Придобиванията в Интернет бранша през 2009-а

Изминалата 2009-а беше показателна за стабилността и бъдещето на дигиталната икономика. Въпреки световната криза, онлайн бизнесът доказа, че има здрава основа и сериозен потенциал за развитие. Поредното спукване на dot.com балон не се състоя, дори напротив – уеб бизнесът се оказа по-устойчив на кризи, отколкото традиционните отрасли.

Разбира се, и в уеб се състояха редица промени, предприеха се кризисни мерки и се затегна контрола върху предприятията. Според октомврийския доклад на „Адвъртайзинг Ейдж” за САЩ, 10% от работните места в уеб бранша са съкратени в периода юни-август 2009-а. Максималната оптимизация на разходи и съкращенията, доскоро почти непознати за бързо експандиращите онлайн компании, се превърнаха в нормално явление.

Но не свиването на разходната част, а друг процес оказва по-голямо влияние при оцеляването на водещите дигитални компании. Придобиването на чужди фирми се използва умело като антикризисен инструмент, като най-кратък път за осъществяване на бърза иновация и трансформация в рамките на новосъздалата се структура. Придобиването на компании е ефикасно средство за преобразуване на конвенционални бизнес модели, ускоряване възникването на нови услуги, привличането на качествени кадри и оптимизация на работните процеси.

Ето няколко типични примери за иновация и трансформация чрез придобиване, осъществени през 2009-та година в уеб бранша:

„Електроник Артс” (http://www.ea.com) закупи за 300 $ милиона „Плейфиш” (http://www.playfish.com/) и подсигури бъдещето си чрез приходи от набиращите огромна популярност игри в социалните мрежи. Известно време се спекулираше дали „Електроник Артс” ще закупи именно „Плейфиш” или техния най-голям конкурент „Зинга” (http://www.zynga.com/). „Зинга” са добре познати на потребителите нa Фейсбук с продуктите FarmVille, Café World, Mafia Wars.

„Гугъл” (http://google.com) закупи „ЕдМоб” (http://www.admob.com) на предполагаема цена от 750 $ милиона и „ОнТу” (http://www.on2.com) за106 $ милиона. Две много логични инвестиции с оглед на бързото развитие на мобилната и видео реклама. Според Ерик Шмит (изпълнителен директор на „Гугъл”) придобиванията ще бъдат особено актуални и през следващата година, като закупуването на фирми и усвояването на техните най-качествени кадри ще бъде за сметка на назначаването на нови служители в „Гугъл”.

„КомСкоур” (http://comscore.com) придоби за 44 $ милиона компанията „Ем Метрикс” (http://mmetrics.com), която е признат лидер в измерването на мобилни медии. Тази сделка е идеален пример за усвояване на технология и ноу хау, чието достигане чрез собствена развойна дейност в компанията би отнело извънредно много време и разходи.

Водещата дигитална агенция „Рейзърфиш” (http://www.razorfish.com/) вече е част от „Пъблисис Груп” (http://www.publicisgroupe.com/site/) срещу сумата от 530 $ милиона. След тази сделка „Пъблисис” достига 25% приходи от дигитална реклама. През последната година водещите рекламни агенции не само осъществяват придобивания на специализирани в интерактивния маркетинг компании, но и инвестират в създаването на собствени отдели или дъщерни фирми за дигитална реклама.

Очевидно, придобиването е подходящ стратегически инструмент само за компании със стабилен ръст и сериозни финансови възможности. Това е и причината в българския онлайн бранш подобни сделки да бъдат осъществявани само с чужди капитали.

Закупуването на „Нетинфо” (http://netinfocompany.bg) (по-точно - на 82% от капитала на компанията) от „Санома Мегъзинс Интернешънъл” (http://www.sanomamagazines-int.com) през 2008 г. е логична стъпка за „Санома”, предвид изместването на рекламните приходи от печатни към дигитални медии. Подобни сделки, целящи осигуряването на бъдещи рекламни приходи от дигитални медии, предприеха редица водещи световни издателства и медийни компани, като „Нюз Корп” (http://www.newscorp.com/), „Дисни” (http://www.disneyinternational.com/), „Аксел Шпрингер” (http://www.axelspringer.de/en/index.html), „ПублиГруп” (http://www.publigroupe.com/).

Новините

Най-четените