Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Производителите на тоалетна хартия: "Това, с което си имаме работа сега, е тотално непозната територия"

Тоалетната хартия се превърна в символ на презапасяването за пандемията. Как влияе всичко това на бизнеса? Снимка: Getty Images
Тоалетната хартия се превърна в символ на презапасяването за пандемията. Как влияе всичко това на бизнеса?

С разпространението на пандемията от коронавирус, домакинствата навсякъде се окопават у дома и изпразват рафтовете на магазините. Тоалетната хартия се е превърнала в тотален символ на паническото пазаруване; изглежда сякаш тя се разграбва в момента, в който нови рула се поставят на рафтовете.

На места дори магазините поставят ограничения върху количеството тоалетна хартия, което всеки един клиент може да си купи - нещо, което вече доведе дори до бой между клиенти и продавачи на някои места.

Компаниите, които се занимават с доставки на салфетки, попивателна хартия и тоалетна хартия, са поразени от случващото се, и се опитват да се адаптират към този бързо еволюиращ нов стандарт на потребителско поведение.

Те са изправени пред неизбежни компромиси. Много от производителите и доставчиците работят вече денонощно, за да наваксат на търсенето. Сега някои от тях ограничават екипите във фабриките им до задължителните за функционирането на производствените съоръжения работници и подизпълнители. Остава неясно обаче какво ще направят те, ако тези работници също се разболеят.

"Ако ме питате защо всички разграбват тоалетната хартия, наистина не мога да го обясня," коментира Том Селарс, изпълнителен директор на Sellars Absorbent Materials в Милуоки, Уисконсин. Неговата компания се занимава с преработка на хартия и свързани продукти.

"Не е като изведнъж да сме започнали да използваме повече от нея. Но пикът в търсенето може да натовари веригите за доставки", заявява той.

От Georgia Pacific, производител на тоалетните хартии Angel Soft и Quilted Northern, продавани в САЩ, заявяват, че миналата седмица някои поръчки от търговците почти са се удвоили. Компанията е успяла да извърши доставки с 20% над нормалния си капацитет.

American Forest & Paper Association, браншова организация, представляваща производителите на хартиени продукти, отбелязва, че браншът полага старания да реагира на внезапния пик на търсене.

"Бъдете спокойни, хартиените продукти продължават да се произвеждат и доставят - точно както това се случва 52 седмици годишно като част от глобалния пазар", коментира изпълнителният директор на AFPA Хайди Брок.

Това обаче не означава, че за фабриките задачата ще е лесна.

Как се прави тоалетната хартия

Тоалетната хартия се прави от една от две възможни суровини - дървесинна каша или рециклирана хартиена маса, получена от материали като изхвърлена хартия за печат, преработена и превърната в хартиена маса.

Хартиената маса се доставя до хартиената фабрика, която я превръща в големи ролки хартия, наречени "основни ролки", които са широки над 2.5 м. После те пристигат в съоръжения за преработка на хартия.

"Купуваме големи ролки от фабриките, и нашето оборудване ги нарязва и опакова в целевия краен продукт като тоалетна хартия или кухненски ролки, в зависимост от качеството на хартията," коментира Селдерс. Опаковането и доставката са финалните стъпки във веригата.

Какво се случва, когато има неочакван пик на търсенето?

"Повечето фабрики и досега са работили на 24-часов режим, 7 дни в седмицата. Те работят с фиксиран капацитет. Не е като да има стояща незаета машина, която да може да бъде пусната, за да увеличи производството", заявява той.

Търговците също имат фиксирани количества складова наличност от тоалетна хартия.

"Това, което подозирам, че се случва в момента, е че търговците използват складовите наличности от тоалетна хартия, докато получат още доставки от производителите," казва той.

За доставчиците, бързото увеличаване на производството може и да не бъде постижимо. Така че те вместо това могат да пренастроят фабричното производство да прави повече от един тип продукт, и по-малко от друг.

"Примерно по-малко хартиени кърпи, и повече тоалетна хартия," заявява Селарс.

Компанията за потребителски продукти Kimberly-Clark (KMB), сред чиито брандове тоалетна хартия са Scott и Cottonelle, обяви, че предприема стъпки за ускоряване на производството и преразпределяне на складовите наличности, за да отговори на сегашното търсене.

"Искаме да уверим потребителите, че правим всичко по силите си да осигурим стабилни доставки на продукта до магазините, и ще продължим да адаптираме плановете си при нужда", се казва в изявление от компанията.

Друг начин, по който доставчиците реагират на истерията за тоалетна хартия: някои прескачат центровете за дистрибуция и изпращат камиони директно до и от фабриките за хартия, за да стига по-бързо продуктът до рафтовете на магазините, коментира Скот Лутън, основател и изпълнителен директор на Supply Chain Now Radio, дигитална медия, фокусирана върху управлението на веригите за доставки.

Сахил Так е съсобственик на ST Paper & Tissue заедно с баща си Шарад. Компанията с офис в Оконто Фолс, Уисконсин, държи собствени фабрики за хартия и прави както основни рула, така и финални продукти като тоалетна хартия и сгънати хартиени кърпи за баня.

Всичките продукти на компанията се правят от рециклирана хартия, предимно за големи клиенти като хотели, болници, училища, офиси и т.н. Так нарича това пазар "далеч от дома", който не е толкова склонен към паническо пазаруване в сравнение с пазара за тоалетна хартия, използвана от хората в домовете им.

И все пак това не означава, че неговият бизнес не е засегнат. Так споделя, че получава обаждания от миналата седмица от производители на тоалетна хартия за домашния пазар, които го питат дали той има допълнителни наличности, които да сподели с тях.

"В момента доставките ни са ограничени. Имаме над 200 служители, работещи денонощно. Това не е въпрос на повече персонал за увеличаване на производството, а как то да стане дори още по-ефективно", заявява Так.

Неговото по-голямо опасение обаче е за здравето на служителите му.

"Това, с което си имаме работа в момента, е тотално непозната територия," казва Так, визирайки бързо разпространяващата се пандемия. "Ами ако фабриките трябва да затворят, в случай че работниците се разболеят?"

Това е сериозно опасение и за Роб Барън, изпълнителен директор на Marcal Paper. Компанията от Елмууд Парк, Ню Джърси произвежда и пуска на пазара собствени брандирани хартиени продукти, включително тоалетна хартия Marcal, предназначена както за обикновени граждани, така и за големи клиенти.

Компанията тъкмо е възобновила дейността си през януари, година след като пожар унищожил 80-годишната производствена база.

"Първата ни стъпка, преди дори да обърнем внимание на пика на търсене, беше да помислим как да запазим хората си в безопасност," казва Барън. "Никакви посетители, никакви клиенти, никакви доставчици в сградата."

"Търсенето на тоалетна хартия Marcal от търговци на дребно е нараснало с над 25%. Машините за хартия вече работят денонощно. Няма много неща, които да можем да направим с постепенно нарастване на търсенето, защото няма излишен капацитет", коментира той.

Барън за момента се старае да гарантира, че Marcal няма да взема нови клиенти за момента.

"Трябва да се погрижим за съществуващите ни дългогодишни клиенти, и да им гарантираме приоритетни доставки," заявява той.

Друго голямо опасение е, че запасяването с тоалетна хартия сега може в крайна сметка да навреди на продажбите на производителите в бъдеще.

"Всички сме виждали снимки на хора, търкалящи пазарски колички, пълни догоре с тоалетна хартия. Те вероятно няма да купуват повече поне 3-4 месеца," коментира Барън. "Ще има шок и в търсенето, и той отново ще натовари системата."

Най-четените