Mass Effect: Andromeda – провалът на годината или подценяван шедьовър

Въпреки че се запалих малко по-късно по поредицата, станах голям фен на трилогията видеоигри Mass Effect и с нетърпение очаквах четвъртата част Andromeda - от първоначалните слухове за това накъде ще поеме серията след завършването на трилогията, до премиерата на играта в края на март тази година.

И като много други почитатели на епичното космическо приключение, исках играта да бъде наистина добра. Затова когато първите ревюта се появиха ден или два преди излизането й, ме обзе неприятно чувство.

Мнозина журналисти и доста гласовити фенове нарекоха Andromeda най-лошата игра от поредицата. Някои заклеймиха екшън фантастиката заради слабата история и персонажите, които нямат комплексния характер на героите от оригиналната трилогия. Други побързаха да посочат плеядата от бъгове, които не прилягат на високобюджетно заглавие.

Със сигурност новият Mass Effect е най-обсъжданата тема в света на видеоигрите в последните дни.

А отзивите не са никак блестящи - събирателният сайт за рецензии Metacritic показва среден резултат 73/100 за Mass Effect: Andromeda, което я поставя в категорията "Смесени отзиви". Потребителските мнения не са никак смесени - там от над 2500 гласа играта има оценка едва 4.6/10.

Но след няколко часа в света на Andromeda, вече си давах сметка, че журналистите и феновете са прекалено критични към играта. Очакванията разбираемо са били огромни, но както често се случва, те изкривяват реалните представи, особено в началото. Явно е, че някои хора са очаквали съвършенство и не са го получили. Още от самото начало историята в Mass Effect: Andromeda изглежда завладяваща и епична. Вашият герой е част от група космически пътешественици, които пътуват от нашата галактика до непознатата Андромеда в търсене на нов дом. Навярно няма да е пресилено, ако кажем, че това е най-значимото сингълплейър заглавие на годината с дълга, емоционална и пълна с високи залози история.

И после всичко се обърква.

След фиаското с РС версията на Batman: Arkham Knight, бъговете в Assassin's Creed: Unity и традиционно проблемната Fallout 4, геймърите станаха по-критични към това, което получават срещу честно спечелените си пари. И можем ли наистина да ги обвиняваме - ако една игра се нуждае от пач от десетки гигабайти още в деня на премиерата си, значи някой не е свършил добре работата си по качествения контрол на заглавието.

А в Mass Effect: Andromeda ще се натъкнете на бъгове и технически проблеми, които сякаш са излезли от справочник за това как не трябва да се програмира. Полигони излизат от моделите на героите, лицевите им анимации ги карат да изглеждат като наркомани или лунатици, докато различни бъгове ви принуждават да преигравате цели мисии.

Дори диалозите, с които игрите на канадското студио BioWare са известни по традиция, изглеждат недоизпипани. Някои реплики звучат смешно и нелепо и както и графиката, сценарият е поредица от успехи и провали. Цялостната липса на качествен контрол изобщо не приляга на високобюджетна игра, по която се е работило цели пет години.

Въпросът е дали всичко това наистина е най-важното.

Едно от нещата, които се коментират най-много тези дни, са ужасните лицеви анимации и гримаси в играта. В интернет е лесно да бъдеш критичен, но истината е, че тази тема чисто и просто е преувеличена. Да, някои моменти ще предизвикат гримаса на вашето собствено лице, но те са рядко срещани и камерата обикновено е достатъчно отдалечена, за да не се забелязват твърде много. Интересното обаче е, че всички извънземни в играта изглеждат добре, всяка извънземна раса има отличителни черти, различна визия и анатомия и притежава нужната автентичност.

Да създадеш мащабно заглавие с десетки и може би стотици часове геймплей, да изградиш огромна вселена със своята история и персонажи, и да си сигурен, че всяко парче от мозайката ще пасне идеално, не е лесна, нито пък дребна задача. По Andromeda са работили три студиа и над 200 души в продължение на пет години в едно скъпо и трудно начинание.

Съществува надеждата, че бъговете и идиотските физиономии могат да се оправят с пач, или поне да бъдат подобрени донякъде. Модерните технологии позволяват да си свалите огромни ъпдейти за кратко време, които да изгладят много от проблемите. Друг е въпросът, че когато един ден сървърите на ЕА престанат да работят и файловете вече не са достъпни, игрите няма как да бъдат ъпдейтвани и пачвани. Това вероятно ще стане след време, когато геймърите отдавна ще са се насочили към други игри, но е един от потенциалните недостатъци на новото поколение гейминг.

Днес разработката на игри от най-висок AAA калибър става все по-скъпа, отнема доста време и изисква много усилия.

Никога не е лесно да продължиш една обичана и високооценявана трилогия с нова игра - напрежението върху BioWare със сигурност е било огромно и голям издател като ЕА вероятно не би искал да отлага такава очаквана игра прекалено дълго. Понякога оправянето на проблемите след премиерата изглежда по-логично от бизнес гледна точка.

В много отношения, Andromeda напомня на първата Mass Effect игра, която излезе точно преди 10 години. Тогава тя бе нещо напълно непознато и хвърли геймърите в объркваща вселена, пълна с нови герои, раси, технологии и история, за която ви трябваха часове да навлезете. Но когато най-сетне го направехте, всичко изведнъж придобиваше смисъл и историята ви увличаше през цялата трилогия.

Днес Andromeda изглежда като подобна отправна точка за нова трилогия.

Въпреки, че геймплеят лесно може да се отхвърли просто като "поредната Mass Effect игра", новото начало в новата галактика очевидно е основа за нещо голямо. Просто началните ревюта и мнения изгубиха тази визия и отделиха прекалено много внимание на проблемите на играта, вместо да се взрат в голямата картина.

Дали защото феновете са станали прекалено разглезени от високите технически и визуални възможности на някои скорошни заглавия като The Witcher 3 и Horizon: Zero Dawn, или защото в интернет е най-лесно и дори задължително да бъдеш недоволен, вълната критика към Andromeda е добър повод да си припомним, че нищо и никой не е съвършен, но това не бива да ни пречи да се насладим на удоволствието, ако такова наистина има.

Моята прогноза е, че след време ще се връщаме към Mass Effect: Andromeda като към началото на нова легендарна поредица.

Новините

Най-четените