Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

"Италианският Зукърбърг" се оказа измама

Проектът на Матео Ачили вдъхнови дори филм, но така и не реализира успеха си Снимка: Getty Images
Проектът на Матео Ачили вдъхнови дори филм, но така и не реализира успеха си

През последните няколко години италианската преса превърна младия предприемач Матео Ачили в звезда.
Вълнението около личността му достигна своята кулминация с игралния филм "The Startup". Иронично, това настрои медиите срещу 24-годишния мъж, пише "Бизнес инсайдър".

Ачили пуска бета версията на своята професионална социална мрежа Egomnia (съставена от ego - аз, и omnia - всичко) през 2012 година, когато е студент в престижното бизнес училище Бокони в Милано.

Към този момент единственият инвеститор в неговия проект е баща му, който му е дал 10 000 евро, за да плати на единствения си служител - програмист на договор. Ачили започва да представя идеята си за Egomnia - социална мрежа, която да свързва младите италианци с работни места, на своите състуденти в Бокони.

Един от тях, студент, свързан с борда на училището, Антонио Алоизи, пише блог пост за Ачили в популярния сайт Linkiesta, описвайки стартъп идеята на Ачили като вдъхновяваща история.

И ако в САЩ например не липсват примери за стартъп идеи на 19-годишни, в Италия, която все още се възстановява от глобалната рецесия, историята предизвиква бум. Особено забележително е това, че млад мъж иска да помогне на младежите от своето поколение да намерят работа в страна, в която безработицата е 12 процента.

Темата стига до екипа на списание „Panorama: Economy" и през март 2012 година Ачили се появява на корицата на списанието като „италианския Зукърбърг". Историята продължава да се основава единствено на потенциала, а не на реалните резултати от идеята.

Две години по-късно „Би Би Си" включва Ачили в документалната си поредица за „Новите милиардери", представяйки го на англоезичната аудитория. Ако материалът в списание „Panorama" се базира на блог поста на Алоизи, то филмът на „Би Би Си" се основава върху историята в „Panorama".

През 2014 година „Бизнес инсайдър" се свързва по Скайп с Ачили във връзка с нарастващата му слава, въпреки че все още дори не е реализирал идеята си. Той казва, че е посетил Силициевата долина предходното лято и не се е почувствал щастлив, защото в САЩ всеки има стартъп. „Ако имаш такъв в Италия, ти си специален", казва Ачили.

По това време младият мъж вече е подписал договора си за филма „The Startup", който излиза през тази година.

За времето между 2014 г. и появата на филма Ачили продължава да говори пред медиите в Италия, дори влиза в списъка на „най-влиятелните под 30". Появата на филма обаче кара италианската преса да започне да рови малко по-дълбоко и да разкрие колко от филма е истина и колко - мит.

Резултатите, съотнесени към съмнителната реклама, чертаят мрачна картина за петгодишната компания, заслужила дори филма.


Лука Дзорлони от италианското издание на Wired открива, че към края на миналата година Egomnia има 847 000 регистрирани потребители, а към април около 1300 компании публикуват обяви за работа.

Журналистът открива и че много от партньорствата, декларирани на сайта на компанията, не са такива, каквито изглеждат: например, местната управа в Милано, вписана като партньор, вече не е такъв. Същото се отнася и за Vodafone. Подобен е случаят и с Microsoft - компанията осигурява облачни услуги за сайта на Egomnia и позволява организацията да създава приложения за пазара, но също не предлага работни места в сайта. От офисите на Google в Италия съобщават, че нямат информация търсачката да продължава да си партнира със стартъпа на Ачили.

Към 21 април кампанията на Ачили за набиране на средства в Indiegogo за Egomnia е събрала едва 53 долара от желаните 100 000 долара. Проверка на „Бизнес инсайдър" показва, че Ачили оценява компанията си на 1 милиард евро, но това се дължи по-скоро на его, отколкото на цифри, защото нетната му печалба за 2015 година е едва 5 000 евро.

Въпреки че в сайта са регистрирани 847 000 потребители, едва около 300 000 са всички посещения в него за последните 2 години. Платформата се оказва и трудна за използване от потребителите, което е една от водещите причини да не може да се конкурира с гиганти като LinkedIn и компании за набиране на работна ръка като GiantInfoJobs, където всеки месец се регистрират по 2 милиона потребители.

Самата компания Egomnia има по-малко от петима служители са петте си години съществуване. Една от причините е негативната реакция към филма "The Startup", който според италианците е неточен и пресилено драматичен.

Компанията се справя зле и в социалните мрежи - във Facebook например тя има едва около 19 000 харесвания, а последователите й в Twitter са около 8000. Като изключим медийните изяви на Ачили, споменати по-рано, компанията трудно се показва и в търсачките, а малкото потребителски отзиви към платформата са негативни.

През 2012 година Ачили е млад предприемач с относително малка инвестиция, направена от баща му, и огромни амбиции. Той бързо се превръща в звезда, благодарение на късмета си и медийния глад за интересна история. Той е герой за Италия, чиято икономика е провалила надеждите на младите си хора. В крайна сметка, когато филмът за него излиза по екраните, оказва се, че героят няма с какво да се похвали. Вместо да се превърне в следващия Зукърбърг, той се оказа просто един от безбройните ентусиасти с идея, опитал да направи новия удар на технологичния пазар и претърпял провал.

 

Най-четените