Макар все още някои да си мислят, че измъкването от кризата е далеч, а други са убедени, че това е положението, а кризато е зад гърба ни, продажбите на бяла и черна техника у нас вървят добре. Така казват от големите вериги.
В "Техномаркет", "Технополис" и "Зора" имат относително сходни класации за това какво най-много си купуват българите - най-вече големи телевизори, лаптопи, таблети, климатици, перални, а отскоро и смартфони и таблети.
Не е случайно, че тези уреди са на челните места и в класацията на стоките, купувани на изплащане чрез една от големите кредитни компании - българският купувач продължава да търси най-актуалното, но вече бюджетът му не е като през 2007 г. и все по-често се налага да купува на лизинг.
Български особености
Пазарът на бяла и черна техника у нас е доста по-различен от този на бързооборотни стоки или мебели. За разлика от тях, той е доминиран от българските вериги, които в някои случаи даже отварят магазини извън страната.
"Техномаркет", "Технополис" и "Зора" не са особено притеснени от появата на външен играч, който да промени правилата от мащабите на Carrefour или IKEA.
Съсобственикът на "Технополис" Божидар Колев обяснява това спокойствие: "На този етап никой на планира да го направи поради две причини. На първо място, нашият бизнес е доста регионален - доста е различен от страна до страна. Експанзията не е толкова лесна, колкото при хранителните магазини. На второ място, конкуренцията е много сериозна".
Според Колев, в момента даже тече обратният процес - под натиск на местната конкуренция, големите международни вериги се изтеглят от пазари, подобни на нашия.
Тази информация вероятно разочарова потребителите, които са наясно с услугите и промоциите в западните страни. Оказва се, че някои начини за пестене на пари и време са възможни и у нас. Донякъде.
Проблемът е, че веригите не казват достатъчно за тях в брошурите си, а важната информация не е на най-удобните места в повечето уебсайтове. Webcafe.bg се разрови и попита за някои по-интересни услуги, с които западняците са свикнали отдавна.
Колкото повече, толкова по на сметка
Не са малко хората, които не влизат в магазин за техника, ако не са решили да направят голям брой покупки. След дълги месеци спестявания или стратегическо обмисляне на кредит се подменят цели кухни, а покрай тях вкъщи се появят още телевизор, компютър и някой таблет за цвят. Накратко - един човек може да направи хиляди левове оборот.
На доста места на Запад е практика магазинът да му каже "Благодаря" с отстъпка, която нараства пропорционално с обема на покупките. От българските вериги единствено в "Технополис" управителят на магазина ПО СВОЕ УСМОТРЕНИЕ може да направи определена отстъпка на даден клиент.
За други намаления обаче и в трите вериги е нужно да имате издадена клубна карта, като те работят по различен начин. При "Техномаркет" е възможно картата да бъде поръчана и предварително чрез онлайн формуляр. Впоследствие картата гарантира определен процент отстъпка (от 2% до 5%), който зависи от постигнатия годишен оборот. Той трябва да е минимум 1000 лв. за стоки за дома или 2000 лв. за електроуреди. Отстъпката пада наполовина при закупуване на артикул в промоция.
"Зора" издават на касите си два вида карти - с постоянни 5% отстъпка, както и "Златна карта", при която отстъпката расте с оборота (на сайта е показана само тази с натрупване - бел.авт). Тук има няколко пояснения - отстъпката не може да се използва при първата покупка или при такава в размер под 1000 лв., стоката не трябва да е в промоция или да плащате с "Транскарт".
В "Технополис" използват система, подобна на тази при мобилните оператори - трупат се точки, които при натрупване на оборот от 2500 лв. могат да се превърнат в левова отстъпка. Колкото повече купуваме, толкова повече точки ни носи всеки лев - но отново не трябва да избираме стоки в промоция или да плащаме през "Транскарт".
Извън това, с някои уреди в промоция вървят и ваучери за отстъпка за следваща покупка.
...и още един телевизор от леля Цеца
Купуването на подаръци за сватба или раждане на дете е задача с по-висока трудност, отколкото на пръв поглед изглежда. Затова и често след празненството семействата се оказват с повтарящи се или излишни дарове, за които са били дадени много пари.
Добра практика на Запад от нас е т.нар bridal registry, при която двойката съставя списък от артикули, които биха желали да получат като подарък. След това хората, които се занимават с организацията на сватбата, се свързват с поканените и те се разбират помежду си какво да купят от така направения списък.
И трите вериги за бяла и черна техника са били част от подобни инициативи и за тях няма проблем да участват отново. От "Техномаркет" даже посочиха, че са доставяли по-големи придобивки в деня на радостното събитие.
Никъде в сайтовете на веригите няма информация за тази услуга и затова ще е по-добре да отправите запитване, ако планирате да съставяте подобен списък. Като алтернатива, "Техномаркет", "Технополис" и "Зора" предлагат и подаръчни ваучери на различни стойности. "Техномаркет" и "Технополис" имат на сайтовете си и специални секции за подаръци.
Гарантирано
Много от продуктите в трите вериги (и практически всички най-продавани) са с доста висока цена - даже най-евтиният марков смартфон в момента се движи около 200 лева, а някои телевизори струват хиляди левове. Поради тази причина не винаги е възможно човек да сменя техниката си в момента, в който законовата гаранция от две години изтече.
Същевременно ремонтите на смартфони, лаптопи и телевизори по правило са или скъпи, или некачествени. Така възможността за удължаване на гаранцията с 1 до 3 години става доста атрактивна.
И трите вериги предлагат услугата, като при "Техномаркет" тя е пакетирана като застраховка - включва не само покритието на законовата гаранция, но и рискове от типа на пожар, токов удар, катастрофа и наводнение. Цените навсякъде варират според типа уред и цената му.
Онлайн нещо (ще) се променя
Обяснимо, при толкова много условия и подробности човек може да се обърка. За тази цел е добре да потърсим сами информация в сайта на магазина, вместо да разчитаме единствено на добрата памет на консултантите. Ако условията ни харесат, така можем и да си спестим ходенето до търговския обект.
"Техномаркет", "Технополис" и "Зора" от години предлагат на клиентите си възможност за закупуване на черна и бяла техника онлайн. Всеки се опитва да привлече хора с различни бонуси, като най-честата практика са намаленията при покупка през Интернет, а също и специалните промоции в мрежата. "Зора" даже имат възможност за чат в реално време с консултант, както и пълнофункционален електронен магазин във Facebook.
Въпреки това, българинът все още се притеснява да купува скъпа техника през Интернет - основно заради страха от измама. През последните години се наблюдава ръст на онлайн продажбите, но те все още са твърде малка част от общия обем в която и да е от веригите. Божидар Колев посочва, че сайтът на "Технополис" към момента се справя не по-добре от... един средно голям магазин във физическия свят.
Другите вериги не споделят точни данни, но е трудно да се предположи, че при толкова силна конкуренция на пазара някой ще е много по-добре или много по-зле. Сайтовете основно се ползват за сверяване на цени и модели.
Тези функции са изведени най-отпред - с тяхна помощ в магазина после влизат не само импулсивни купувачи, но и хора с ясна цел. Същевременно, възможностите точно те да спестят някой лев са скрити в подсекции и допълнителни условия - признаваме си, че в някои случаи се наложи да минем през Google, за да намерим подробности за дадена услуга.
Типична родна картинка - дадено нещо по принцип ти се полага, но трябва да се разровиш специално, за да го получиш. Човек би казал, че в милиардна България просто няма нужда от редовни клиенти...
Да, деди Гош! Поне да го бяха написали интересно.А то скучнооо, скучно. Обаче, ето нещо, което ме изкефи: http://www.nenovinite.com/news.php?action=view&ID=2420#.URNjFEJ0oKc.facebook
То и аз не разбрах откъде да си чакаме куфарчетата. Вариант едно: от трите вериги, за които пишем, че имат да свършат немалко работа, що се отнася до информирането на клиентите си за предлаганите (и подразбиращи се западно от Люлин) услуги. Вариант две: от известния онлайн магазин superqkiqtablet.hit.bg, който е инвестирал 3 млрд. неденоминирани турски лири в черен PR. Кое е вярно?
Влиза вестоносеца при хана (Ханко Брат) и казва: - Хане, ебаха ни майката ! - Кой бе, да му еба майката ?!! - Ебали му майката . - Еби му майката ...
паяка, екзактли