Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Да надхитриш партийната система с мемета, подкастове и кампания във 4Chan

Едно от меметата във вирусната предизборна кампания на Андрю Янг Снимка: https://twitter.com/WhiteNessFanCl1
Едно от меметата във вирусната предизборна кампания на Андрю Янг

Някои политически лидери изграждат кампанията си върху доброволческа подкрепа. Други разчитат на лично богатство. Някои яхват вълната на недоволство. Други провокират бунт в партията си.

През 2019 г. един кандидат-президент на САЩ се опитва да докаже, че може да постигне победа, като заложи масирано на подкастове и мемета.

Андрю Янг е сред кандидатите за номинацията на Демократическата партия от повече от година. Представя за "предприемач, който разбира икономиката". Твърде е вероятно обаче никога да не сте чували за него. Той не е член на Конгреса, има само малко над 90 000 последователи в Twitter. Към 31 декември 2018 г. щабът му е разполагал с бюджет от $38 730.78. Похарчил е общо $33 000 за Facebook реклами, не е пускал нито един рекламен клип по телевизия.

Въпреки това Янг някак е успял да събере над 47 000 индивидуални дарители за кампанията си. Това е постижение, което привлича вниманието на демократите от конкурентните щабове. По-важното е, че Янг е на крачка от ключово важно постижение - ско броят на дарителите му достигне до 65 000 през следващите два месеца, той ще се класира за участие в първия дебат преди първичните избори.

Янг вече е преодолял една от процедурните бариери - кампанията му е получила дарения от жители на 20 щата, с поне 200 дарители от всеки отделен щат. Екипът му твърди, че той е готов да преодолее и прага за участие в дебата. Мениджърът на предизборния му щаб Зак Громан няма съмнения, че ще успеят при средни темпове от 1500 нови дарители на ден.

„А хората дори още не знаят кой е той"

Участието в дебата ще е голямо постижение за Янг - бизнесмен, който е слабоизвестен извън технологичните кръгове. 44-годишният мъж работи в няколко стартъпи, преди да основе „Venture for America", организация, която събира амбициозни предприемачи с млади компании.

Извън няколко препоръки от администрацията на Обама, Андрю Янг няма опит в политиката. Мениджърът му Зак Громан също твърди за себе си, че това е първият му по-сериозен опит в предизборни кампании.

Тайната на успеха на Янг е забележително проста, но и изключително показателна за това как интернет демократизира националната политика. Той изгражда кампанията си почти изцяло върху идеята, че Америка има нужда от безусловен базов доход, тъй като все повече работни места се губят заради автоматизацията и роботиката.

Хората, които са очаровани от перспективата да получават $1000 месечно от държавата ("дивидент от свободата", както казва Янг), даряват пари за кампанията му, създават предизборни мемета и ги разпространяват онлайн.

Феновете на Янг в Twitter се обединяват около "Andrew Yang Dank Meme Stash," Twitter акаунт, който превръща снимките на кандидата в популярни мемета. Симпатизантите му имат Reddit форум с близо 4000 членове, където споделят мнения в полза на безусловния базов доход. И още нещо: ако социолозите или репортерите не включват Янг в списъците с кандидати на Демократическата партия, армията от негови последователи бързат да им пишат с призив за корекция.

"Така изглежда Янг, след като успее сам да смаже всички останали в дебатите на Демократическата партия (през юни 2019)"

"Кандидат-президентът Андрю Янг се опитва да ни спаси от роботизираната антиутопия. Мисля, че Арнолд Шварценегер би трябвало да подкрепи този човек... или да го защитава".

Най-важната повратна точка за кампанията на Янг досега е гостуването му в изключително популярния подкаст на Джо Роугън, коментатор на Ultimate Fighting Championship. По това време Янг е имал само около 8000 дарители. Но появата му в подкаста води до бум на Google търсения за името му. Така за един месец Янг събира дарения на стойност $570 000 със средна сума на дарението $16.78.

