Джиповете са ни скъпи

Четири от шестте държавни предприятия, които управляват горските стопанства, планират да се обзаведат с безсмислено луксозни джипове през привидно прозрачна процедура - обществена поръчка.

Всяка от поръчките прави впечатление с изключително подробното описание на минималните технически изисквания към доставчика - между 40 и 42 отделни точки.

Всяка от поръчките е на приблизително една и съща предварителна стойност - 160-165 000 лева, която с включено ДДС доближава до 200 000 лева на автомобил.

При три от тях процедурата е приключила в рамките на месец и половина.

Единственият участник - и разбира се, единствен победител - се оказва фирма "Кале Ауто" ООД, собственост на сливенските бизнесмени Христо Трънчев и Калоян Ганев.

Калоян Ганев е бивш общински съветник на БСП в община Сливен през 2007-2008 г. По ирония - в същия период е политически опонент на днешния земеделски министър Десислава Танева (която също влиза в ОбС-Сливен през 2007 г.), принципал на държавните горски стопанства.

По информация на OffNews.bg, въпросният бизнесмен е съученик и близък приятел от детските години на Десислава Танева, която е родом от Сливен.

Самата Танева обяви, че няма намерения да спре поръчката и оправда разхода с думите: "Джиповете са за скъп ловен туризъм".

Джиповете са ни скъпи

Четирите държавни преприятия в Сливен, Смолян, Благоевград и Габрово са пуснати обществените поръчки за покупка на четири отделни неупотребявани високопроходими автомобили 4х4 между 26 май и 9 ноември 2015 г.

Всяка от поръчките е обявена на стойност 165 000 лева без ДДС (с изключение на Габрово - 160 000 без ДДС), а критерият за възлагане е един и същ - най-ниска цена.

Техническите спецификации на поръчките от Смолян и Сливен са абсолютно еднакви и включват цели 42 минимални изисквания - от колесната формула до цвета (!) на автомобила - черен металик.

В изискванията има задължение двигателят да бъде осемцилиндров, бензинов, до 5900 см3 и до 390 конски сили, с минимална 6-степенна трансмисия и минимум 7 места.

Посочен е и доста голям минимален обем на резервоара (над 95 литра), както и конкретни размери на междуосието (минимум 3000 мм), общата дължина (макс. 5500 мм) и общата височина (2000 мм) на автомобила.

Има изисквания за автоматичен тризонов климатичен контрол, автоматично затъмняване и прибиране на страничните стъкла, волан с управление на аудио системата, телефон и бордови компютър, премиум адаптивно окачване и круиз контрол, кожен салон с климатизирани седалки на предните места и др.

Бъдещите клиенти на услугата "луксозен ловен туризъм" на МЗХ ще мога да ползват дори паркинг сензори с камери за обратно виждане и монитори за седящите на задните места, докато порят през родните горски стопанства.

Какъв е смисълът от подобни екстри, ако автомобилите ще се ползват за офроуд и лов - не е ясно.

Абсолютно същите спецификации, но за дизелов модел с по-ниски изисквания за обема на двигателя присъстват в условията на поръчките, пуснати от Държавните горски предприятия - Благоевград и Габрово.

Във всички документи от затворените поръчки (с изключение на Габрово, където процедурата все още не е приключила) се вижда, че има само участник и победител в търга - сливенската фирма "Кале Ауто" ООД, която дава оферта от 165 хиляди лева за Сливен и Смолян и 160 000 лева за Благоевград.

Дружеството е оторизиран търговец на Toyota в Сливен, чиито Land Cruiser е един от малкото 8-цилиндрови SUV, предлагани на българския пазар.

Такъв е например BMW X5, който обаче не отговаря на условието за минимална дълбочина на газене от 650 мм - каквото е едно от 42-те изрични изисквания на обществената поръчка.

Базовата цена на един нов Land Cruiser 150 с бензинов 8-цилиндров двигател е 143 900 лева с ДДС - т.е. обществената поръчка от 198 000 лв. с ДДС на автомобил означава, че джиповете на началниците на държавните горски стопанства ще бъдат топ-изпълнение.

Land Cruiser е известен всъдеход, има имидж на кола, която минава отвсякъде, но винаги е бил по-скъп от съперниците си. Шефовете на лесничействата обаче са си поръчали екстри, типични за кола, която - едва ли не - няма да излиза от пътя.

Впрочем: земеделският министър Десислава Танева е ползвала същия модел автомобил Land Cruiser, черен металик до 2009 г., когато колата й е открадната от паркинга пред дома на сестра й в Сливен.

Втората опция, предложена от "Кале Ауто" в Благоевград (която може да се окаже и изборът на Габрово) е Toyota Sequoia - пълноразмерен SUV, който се произвежда и продава само на американския пазар заради големия си разход на гориво.

