Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Netflix загуби над 50 млрд. долара за ден - колко тежка е ситуацията

Инвеститори се оттеглят, но анализаторите приканват да не отписваме още стрийминг гиганта Снимка: Netflix
Инвеститори се оттеглят, но анализаторите приканват да не отписваме още стрийминг гиганта

Докладът за спада в абонатите на Netflix предизвика сериозна реакция на пазарите. Aкциите на компанията се понижиха рязко с цели 35% и това доведе до солидна загуба в размер на над 50 млрд. долара от цялата стойност на стрийминг гиганта.

Междувременно експерти предупредиха, че за компанията може да настанат трудни времена, ако не се върне на правилния път. Нещо, което е под въпрос заради прогнозираната загуба на още 2 млн. потребители в близко време, която се вижда от доклада.

В момента Netflix е изправена пред сериозна конкуренция в полето на стрийминг компаниите, но в най-голяма степен загубата на абонати за първото тримесечие на 2022 г. идва от вдигането на цените на услугата, от една страна, и изтеглянето ѝ от руския пазар заради войната в Украйна, от друга.

Въпреки това някои пазарни експерти поставят под съмнение представените от ръководството на компанията планове за стимулиране на растежа, които предвиждат въвеждането на по-евтина или безплатна услуга, в която да има реклами.

Освен това плановете на стрийминг гиганта да се бори със споделянето на пароли (или най-малкото да таксува допълнително потребителите за споделяне на един профил), може да отблъсне още хора от Netflix. Компанията изчислява, че в момента над 100 млн. домакинства използват услугата безплатно, разчитайки на профила на приятел.

Всички тези планове за промени, наред с лошите резултати, демонстрирани за първото тримесечие на 2022 г. породиха безпокойство по пазарите.

Един от най-известните инвеститори в компанията в Америка - Уилям Акман, обяви, че се отказва от дела си в Netflix на стойност около 1,1 млрд. долара, след като понесе за ден загуба от над 400 млн. долара.

Неговият хедж фонд Pershing Square Capital Management беше купил акциите само преди три месеца, когато от ръководството на стрийминг гиганта обещаваха нови ръстове на потребителите и печалбите.

В кратко изявление Акман коментира, че въпреки че в плановете на Netflix да промени своя бизнес модел има смисъл, инвестирането в компанията вече се усеща като твърде рисковано начинание.

"Макар бизнесът на Netflix да е фундаментално лесен за разбиране, в светлината на последните събития ние загубихме увереност в способността си да прогнозираме бъдещите перспективи на компанията с достатъчна степен на сигурност", се казва още в изявлението.

Самото разкриване на компанията, че има над 100 млн. неплащащи потребители, включително 30 млн. в САЩ и Канада, които използват нечий акаунт безплатно, е "допълнително доказателство, че този продукт е достигнал зрялост на ключовите пазари", обяснява главният анализатор на MoffettNathanson Майкъл Натансън.

Той коментира и плановете на Netflix, споделени с инвеститорите, според които те ще увеличат пазарния си дял, като същевременно с това намалят разходите си за съдържание.

"Имаме съмнения колко лесно би било това в свят, където всеки иска да вземе дял от пазара, като харчи повече за съдържание", отбелязва Натансън.

Други анализатори предупредиха, че след периода на силна експанзия по време на локдауните заради пандемията, стрийминг гигантът е изчерпал до голяма степен полето си за лесен растеж.

Още един ключов фактор сега се очертава инфлацията, която кара много потребители да стегнат бюджета си, орязвайки стрийминг услугите, за да спестят пари. Междувременно, на фона на все по-голямата конкуренция, изборът измежду всичките възможни услуги също ще дръпне много хора далеч от Netflix.

"По-широкият проблем на Netflix, заедно с останалата част от сектора, е, че потребителите нямат неограничени средства, а че един или два абонамента обикновено са напълно достатъчни", казва Майкъл Хюсън, анализатор в CMC Markets.

По думите му сегашните моменти на криза и ръст в разходите за живот може да се окажат голямо изпитание за целия бизнес на стрийминг услугите. И макар там Netflix все още да е лидер, компанията няма тези дълбоки джобове, с които разполагат например Apple, Amazon или Disney. Хюсън е убеден, че тези гиганти ще използват това си предимство за да увеличат пазарното си представяне за сметка на Netflix.

Все пак е рано да отписваме компанията, смята Джулиан Акуилиана, старши телевизионен анализатор във фирмата за медийни изследвания Enders Analysis.

"Пазарът на стрийминг се развива и високите очаквания на хората относно Netflix се зануляват. Въпреки това мисля, че компанията ще остане лидер на пазара, просто има такава позиция. Ако хората ще се откажат от абонаментни услуги, Netflix няма да бъде първата, която ще изберат", допълва още той.

Според Акуилиана фактът, че компанията наскоро е вдигнала цените на услугата си също така е фактор, тъй като подобно нещо "винаги води до спад в абонатите, но също така означава, че генерира повече приходи от индивидуалните клиенти".

Netflix остава водещата услуга за стрийминг в света с повече от 220 милиона абонати. Компанията залага все повече на създаването на собствено съдържание, като според мнозина силната ѝ страна е в количеството нови продукции, които качва всяка седмица.

Също така част от тези филми и сериали се превръщат в сериозни хитове, като The Crown, Bridgerton, Squid Game, Tinder Swindler и други са добри примери за това.

Netflix се радваше на непрекъснат тримесечен ръст в броя на абонатите по целия свят, но тази седмица стана ясно, че за пръв път от октомври 2011 г. губи потребители. Въпреки предизвикателствата, пред които е изправен компанията, нейните приходи за първото тримесечие на 2022 г. са нараснали до 7,8 милиарда долара, което е с 9,8% повече в сравнение със същия период на миналата година.

 

Най-четените