Когато студиото Niantic издаде Pokemon Go през лятото на 2016 г., навярно дори то самото е било изненадано от успеха на играта.
Комбинацията от опростени механики и добавена реалност запали ентусиазма на хора по цял свят, които месеци наред обикаляха реални локации в търсене на нови джобни чудовища, които да уловят на телефоните си.
Истерията около Pokemon Go затихна след известно време, но създадената около играта общност от запалени фенове продължи тихичко да носи стабилни приходи, а самата игра остава популярна, без непременно да се говори за нея чак толкова, колкото в първите месеци.
За нейния наследник сега Niantic си партнира с WB Games, пускайки, Harry Potter: Wizards Unite, която дебютира преди дни за iOS и Android. И въпреки, че на пръв поглед новата безплатна мобилна игра отмята повечето идентични характеристики - иновативна добавена реалност и основа с огромна фенбаза - за добро или лошо, Harry Potter: Wizards Unite е напълно различно изживяване.
Със сигурност за Niantic е било изкушаващо просто да превърне Wizards Unite в Pokemon 2.0. Само заменете причудливите чудовища със също толкова фантастични зверове, а техните треньори с вълшебници, и имате идентична база. Но макар да има някои неизбежни паралели - предимно като резултат от това, че се използва същата инфраструктура още от времето на първия AR хит Ingress (отново на Niantic), Wizards Unite се опитва да си изгради собствен облик.
И това е огромно предизвикателство.
На най-базово ниво, Wizards Unite има доста сходства със своя предшественик: обикаляте из реалния свят, загледани в екрана на вашия телефон, за да откриете елементи от добавената реалност, с които да взаимодействате.
И тук има търсене, улавяне (този път на foundables вместо pokemon), битки с други играчи и стремеж към доминиране на определени локации. В типичен за вселената на Хари Потър стил, събирате съставки за отвари, които подобряват заклинанията ви. Разбира се, винаги може да съкратите времето, за което те стават готови, с малка финансова инжекция от по-прозаичния реален свят.
Все пак, Wizards Unite се опитва да разнообрази формулата, изисквайки различни заклинания в различните ситуации. Това означава, че всеки сблъсък има някаква вариация, вместо да е поредното безсмислено хвърляне на топка. Но пък заклинанията са едва около дузина, така че и тази новост се износва с времето. Освен това, играта може автоматично да избере подходящото заклинание, което лишава геймплея от стратегия и творчество; единственото, което ви остава, е да проследите линиите на екрана.
При Pokemon Go умелото смесване на добавена реалност и света около вас бе интересно, а и логично хрумване - да видиш как Пикачу броди из близкия парк има смисъл, но да се натъкнеш на поредния "спомен" за Сивиръс Снейп, скрит по неведоми причини в бутилка, не е толкова вълнуващо.
Играта се опитва да компенсира това със система за развитие на героя, която сякаш е излязла от няколя ролева игра. Имате на разположение три класа, базирани на принципа камък-ножица-хартия, както и изненадващо голямо дърво на уменията. Засега е рано да се каже до каква степен отделните класове ще разнообразят играта в дългосрочен план, а имайки предвид бавното темпо, с което се развиват те, най-вероятно ще искате да се придържате към този, който се избрали в началото.
Заслужава си да отбележим т.нар. Portkeys, които въпреки че са вариация на елемент от Pokemon Go, са доста по-ефектни в изпълнението и реално са най-впечатляващата част от играта. Когато сте ходили достатъчно, за да отключите един, играта ще ви накара да поставите портал в добавената реалност, до който трябва да стигнете физически. Това ви телепортира в AR до място от света на "Хари Потър". Технологията е впечатляваща, макар и да се използва за простичка мини-игра.
Битките също са една част от играта, където добавената реалност става по-централна.
За да се борите с врага, трябва първо да го поставите във вашата физическа среда чрез камерата на телефона. Можете да направите това, като сканирате обкръжението си с помощта на телефона си и след това съпоставите позицията му със символа, към който играта ви насочва. Веднъж поставен, вашият враг ще се появи пред вас, създавайки впечатлението, че той наистина стои там в реалния свят. Можете също така да се биете без AR механиката, но това ви лишава от зрелището.
Наличието на реален сюжет също е голяма разлика от Pokemon Go, но за съжаление на феновете на Хари Потър, той не е особено добър. На практика e само извинение за механиката на играта и не допринася за магическата вселена по някакъв смислен начин.
Социалният аспект също може да бъде по-добре развит. Една от най-отличителните характеристики на Pokemon Go е фокусирането върху приятелството между треньорите. Да бъдеш приятел на някого в Pokemon Go позволява на играчите да изпращат подаръци и да получават такива. Например, ако извършите рейд с приятел в Pokemon Go, получавате допълнителни ресурси и имате по-силни атаки в зависимост от нивото на приятелството ви. По същия начин, ако търгувате с покемони, имате възможност да вземете по-редки екземпляри на по-ниска цена, когато приятелството ви е по-високо.
Приятелствата, които всъщност са полезни за вас в Wizards Unite, ще направят дневния прогрес и играта по-разнообразни и удовлетворяващи.
За съжаление, като безплатна игра Wizards Unite страда от същия проблем, който опорочава и най-лъскавите подобни игри. Почти всеки път, когато отворите някое меню, очаквате играта да поиска да платите нещо.
Искате да съхраните повече енергия за заклинанията, за да играете по-дълго? Да носите повече съставки за отвари? Да получите повече ключове? За всичко това ви трябват монети, които получавате доста бавно, ако не плащате. Ако искате да играете сериозно, най-вероятно ще се наложи да похарчите реални пари за виртуално злато, само за да не изоставате.
Pokemon Go беше един от най-големите културни феномени в последно време. За няколко вълшебни седмици изглеждаше сякаш всички на планетата са обединени от желанието да уловят симпатичните чудовища. Хлапета изпълниха парковете, техните батковци и каки бродеха по улиците с вперени в телефона очи и дори възрастните се присъединиха. Може би основната причина за "експлозията Pokemon Go" бе, че летвата е ниска и всеки може да се чувства като част от играта.
Wizards Unite засега не ни кара да се чувстваме като вълшебници или като част от вселената на Хари Потър. Тя просто ни предлага "неща от "Хари Потър" и ни кара да ги събираме.
Лишена от уникалния чар на своя предшественик, новата игра сякаш просто не е толкова забавна. Wizards Unite може и да предлага по-фантастична атмосфера, отколкото Pokemon Go, но три години след оригиналния AR феномен, магията сякаш не е същата.