Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Кризата в Netflix: Как в стрийминг гиганта "затягат коланите" и какви съкращения правят

Платформата е предприела редица мерки за спиране на финансовите течове Снимка: Unsplash, @freestocks
Платформата е предприела редица мерки за спиране на финансовите течове

Тази година едва ли ще остане като "добра" в историята на водещата глобална стрийминг услуга Netflix. След като след първото тримесечие на 2022 г. стана ясно, че компанията е загубила около 200 хиляди абонати за периода, а през второто тримесечие имаше спад сред потребителите от още 1 милион души, компанията извади кризисните планове.

От Netflix отчитат, че ситуацията не е толкова лоша, тъй като за второто тримесечие на 2022 г. се очакваше загубените потребители да са двойно повече, което стабилизира разтърсените акции на компанията, но въпреки това в действие бяха приведени крути мерки.

Плановете на стрийминг платформата да анонсира по-евтини абонаменти с включени реклами бяха презентирани широко, докато борбата със споделянето на пароли отдавна е нещо, което директорите на компанията бленуват.

Това, което остава на заден план, обаче е сериозното "стягане на коланите", което в Netflix са приложили относно разходите си. Източници на WallStreet Journal разказват за мащабните съкращения на разходи, които се стремят да спестят максимално много пари на компанията.

Те варират от намаляване на използваните недвижими имоти, през ограничаване на корпоративните товари и оптимизиране на разходите за облачни услуги, та до наемане на повече младши служители за сметка на опитни професионалисти.

От началото на годината Netflix е уволнила вече над 400 свои служители, за да се облекчи перото за заплати. Междувременно директорите вече коментират, че новите филмови и телевизионни програми на платформата ще се радват на далеч по-ограничени и "стабилни" бюджети и разходи.

Но усилията за намаляване на разходите отиват по-дълбоко, засягайки повечето ъгли на бизнеса, като компанията налага все по-голяма финансова дисциплина.

Затягането на коланите е обичайно за онези компании, които са изправени пред финансов натиск. За Netflix, където годините на главоломен растеж доведоха до широки пръсти в харченето, сега настават сериозни времена, като мениджърите са приканвани да отделят значително внимание на оптимизирането на разходите.

Едно от перата, по което се работи за контрол над разходите, са облачните услуги, където Netflix от години си партнира с Amazon Web Services. Стрийминг платформата си е поставила за цел да предотврати постоянния ръст на разходите в тази посока, докато същевременно с това се опитва да увеличи своята абонатна база до 500 милиона клиенти в световен мащаб през следващите три години, коментират източници от компанията.

За целта от Netflix проучват начини за това как да намалят броя на копията на данни и съдържание, които съхраняват по света. Платформата харчи сериозни средства за облачна и мрежова инфраструктура, разглеждайки надеждността на услугата си като ключова точка за продажба.

Съответно в момента мениджърите на компанията разглеждат възможностите за това как да не повишават разходите си за облачни услуги, но въпреки това услугата им да остане достатъчно добра.

Перото на Netflix за заплати също е сред сериозните източници на разходи, като тук стрийминг гигантът е приел интересен подход.

В момента се наемат много повече младши служители. Идеята на тази инициатива за набиране на "нови таланти" е да се намали нуждата от твърде много опитен персонал, докато на младите кадри се дават повече отговорности.

Така, ако досега компанията се целеше в повече опитни кадри, които да работят на всички нива в компанията, запълвайки по-маловажните позиции със стажанти, сега с новия подход ще се цели да се дава поле за изява на повече млади кадри, които имат сравнително малко опит, но все пак са по-опитни и способни от стажантите. 

Тази промяна означава, че компанията може да харчи по-малко за заплати за някои позиции, но все пак гарантира, че квалифицираният персонал може да се съсредоточи върху сложни задачи, докато компанията расте.

Логични съкращения идват и по разходите за "привилегии" за служителите на компанията.

Netflix произвежда своя марка различни стоки - от чаши за кафе, през суичъри, та до бебешки дрехи, които се предлагат на служителите. През годините работещите за компанията можеха неограничено да поръчват подобни брандирани предмети, но сега е въведен лимит за тях.

Вече служителите са ограничени да поръчват стоки на стойност до 300 долара на година.

За 2021 г. оперативните разходи на Netflix нараснаха до 23,5 милиарда долара, което е с 15% повече от предходната година, тъй като компанията хвърли повече пари за съдържание, заплати и техническа поддръжка.

От тези пера най-сериозен е бюджетът за създаване на филми и телевизионни предавания, който през последните години продължава да търпи сериозно увеличение.

Сега, според главния финансов директор на Netflix Спенсър Нойман, компанията се опитва да свие тези си разходи.

"Опитваме се да бъдем интелигентни и разумни по отношение на спирането на част от това увеличаване на разходите, за да отразим реалностите от ръста на приходите на целия ни бизнес", обясни той през април.

В сферата на недвижимите имоти Netflix затваря своя офис в Солт Лейк Сити, като на работещите там е казано, че могат да вършат задачите си от вкъщи. Компанията затваря също така и два от офисите си в Калифорния - в Лос Гатос и в Лос Анджелис.

Офисът в Солт Лейк Сити години наред разполагаше с екип, който отговаряше на правни въпроси, технически и изследователски персонал, екип по поддръжката и екип за контакт с клиенти за грешки и технически проблеми. Друго цяло звено там помагаше със софтуера, който компанията използва, за да прави филми и предавания.

Преди няколко години обаче Netflix изнесе функциите на кол центъра си за поддръжка на клиенти на външен подизпълнител.

Така по-рано тази година много от работещите в офиса в Солт Лейк Сити бяха уволнени като част от усилията по съкращаване на излишния персонал.

Усилията на Netflix да спести пари се простират и до разходите за софтуерни и технически решения. Тази година компанията намали някои инвестиции в софтуера, който разработи вътрешно за използване при производството на оригинално съдържание.

Така например, постепенно беше премахнат един малко използван софтуерен инструмент за планиране, който помагаше да се планира кой да бъде на снимачната площадка, когато се заснемат различни сцени.

Освен това стрийминг услугата посъветва служителите в своята студийна група през последните месеци да бъдат по-внимателни с броя на софтуерните лицензи, за които плащат, тъй като всеки от тях може да струва хиляди долари.

Все още няма оценки за това колко пари точно ще си спести Netflix с всички тези орязвания на бюджети и преструктурирания, като първите данни за това вероятно ще станат ясни към края на октомври, когато ще излязат и докладите за третото тримесечие на 2022 г.

От компанията са наясно, че това не е краткосрочен процес и ефектите от промените ще се усещат и напред в бъдещето, като тепърва трябва да се види не толкова дали ще повлияят на качеството на услугата, а по-скоро как ще ѝ повлияят.

Едно обаче е сигурно - времето, в което Netflix замеряше хора с пари - нещо, което се беше превърнало в обща шега за Холивуд, вече е приключило.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
Тагове: netflix, стрийминг
 

Най-четените