Основателят на Alibaba - от учител по английски до милиардер

Джак Ма е от онези предприемачи, чийто живот напомня на нещо от страниците на книжка с детски призказки – започва от дъното, за да достигне върха. И когато вече е там, няма проблем да остави някой друг да води компанията му напред.

Съоснователят на сайта за електронна търговия Alibaba вече потвърди плановете си през 2019-а да освободи поста на изпълнителен председател.

На позицията му ще го наследни Даниел Чжан, който в момента е главен изпълнителен директор на Alibaba.

Империята на Alibaba се оценява на 420 милиарда долара и отдавна вече се е прехвърлила и в други сектори – от "облачни" услуги, през дигитално банкиране до продуцирането на филми.

За 54-годишния Ма обаче титлите в компанията, изглежда, не са самоцел. Той предава юздите на управлението в една сложна политическа ситуация, в която Китай и САЩ си разменят удари със санкции в разрастващата се търговска война между двете държави. В същото време икономиката на Китай показва признаци на забавяне.

Но оттеглянето на Ма едва ли има общо точно с тези трудности. Според Дънкан Кларк, който е писал книга за китайския предприемач, Ма от много време говори за желанието си да се върне към корените си и учителската професия.

Точно поради тази причина оттеглянето му не е толкова странно.

"Холивудска история"

Ма е роден през 1964 г. в бедно семейство в град Ханджоу, в източната китайска провинция Джъдзян. Не е добър ученик. В свои интервюта е споделял и че често му отказвали работа.

Проваля се два пъти на приемния изпит за Колежа за учители в Ханджоу преди най-накрая да успее да влезе. Дипломира се през 1988-а и продължава да преподава английски там през следващите няколко години.

Неслучайно описва живота си като "холивудска история". През 1995-а година заминава за Калифорния, за да помогне за прибирането на дълг, който американски бизнесмен дължи на китайска фирма. Мъжът обаче има пистолет и Ма изведнъж се оказва негов заложник в имение в Малибу. Китаецът се измъква два дни по-късно, след като обещава на бизнесмена, че ще стане негов партньор за бизнес начинание в интернет.

Ма никога отново не се свързва с човека, но разпитва свои приятели от Сиатъл за това що е интернет. Въодушевен от технологията, Ма се връща в родния Китай, където интернет все още е нещо непознато.

"В деня, в който се свързахме към мрежата, поканих приятели в дома си. Чакахме 3 часа и половина, за да се зареди половин страница. Пихме, гледахме телевизия и играхме карти, докато чакахме. Но бях толкова горд. Доказах, че интернет съществува", разказва Ма пред New York Times.

Изграждането на Alibaba


Китаецът се отказва от преподаването и взима заем от няколко хиляди долара, за да стартира China Pages – един от първите търговски сайтове в страната. Когато начинанието му се проваля, той успява да събере около 60 000 долара от приятели и инвеститори и става съосновател на Alibaba.com – своеобразен онлайн пазар, в който различни бизнеси да комуниникират и търгуват помежду си. Това става през 1999 г. Проектът получава подкрепата дори на гиганти като инвестиционната банка Goldman Sachs и японските инвеститори SoftBank.

Компанията на Ма успява да оцелее по време на dot-com срива от 2000 г., при който стойността на множество онлайн компании се срива и те са принудени да преустановят своята дейност. Нещо повече - две години по-късно Alibaba излиза на печалба.

През 2003 г. компанията създава и Taobao.com – онлайн пазар, подобен на Ebay, който се оказва огромен успех.

Ръстът продължава, след като през 2005-а технологичният гигант Yahoo! инвестира около 1 милиард долара в Alibaba и се сдобива с 40 процента от компанията. Сделката дава на Alibaba и контрол върху операциите на Yahoo! на територията на Китай.

