групи – 14-16 и 17-19 години.

Онлайн състезанията започнаха на 20 февруари и ще продължат до 15 март включително. Записването, както посочихме, става на www.finansiada.bg. Регламентът е следният: всеки отбор се състои от родител и ученик; след като потвърдят имейл адреса си, за тях стартира тест с 20 въпроса на финансова, банкова и икономическа тематика; класирането става по броя на верните отговори и времето за решаване на теста.

А най-добрите 12 отбора (по 6 от всяка възрастова категория), дали максимален брой верни отговори за най-кратко време, ще се класират за финалното събитие в края на март в София.

Най-коментирани

Най-четените