Именно поради високия разход, вредните емисии и слабото търсене на осемцилиндровия Land Cruiser, Toyota започна да изтегля този модел от Европа.

Повечето дилъри биха били принудени да продават останалите бройки от автомобила на по-ниска цена от каталожната.

Освен ако не си намерят щедри купувачи, готови да изпразнят складовете - в случая, държавните горски стопанства.

Дяволът е в детайлите

Компанията "Кале Ауто" е част от бизнесгрупата за търговия с автомобили, автоуслуги и консумативи, оглавявана от 43-годишния Калоян Ганев от Сливен.

Той e eдноличен собственик на капитала на "Кале" ЕООД и "К1 Имоти" ЕООД, съдружник в още 9 компании и управител на 4 от тях.

Калоян Ганев е бивш кандидат за общински съветник от БСП в кампанията за местните избори през 2007 г., а през 2003 г. е участвал в листата на ВМРО за мандат в Общинския съвет на Сливен. Ганев прекарва само една година в ОбС-Сливен, като през есента на 2008 г. напуска съвета заради заетост с бизнес-ангажименти.

Той е член на Управителния съвет на „Асоциацията на вносителите на автомобилни гуми" и заместник-председател на Управителния съвет на фондация „Пазители на българщината".

Пет от компаниите, в които участва Калоян Ганев - Примотек ООД, Карио ООД, Кале ЕООД, Кале Ауто ООД и Спекта Ауто ООД, са бенефициенти по ОП "Развитие на конкурентоспособността на българската икономика".

И петте компании са получили одобрение по пет отделни проекта за внедряване на ERP система за управление на бизнес процеси. Стойността на безвъзмездната финансова помощ от страна на европейските фондове и държавния бюджет възлиза на общо 785 694 лева. Всички проекти са одобрени едновременно през април 2012 г.

#1 Bono-2 09.12.2015 в 09:05:39

Симпатяги. 42 точки по задание, за да спечели определен модел. Не само това, ами дистрибутора за Сливен бил единствения, който кандидатствал, ерго спечелил. Нищо, че министершата е от Сливен и дълги години е (умишлено ползвам сегашно време) част от един огромен холдинг. Някой не смята ли, че е прекалено вече?

#2 pixie 09.12.2015 в 11:07:16

Bono, прекалено е. Отдавна даже. Ама си траем.

#3 Rodrigo Diaz de Vivar 09.12.2015 в 12:22:53

Web-ати частта от холдинга. В ръководството е на 61 фирми от него. И всичките с интереси в сферата на повереното и министерство. За една, максимум две финансови години ще влезе във Forbes.

#4 vanko 09.12.2015 в 12:27:33

Не другари, не е прекалено. Щом търпим, ядосваме се наум и само си пишем, явно може и още...

#5 baykata 09.12.2015 в 12:47:31

Ето един интересен пост - и си спомнете откъде е Танева: "66 джипа по цена - от 53 до 65 хил. лв.. парчето, дали са връзват на къде 200 000 лв. Задачка за ПАПАГАЛЕНА министъркиня и наивни ПАПАГАЛЕНИ последователи.... А иначе: "автомобила е TOYOTA HILUX 2.5D, както и е определен дилърът, който ще я спечели. За мое голямо учудване той не е нито от Благоевград нито от София а е от Сливен – КАЛЕ АУТО ООД. При справка направена от мен, представяйки се за клиент в ТМ Ауто София (официалния вносител на TOYOTA за България)1 се оказва, че няма налични бройки от автомобил модел HILUX 2.5D, защото всичките останали 66 броя (какво съвпадение) са били запазени от дилъра на TOYOTA във гр. Сливен?! Което недвусмислено потвърждава, че решението по обществената поръчка вече е взето още преди дори и да е свършил срока за подаване на офертите. Ето така се печелят обществените поръчки в България."

#6 mima 09.12.2015 в 16:32:09

Нагли са, а имам и лошото чувство, че всеки следващ става все по-нагъл, а чувалът вече е доста изтънял...Започвам да не одобрявам вече купената демокрация, тези горе докато имат пари са несменяеми.

#8 Чинчила 10.12.2015 в 14:19:58

Много смешно обяснение от страна на министърката. Какви шейхове-ловци какви пет лева! Все едно всеки път като ти се допие мляко, да си купуваш крава. При ловния туризъм много често при такива клиенти се ползват услугите на външни фирми, които разполагат с луксозни возила. Да не забравяме, че до ловните стопанства има нормални пътища и един трансфер от летище не отнема повече от 3-4 часа в най-лошия случай. Та заради тези 3-4 часа или по-малко возене при цена на трансфера 300-400 лв и при ловен сезон 2-3 месеца в годината, ловното стопанство се мъчи да оправдае разход от 200 х лева!!!

Новините

Най-четените