През следващото десетилетие Alibaba продължава да привлича милиони нови клиенти. Компанията е смятана за една от причините за промяна в китайското общество, тъй като тя дава на хората от работническата класа достъп до онлайн търговията и създава същински потоп от нови работни места.

Рекорд при първичното публично предлагане (англ. IPO)


Alibaba прави своя дебют на Нюйоркската фондова борса през септември 2014 г. и събира рекордните 25 милиарда долара. През първите й дни на борсата обаче успехът й не е сигурен, тъй като тя не може да отговори на високите очаквания на Уолстрийт.

Ма споделя гледната си точка по въпроса в интервю за предаването на CBS "60 минути". Там обяснява, че за Alibaba на първо място е клиентът, на второ – служителят, и едва на трето – акционерите.

"Ако не искат да купуват, няма проблем... Могат да ни продадат", казва Ма.

Водещата обръща внимание на факта, че в Щатите обикновено акционерите са на първо място. Според Ма това е грешка. Логиката му е, че ако се погрижиш за клиентите и служителите, всичко ще бъде наред с акционерите.

Година по-късно той изразява съжаление за това, че компанията е била пусната на борсата. Казва, че в друг живот щеше да остави Alibaba частна.

Обичай ги, не се жени за тях

Развитието на Alibaba е усложнено не само заради инвеститорите, но и заради държавата, в която е създадена компанията. Подобно на други китайски технологични гиганти, които се развиха през последните две десетилетия, Alibaba трябва внимателно да се придвижва из икономика, над която тегне сянката на управляващата Комунистическа партия.

Ма казва, че Alibaba работи с китайските власти, когато стане дума за национална сигурност. През останалото време той се опитва да държи правителството на една ръка разстояние.

Негова лична политика е "никога, никога да не прави бизнес с правителството". Или както сам се изразява - "обичай ги, не се жени за тях".

В статия в New Yorker през 2014-а се посочва, че Ма и други хора, които сами са постигнали успех в Китай, се превръщат в проблем за властта в Пекин. Причината е, че правителството е свикнало само да избира "героите" си и да ги кара да служат на нуждите на Китайската комунистическа партия. Проблем се явява и това, че все повече се засилва възприемането на ценности на Запада от страна на китайци.

Alibaba обаче играе по правилата на Пекин и това позволява на компанията да се развива добре, въпреки че китайското правителство затяга примката около интернет при управлението на президента Си Дзинпин. Ма дори придружава Си при някои чуждестранни посещения и хвали неговите политики.

С поглед към бъдещето

Богатството на Ма днес се оценява на около 36 милиарда долара. Той продължава да е "лицето" на Alibaba, но през последните години постепенно се отказа от позициите си в компанията. Освободи поста на изпълнителен директор през 2013 г. и беше наследен от Даниел Чжан. Ма запази ролята на изпълнителен презиндент, но вече е ясно, че през 2019-а ще освободи и тази позиция. Ще остане в борда на директорите до 2020 г.

Но биографът Кларк посочва, че Ма едва ли ще прекъсне изцяло връзките си с компанията. Съоснователят има такива позиции и влияние в Alibaba, че няма значение каква е официалната титла, която носи.

Ма държи и повече от 6-процентов дял в компанията. Нейната управленческата структура освен това позволява на него и неговите партньори да задържат контрола над борда на директорите.

Самият Ма признава, че някой ден иска отново да се върне към преподаването – нещо, което мисли, че може да прави "много по-добре" от това да е изпълнителен директор.

Ма иска да последва примера на съоснователя на Microsoft (и също милиардер) Бил Гейтс, който пое ангажимента да раздаде поне половината си богатство докато е жив.

Китаеацът има намерение да се фокусира върху своята благотворителна фондация, носеща неговото име и създадена през 2014-а. Нейната основна цел е да спомага в сферите на образованието, околната среда и здравеопазването.

Или както самият Ма казва в писмото за своето оттегляне: "Имам други мечти, които да преследвам".

Новините

Най-четените