"Това е по-добре дори от Бърни Сандърс", коментира Громан. "Двамата с Андрю сме бизнесмени. Работим с числа и диаграми. Всичко върви нагоре след подкаста на Джо Роугън. Той беше ключов. Това беше решаващият момент."

Екипът му се опитва да приложи този нетрадиционен медиен подход и другаде. Дни след гостуването при Роугън, Янг се появява и в предаването на Тъкър Карлсън във Fox News. Наскоро той записва и участие в The Breakfast Club, национално хип-хоп новинарско радиошоу.

Славата му и подкрепата за кандидатурата му се разпространяват и в някои от по-сенчестите, но влиятелни общности в интернет.

В последните няколко седмици, Янг е обект на множество позитивни постове във форума 4Chan, бастиона на най-големите расисти сред поддръжниците на Доналд Тръмп.

Предложението на Янг за безусловен базов доход е особено привлекателно за потребителите на 4Chan, възприемащи т.нар. "NEET" начин на живот ("Not in Education, Employment, or Training" - буквално "без образование, заетост или обучение"). Пишещите във 4Chan започнаха да наричат "NEETbux" предложението за "дивидент от свободата" на Янг.

"Бандата на Янг" във 4Chan се опитва да убеждава други читатели на форума да дарят $1 за щаба му. В други чатове се насърчават взаимно да наводнят интернет анкети с гласувания за Янг, и подготвят списъци с репортери, на които да пишат по повод кампанията му..

"Аз съм за пълна легализация на марихуаната, да се отстрани от списъка на веществата, подлежащи на регулация. Бих отишъл и една крачка по-напред, като помилвам всички хора, попаднали в затвора за по-маловажни и ненасилствени престъпления, свързани с дрога. Няма смисъл да вкарваме хора в затворите заради нещо, което е законно в другите щати"

"Геймъри, напред!"

Громан твърди, че екипът "не е знаел" за съдържанието във 4Chan и не е публикувал в сайта. "Естествено, бихме се притеснили, ако има дарения от хора, които са провокирани от омраза. Не бихме подкрепили нещо подобно. Но ако десетки хиляди хора разбират неговото послание и го приемат като полезно за начина им на живот, за нас няма значение дали го чуват от MSNBC или Fox News", казва той.

Популярността на Янг не се дължи само на „вирусните" кампании. Той прави серия от целенасочени, макар и не много мащабни ходове, за да се свърже с демократичните симпатизанти в няколко ключови оспорвани щати.

През декември Янг пое за известно време контрола над Facebook страницата на групата Progress Iowa, за да отговаря на въпроси, преди да изнесе реч на коледното парти на организацията. Следващата седмица той направи обиколка из Южна Флорида и проведе няколко срещи с гласоподаватели.

Въпреки напредъка в увеличаването на дарителската база, това все пак може да се окаже недостатъчно.

Националният комитет на Демократическата партия обяви, че ще приеме не повече от 20 кандидати за първия дебат, и че ще определи кой ще участва в него на база два прага: 65 000 дарители и това дали кандидатът е получил поне 1 процент в три отделни социологически проучвания. Ако повече от 20 кандидати преодолеят тези прагове, комитетът ще трябва да намери начин да удържи бройката в разумни граници.

Янг вероятно ще събере нужния брой дарители. Проблемът му е в това, че все още е в дъното на класациите в социологическите проучвания, ако изобщо името му попадне в тях като разпознаваем кандидат. Проучване в началото на февруари от университета Монмут му дава само 1%, като го поставя доста зад водещите кандидати. От друга страна, други по-обсъждани негови съперници, включително Кирстен Джилибранд (сенатор демократ от Ню Йорк), бившия министър на жилищното строителство и градоустройството Джулиан Кастро, и Тулси Габард (конгресмен демократ от Хавай), също са получили само 1% в проучването.

Мениджърът му е уверен, че не само Янг ще участва, но и че кампанията ще отбележи стремителен възход, след като той получи толкова широка медийна трибуна.

"Ако Андрю Янг получи шанса да говори за дивидента от свободата в национален дебат, вярваме твърдо, че той може да разпали ентусиазъм в цялата страна".

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените