Професиите на бъдещето и гейминга

На гости сме на Gameloft България, където получаваме непосредствен поглед върху това как функционира едно голямо гейм студио и какви са перспективите към онези, които са избрали да се занимават с гейминг. Продължаваме нашата среща с Танко Шокеров, студио мениджър Gameloft България, който ни споделя една лична история.

Знаете ли коя е неговата най-добра инвестиция - покупката, която е изплатила най-много себе си и му е помогнала в живота. Оказва се, че това е неговият е-четец Kindle.

На него той е изчел огромен брой книги, потопил се е в специфични знания, научил е много нови неща. Ето това е ценното на времето, в което живеем, твърди той.

Информацията е навсякъде и човек наистина няма извинение, ако иска да се учи. Всичко е достъпно и може да бъде усвоено. Просто трябва да го искаш и да положиш усилия. Освен това, възходът на гейминга разкрива и напълно нови работни места, които досега изобщо не са съществували.

Да вземем електронните спортове - в тях имаме не само участници и зрители, но коментатори. Ако разбирате от гейминг, ето нещо, с което също може да се занимавате. Коментарът на е-спорт събитията е не по-различен от това, което чуваме от стадиона, ако гледаме важни мачове. Играта е динамична, адреналинът е висок, всичко се случва на секундата и някой трябва да го преведе на разбираем език за милионите зрители.

Добре, обичам игрите и искам да се развивам в тази насока.

Какво е необходимо за реализацията в гейм индустрията?

Като отправна точка на своя коментар Танко си спомня времето само преди 7 или 8 години, когато той самият се завръща отново в студиото на Gameloft България. Да, този период не изглежда особено дълъг, но е на астрономическо разстояние спрямо сегашното състояние на бизнеса. Тогава изискванията са значително по-стеснени и конкретни що се отнася за необходимите специалисти. Търсят се предимно програмисти, дизайнери и художници – с други думи хора с техническо образование. Това обаче е преди бума на мобилните игри.

Днес пейзажът е съвсем различен - десетки милиони хора по света играят мобилни игри, жанровете се преплитат, нуждите на създателите също. Оказва се, че изобщо не е необходимо да имате прекалено профилирано образование, за да се реализирате в гейм индустрията. Днес се търсят специалисти от всякакви браншове. Ако сте добър икономист също може да се пробвате, този път работейки по схемата на микротранзакциите в дадена игра. Позицията е изключително отговорна, защото това е човекът, който трябва да изгради работещ модел, който да е едновременно честен за играчи и доходоносен за създателя на играта.

Ако имате профил в статистиката, също ще бъдете полезни – този път в обработката на данни. Популярните игри се играят от десетки милиони играчи от цял свят, всеки от които отделя различно време, има различни навици и различни наклонности, когато стане въпрос за плащане. Всичко това трябва да се обедини и да се анализира. Точно тук идва мястото на статистиката.

Ако сте добри в журналистиката и комуникациите, за вас е работа в сферата на контакта с медиите и феновете. Трябва да се поддържат форуми, да се актуализират Facebook страници, да се търси пряка връзка с крайните потребители,  а това е нещо изключително важно, защото нито една от тези игри и студията, които ги създават не съществуват във вакуум. Едно изискване обаче присъства навсякъде, независимо какво е професионалното ви образование и опит – да обичате игрите.

Танко признава, че това наистина е задължително, защото просто няма достатъчно страст, ако не сте ентусиазирани от работата, която вършите, не познавате средата, в която се случва или най-малкото не искате да я научите.

Това, което отличава тези малко над 200 момчета и момичета, работещи в българското подразделение на Gameloft от техните колеги в други големи компании и студия, е че въпреки годините, у тях живее детското и жаждата за игра е все така силна, колкото и когато за пръв път са взели в ръка клавиатура или геймпад.

Ако пък предпочетете пътя на независим създател, логично се появява въпросът как могат разработчиците успешно да пласират сами своите игри сред огромната конкуренция на пазара.

Пускането на нова игра не е никак лесна работа независимо колко голям или малък е екипът зад нея, за да имате шанс за успех трябва да имате ясна визия за проекта си. Колкото по-рано започнете да чертаете пътя, по който ще вървите, толкова по-добре. Много иначе обещаващи игри се провалят, защото не получават необходимата маркетингова стратегия, не са правилно пласирани или не са предложени по подходящ начин на потребителите. Конкуренцията днес наистина е убийствена. Ето защо най-добрият съвет, който всички от Gameloft могат да дадат на бъдещите разработчици, е да се опитат да постигнат с минимален ресурс максимално качество и максимална потенциална аудитория.

Гейм уменията като вход за университета

Все повече западни университети предлагат стипендии по е-спорт програми по игри като Fortnite, Overwatch и Super Smash Bros. Университетът на Калифорния в Ървайн например обяви пилотна стипендия за геймъри, овладели тънкостите на популярната бойна игра Super Smash Bros. Ultimate на Nintendo.

Стипендията ще търси своите щастливи собственици за академичната 2019-2020 г. Общо шестима студенти с геймърски умения ще бъдат избрани да получат по 6000 долара, плюс покриване на допълнителни разходи. Програмата е възможна благодарение на щедро дарение от компанията Street Media, чийто шеф е и запален геймър.

Можем ли да очакваме подобна програма и в български университет? Засега по-скоро не, но най-важното е, че разбирането за игрите във всичките им форми вече се променя и те все повече навлизат като неразривна част от нашето ежедневие – не на последно място благодарение и на работата на талантливите български момчета и момичета от Gameloft България.

Новините

Най-четените