Новият лаптоп на Microsoft - Surface 3, който ще бъде представен на 5 май, е снабден с процесор от Intel, за разлика от ARM чипа в Surface 2. Това означава, че устройството използва операционната система Windows 8, а не по-ограничения Windows RT.
Експертите коментират, че тази стъпка може да помогне на Microsoft да възпроизведат успеха на снабдения с по-добри спецификации Surface Pro 3.
По-големият таблет, дебютирал преди 10 месеца, разполага с 12-инчов екран (реален диагонал 30,5 см), в сравнение с 10,8-инчовия дисплей на новия Surface 3 (27,5 см).
Доставките на Surface таблетите са нараснали от 1,8 млн. през последните три месеца на 2013-та до 2,1 млн. екземпляра за същия период през 2014-та, съобщава групата за пазарни анализи Canalys, според която Surface Pro 3 е основната причина за растежа на търсенето след пускането му в продажба.
Дялът на Microsoft от пазара на таблети в резултат на това се е увеличил от 2,3% на 3,2%, докато Apple регистрират спад на продажбите на iPad, независимо че остават най-продаваният бранд.
Microsoft маркетираха Pro 3 като "таблетът, който може да замени вашия лаптоп" и сега използват сходни определения и за новия модел.
Замисълът на фирмата обаче е да насочи Surface 3 към хората с по-скромен бюджет, от рода на студенти и училища, както и мобилни служители, желаещи по-леко и малко устройство с изчистен дизайн.
"За хората, които държат да си свършат работата, като цяло е нужна клавиатура, някои се нуждаят и от писалка, и точно там нашето устройство е особено подходящо", казва Дейл Периго, маркетингов мениджър на Surface.
"Ако търсите чисто развлечение, това устройство не е предназначено за такива цели".
Датата на пазарния дебют вече е определена - 7 май.
Промяна на цените
Базовата версия на Surface 3 - снабдена с 64GB вградена памет, 2GB RAM и процесор Intel Atom x 7 - струва 500 долара.
Това е с около една трета от цената на най-евтиния Surface Pro 3 (800 долара), но все пак е и с две трети повече от 380 долара, колкото струваше базовият Surface 2, който обаче беше с по-малко вградена памет.
Сензорната писалка и калъфът с вградена клавиатура не са включени в комплекта. Те добавят още 230 долара към цената.
"Тъй като процесорът е Atom, таблетът е по-слаб от Pro 3, който има голяма изчислителна мощ", коментира Тим Каулинг, анализатор от Canalys.
"Това устройство определено няма да е подходящо за всички като заместник на ноутбуците и ще е за хора, които го желаят само за по-нископродуктивни задачи. Има обаче много такива хора".
Без вентилатор, но пък с дебел корпус
Употребата на Windows 8 вместо Windows RT - с опция за безплатен ъпгрейд към Windows 10, когато той стане достъпен - означава, че базовият Surface получава достъп до повече програми.
Surface 2 например не можеше да работи с пълните версии на Photoshop, CorelDraw, Spotify, World of Warcraft или Google Chrome.
Новият чип в Surface 3 обаче ги поддържа, което не означава, че Surface 3 няма да се задъха от някои взискателни към процесора програми - например такива за видеоредактиране, тримерен и инженерен дизайн (CAD) и игри с тежка графика - за които Pro 3 вероятно ще е по-подходящ.
Новият таблет е без вентилатори, но е осезаемо по-дебел - 8,7 мм - в сравнение с много от конкурентите си, за да може да използва стандартен USB 3.0 слот.
Това го прави с 30% по-дебел от Android-базирания Dell Venue 8 7840 и Apple iPad Air 2 и с 13% по-дълбок от таблетния компонент на Windows-базирания Asus Transformer Book T300 Chi.
"Оптимизирахме за порт, който позволява връзка с най-голям брой устройства и периферия", обясни говорител на Microsoft.
Apple и Google наскоро пуснаха компютри с по-малък тип кабелен порт, който може да прехвърля данни с двойно по-голяма скорост, наречен USB-C.
Каулинг коментира, че тази технология може да доведе до по-малки Surfaces таблети, но допълни, че е твърде рано за масовото й използване.
"Surface 3 би бил по-тънък, ако Microsoft бяха включили USB-C, но пък потребителите би се налагало да добавят конвертори или да правят ъпгрейд на периферията си", поясни той. "Мисля все пак, че новият USB стандарт ще присъства в следващата версия на таблета".
Училища и офиси
Друг експерт твърди, че новите таблети би трябвало да увеличат продажбите на мобилни устройства на Microsoft, но предупреди, че те може да направят по-обтегнати бизнес-контактите на компанията с някои други фирми.
"В момента има сериозна борба за образователния пазар, за да се гарантира, че следващите поколения потребители ще останат запознати и лоялни на Microsoft, вместо да преминат към решения от Google и други компании", казва Мартин Гарнър от консултантската фирма CCS Insight.
Microsoft също така очевидно се стремят да овладеят и бизнес-потребителите - с Office 365 в пакета, това е типът устройство, което компаниите ще дават на служителите, които редовно са в движение.
Новият Surface 3 е добър ход, но той поставя Microsoft в нарастваща конкуренция с партньорите си, произвеждащи Windows-базирани продукти, от рода на Dell и Lenovo.